Utslag på slöjstjärt
En av mina slöjstjärtar har fått en svullnad på ena sidan långt bak mellan buk fenan och analfenan. Det ser ut som en "finne". Den har kommit snabbt. Inga övriga beteende förändringar. Äter och simmar normalt. Bor i ett 110 l akvarium. Kan det vara ett svampangrepp ? Men svamp ligger utanpå och här ser det ut som om det ligger inne i kroppen. Är det någon som känner igen symtomen och vet vad det kan vara ?

Hanar får "finnar" när de mognar. Håll utkik, om du ser likadana på gällocken kan du vara ganska säker på att det inte är någon fara.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Det lät ju positivt. Men jag ser inga tecken på gällocken
Parasit eller svamp tror jag
Ja, nu börjar utslaget bli vitt och det syns tydligt att det är svamp. Angreppet kom på 2 timmar. Aldrig sätt förloppet tidigare och förvånas över att det gick så snabbt. Vad kan orsaka svampangräpp?
Medicin från affären fungi stop tycker jag e bäst ;)
Tack för dit deltagande, jag skall testa fungi stop. Vet du vad som kan ha orsakat svampangreppet? Obalans i vattnet?
så mycket olika så det e svårt att säga… Men tänk på att aldrig ha kol i akvariet vid medicinering ex konsten eller kolfilter utan ta ut allt sånt
Och just fungi stop vet jag att räkor inte klarar av så lätt… Så här du några flytta dom
Tack för tipset, räkorna är i ett annat akvarium.
Bra ;)
medicin behövs inte vid såna där tillstånd. vänta och se om det försvinner och gör det inte det: underlätta osmoregleringen för fisken. detta gör du lätt genom att tillsätta salt
Okej. Fisken är satt i isolering, för att minska eventuell smittspridning. Svullnaden hade då inte gåttner. Men en 4 mm, vit, äggformad boll låssande och löstes upp när jag tog i den. Så av ditt råd förstår jag att jag bör höja salthalten till 1-5 ‰ och låta problemet självläka eller skulle en högra koncentration undre en kortare period vara att bättre ?
#13 använd en promile salt tills det har läkt på fisken. kortare salt bad som exempelvis 1 procent under 3 minuter tid finns det ingen mening med. utan stressar bara fisken.
Tack doktorn.