Odla Ancistrus
Jag tänkte prova på att odla lite Ancistrus ….någon som har några bara tips
Ehm.. Ja Ancistrus är bland det enklaste man kan odla, en hona & en hane, en grotta och lite vatten i akvariet är väl ungefär det som behövs. Chansen att de leker så fort som möjligt ökar om du har mer än en hona. Sen temperatur sänkning vid ett ganska stort vattenbyte triggar lite det också men oftast behöver man inte göra något speciellt för att de skaa leka.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
det finns också en bättre sätt. om du köper 4-6 st malbebisar vid 3-5cm. ha dom tillsammans tills dom blir vuxna för då är det 99% chans att det blir parning. fast det går också med vad GuUuLd sa. men att ha en grupp med mal bebisar går fortare att odla med när dom är vuxna.
Jag har ett lekpar just nu har haft dom i typ en månad kanske…..jag va inne på att bygga en trång grotta men är osäker på hur eller räcker de med typ en upp och ner vänd blomkruka?
ta en bild på hur den är så jag kan säga om den är bra.
Jag har haft mitt lekpar ca 2 månader nu och hanen fläktar rom gör andra gången nu. Jag har bara en uppochnervänd blomkruka med ett hål längst ner som grotta. Hålet är precis lagom stort för att hanen ska komma in.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Kokos nötter brukar funka bra som grottor :) iaf för mej
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ancistrusar är inte alls kräsna när det gäller grottor, en blomkruka, rot med en liten håla eller nått.. Vi kör bara med lekgrottor i lera/keramik, men det är för att vi mest odlar mer kräsna l-malar. Hos min syster så leker de i ett litet hålrum mellan glasrutan och en btn bakgrund t.ex. Men ja, malnörd som man är så föredrar jag att ha riktiga lekgrottor till alla malar.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Nu har jag hittat hanen…han har hittat ett hål i roten den sidan av roten som är vänd ner MIT sanden liksom hålet är knappt så han kommer upp hel å hållen men där inne sitter han man kan han tvinga in hona i de hålet menar ni? Hon är ute och far runt som en äggsjuk höna men honom ser man aldrig förutom stjärtfenan som sticker ut ur hålet …nu närmande vet vart man skall kolla…..
grad tal i vattnet? som vanligt?