Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1946 ggr
pernillaa
0

Pris?

Hej

Överväger att sälja min ancistrushane som är albino. Han skulle egentigen behöva större akvarium och jag har inte intresse nog för det här längre och är inte villig att ta utgiften och jobbet det skulle innebära.

Han är ca 4 år gammal.

Vad skulle ni ta för en sån?

Ha en bra dag! // Pernilla

[ErikP]1
0

Jag skulle ta mellan 75-100kr

Ellenor123
0

Om jag var intresserad så skulle jag kunna tänka mig att betala annonskostnaden på 20 kronor, om du annonserar på Blocket :) Om han hade en partner med sig så skulle jag betala mer.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

pernillaa
0

Tack.

wille_wille
0

Jag skulle kunna betala 50-120kr för en Ancistrus av den storleken/åldern 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jens]
0

Jag är inne på det Ellenor123 säger för om man vill få bort sin Ancistrus till ett bättre hem så är det bättre att ge bort den till en som verkligen vill ha den. Nu menar jag inte något om dig själv utan det är normalt att ibland ge bort fiskar för det gör jag ofta men jag brukar lämna den till butik så de tar hand om den och säljer den vidare. Vad den hamnar vet jag icke men jag hoppas verkligen de får fina hem. Det bästa vore att hitta en privat person men det är inte alltid lätt.

farido13
0

ok jag förlåt om jag säger detta TS men jag har 3 st Ancistrus som är 2 albino (lekpar) som har fått för nån vecka sen sin första kull på 16 ungar och alla klarade sig och sen en brun. Den bruna är nog 4cm och albinosarna runt 6-8cm och är runt 1år

m4rkus93
0

50 för ett fint exemplar

pernillaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi Harald i egen hög person.

farido13
0

det var en riktig skönhet

pernillaa
0

Ja han är verkligen stilig och jag skulle vilja ha kvar honom men han har blivit för stor. Ska fundera lite till. Ser väl om jag lägger upp en säljes-tråd snart också.

farido13
0

hur stort akvarium är din

m4rkus93
0

Vart finns han sa du?

[Jens]
0

jösses så vacker han är! ojojoj!

farido13
0

#12, den ligger i Västerbotten, vart vet jag ej

[dynamitella]
0

Aja, men han var en snygg pojke. En femtiolapp får du minst för honom :) Närmare en hundring om någon nu verkligen vill ha en snygg hane. Lägg ut en annons utan pris, så kan du se hur efterfrågan är.

farido13
0

ser ut som att han kysser rutan om man kollar på rutspegeln

mejamylove
3

vem skulle inte kyssa sin egen spegelbild om man ser ut så där! :P

Roxie
0

Jag köpte en lekgrupp med albinoancistrus (en hane, två honor) för 100kr. Så jag hade inte betalat mer än runt 20-30kr för en ensam gammal hane :)

// Sofia

[dynamitella]
0

Och jag köpte ett par för 250 kronor :) (albino). Så det beror på hur galen man är, haha.

farido13
0

#18, vilken sammanträffande, jag säljer mina 3 för 100kr

Roxie
0

Men snygg var han! :)

// Sofia

pernillaa
0

Börjar tänka ändå att man kanske skulle kunna skaffa honom en vacker hona och hoppas på förökning och kanske tjäna in kostnaden för ett nytt akvarium den vägen men då är frågan, är han för gammal?

pernillaa
0

Och vad för Ancistrus skulle ni ha korsat honom med för att få så intressant resultat som möjligt?

[Jens]
0

Tycker du ska försöka hitta en albino-hona.

pernillaa
0

Såg de där albino longfin, är det något att satsa på tro?

pernillaa
0

Han är inte för gammal då?

[Jens]
0

Jag är nog ingen expert men de kan ju bli 10-15 år så då tycker jag att en 4-åring inte är för gammal för att para sig.

pernillaa
0

Tack. Fick utpekat för mig att det här är en golden, inte albino. Hur påverkar det eventuell tillökning ifall jag skaffar en albino istället? För jag skaffa en golden då kanske? Vill ju hellre att de får golden än albino men vore ju kul om de kunde få båda.

