Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2061 ggr
Anon
0

Fiskar dör utan anledning

Hej! Jag har inget eget konto på iFokus så jag lånar min flickväns. 

För ungefär två veckor sedan köpte jag 5 prinsessan av burundi och en Ancistrus till mitt 110 liters akvarium. Jag märkte efter någon dag att fiskarna var slöa men jag tänkte att det berodde på att de var lite stressade efter flytten osv. De var pigga i affären. Men efter ytterligare några dagar började det kännas onormalt då de gömde sig konstant. I torsdags dog den första fisken. Den kunde inte simma, utan den flöt runt lite i strömmen och när den väl försökte simma verkade det som om den inte kunde styra kroppen då den simmade upp och ner, lodrätt och på sidan. Sedan dog en till, och nu är det en tredje som ligger på botten och verkar lika stel som de andra som har dött. Det konstiga är att malen mår jättebra. 

Jag har testat nitrit och den ligger på 0, och mitt ph ligger på 8-8,5. Prinsessorna ska ju vara ganska ljusa men mina har blivit lite mer gråaktika än de var i affären. På den som ligger stel på botten kan man se några mer vitaktiga partier precis vid ryggfenan, men det är inte vitaprick för det ser mer ut som om

inthegame
3

Vilka test använde du? Dropptest är super men de andra testen små stickor typ.. är värdelösa! Ha du bra pump? Är akvariet välplanterat?
Är pumpens utblås riktat uppåt så den ger tilläckligt mycket syre åt vattnet?

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

bonowme
0

Är du säker på att det inte är klor i vattnet?

/ Ellen Bajsnåmi

Anon
0

#1 Jag använde mig av dropptester så jag tror inte att de visar fel. Min pump är bra och jag har bra ytrörelse på vattnet. Akvariet är inte välplanterat men de har mycket gömställen i form av stenar och grottor. :)

#2 Jag tror inte det, använder easylife ffm och det ska väl ta bort klor.

Sista stycket på min text försvann förresten, "På den som ligger stel på botten kan man se några mer vitaktiga partier precis vid ryggfenan, men det är inte vitaprick för det ser mer ut som om det är lite pigmentförändringar." ska det stå.

Roxie
0

Hur länge har akvariet varit igång?

// Sofia

Anon
0

#4 I två veckor bara. Har matat väldigt sparsamt varannan dag och tillsätter bakterier en gång i veckan.

m4rkus93
0

Att dom inte kan "styra" kan va något fel på simblåsan men isf vad? Och varför kan jag inte svara på

bonowme
0

Okej, tänkte eftersom fiskar inte kan simma i kranvatten.

Eller vad vet jag, har hade guppyn som jag själv födde upp och som sedan dog av övermatning när min mormor skulle ta hand om dem över sommaren. :(

Jag tog i alla fall vatten från sjön och hade i fiskskålen! 🙂

/ Ellen Bajsnåmi

inthegame
0

Växter hjälper till att bryta ner avfall och ge syre till vattnet:)
Så att skaffa lite fler växter skadar inte!:) Man kan aldrig ha för mycket växter i ett akvarie!:)

Anon
0

Tack för alla svar :) 

Jag har lite växter, men kanske är fel på deras simblåsor eller något? Det konstiga är att malen mår bra, och jag har hört att malar är de som dör först när vattnet är dåligt.

bonowme
0

Du kanske ska gå tillbaka till affären och be om råd… :/

/ Ellen Bajsnåmi

Anon
0

#10 Har tyvärr redan gjort det, men de hade ingen aning om vad det kunde vara. :(

bonowme
0

Verkligen synd, det är så jobbigt att ha sjuka djur när man inte vet vad som är felet. :(

/ Ellen Bajsnåmi

Roxie
1

Men du satte alltså ner fiskarna direkt när akvariet var nystartat? Det brukar inte gå så bra, bäst är att låta akvariet vara igång en vecka med växter. Så har i alla fall jag alltid gjort och har aldrig haft problem med fiskdöd.

// Sofia

Anon
0

#12 Ja, man vill ju kunna åtgärda felet :(

#13 Nej, hade igång akvariet i några dagar-en vecka först. Har haft fiskarna i runt två veckor, trodde det var det du menade. :)

Roxie
0

#14 Jaha, okej då förstår jag :) Hmm.. Vet inte alls vad det kan vara. Vad mer för vattentester har du gjort? Hur mycket växter har du, vilka växter?

// Sofia

inthegame
1

Kan du ta bild på akvariet?

[Evisen]
1

Är ditt akvarium nytt eller begagnat? Tänkte om du skrubbade ut det ordentligt innan du lade i inredningen(som även den blev sköljd några gånger).

När ett akvarium är nystartat så ska man ta det lugnt i början, vilket du har gjort men kanske kunde ha väntat i två veckor innan du stoppade ner fiskarna. Kanske sex stycken fiskar blev för många för det nystartade karet?

Du skrev att du hade testat nitrit, har du testat för nitrat? Kolla denna länk vad det står om nitrat.

#7 Visst kan fiskar simma i kranvatten… Det med easylife är enligt mig lite "bluff". Mina fiskar mådde bra i mitt kranvatten och pojkvännens diskusar simmade omkring i vanligt vatten och mådde fint. Men nu på vinterhalvåret verkar det som vattnet förändras och ger mer luftbubblor när man hälller ner det i karet.

xanna
0

När du skriver att de gömmer sig och att de flyter med strömmen, så undrar jag direkt hur starkt utblåset är från pumpen?

Det kan vara en direkt källa till stress om de aldrig kan vila från strömmande vatten, vilket i sin tur bryter ner immunförsvaret och kan leda till döden.

Att ancistrusen klarar sig bättre kan ha att göra med att den har bättre gömställen från vattenflödet och får sin vila som den ska.