[Jens]
0

Såg fel. Det är klart du ska skaffa en golden.

pernillaa
0

Hur är de här golden longfin? Har de några hälsoproblem eller så p.g.a. de långa fenorna?
De var ju verkligen jättefina.

pernillaa
0

Hmm…vad händer om man korsar Harald med en sån där starlight tro?

pernillaa
0
Ellenor123
0

Vad jag vet så har dom inga hälsoproblem, och jag håller med - dom är riktigt vackra! :) Hur stort är akvariet som Harald bor i nu och där blivande flickvännen skulle få flytta in? Longfinancistrus kostar en slant, och eftersom du är just ute efter hona så behöver du ju köpa en lite äldre som går att könsbestämma, och då blir dom ännu dyrare. 240 kronor för en 8 cm guldslöj från en grossist. Då ligger du ju redan back, på akvariesparandet. Tror det kan ta ett tag att samla ihop pengar till ett stort akvarium genom att sälja ancistrusbäbisar.. privatpersoner brukar sälja fisk för ett mycket billigare pris än zooaffärer, så det blir ju inte lika mycket pengar.

Sen vet jag inte, men det kanske någon annan vet, vad en hona på 8 cm säger om att föröka sig med en bjässe? Jag har själv ingen aning, men kanske du behöver vänta tills hon växt på sig också. Nu vet jag inte hur trångt Harald bor, eftersom du inte skrivit hur många liter det är, men om han bor väldigt litet och det är möjligt att en 8 cm hona inte vill leka med honom utan kräver ett halvårs-års växttid på sig så kanske det är bäst att hitta ett nytt hem till Harald, bara en tanke :-)

Ellenor123
0

#32 Jag vet inte ens om dom kan korsas, men dom kostar ca 400 kronor som små 6 cm.. då kan du ju lika gärna köpa ett nytt större akvarium till Harald istället för en dyr hona till honom? :-)

pernillaa
0

Ja det är lite lustigt att jag sitter och diskuterar inköp i en tråd gällande eventuell försäljning. Haha. ;)
Nä jag måste ju isf köpa ett större kar för detta är bara på ca 50 liter.
Jag har kollat vad som finns och hittat ett alternativt kar men måste ta mig en funderare hur jag ska göra. Du har helt rätt i att en liten hona kanske inte vill para sig med en bjässe som Harald. Undrar hur man enklast får tag på en någorlunda lika stor golden hona?

Ellenor123
0

Det blir nog svårt, kanske maila en grossist och fråga. Men då kommer hon kosta ännu mer än 240 kronor. Du var ju inte villig att lägga ner kostnaden på att köpa ett nytt stort akvarium, men nu är du villig att göra det OCH köpa en svindyr ny fisk? Du gör en riktig vändning :-) Du skrev i #0 att du inte hade intresset för akvarium längre och att du inte var villig att lägga ner jobbet som krävs för ett större akvarium, så jag tycker att du ska tänka igenom det här en gång till :) Två sånna där stora Ancistrus måste ju skita ner en hel del = mycket städning. Tänk på Harald :-)

pernillaa
0

Jo jag vet att det verkar konstigt men jag hade som ställt in mig på att bara ha honom och inga fler men då bara tänkt på andra småfiskar som egentligen känns ganska meningslösa. Tanken på att däremot skaffa honom en partner så att de får yngla av sig kändes lite mer tilltalande.
Men nu när jag insåg att det måste till en så pass gammal och dyr hona så vet jag inte riktigt. Vi får se. Men för att återgå till det ursprungliga ämnet så kan man säga att kanske 100 spänn ungefär för en sån här stor och fin golden eller?

pernillaa
0

Mitt syskonbarn kanske skulle ta honom, så då känns det bättre! Hehe. Lämnar denna tråden tills vidare. Tar han honom så behöver jag inte jaga upp mig över det här. Vill inte att han hamnar hos en främling. Tycker så mycket om honom och vill veta att han får det bra. Tror jag jagade upp mig över det där med att skaffa en hona till honom mycket också för att jag är rädd att behöva sälja honom till just en främling. Tar emot. Men tar syskonbarnet honom så känns det helt lugnt att he iväg honom. Då kan jag hälsa på honom! =D

Ellenor123
0

Vad härligt! :-) Se till att syskonbarnets akvarium är MINST 100 liter eftersom det är minimunkravet för Ancistrus. Ja, precis, då kan du ju hälsa på honom och då känns nog allt bättre :-)

sauk1
0

Grattis till en bra lösning! :-)

pernillaa
0

Tack. Ja jag håller tummarna att han inte ändrar sig. =)