Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1201 ggr
Toxics
0

skeva yngel.

Ja, jag har fått ett problem med mina guppyyngel, eller ja, några av dem. 

De utvecklas inte som de ska. Istället för att fenorna växer utåt så blir de mer som ett liggande V. Alltså. istället för :

C==)

Så ser de ut:
<==) 

Och så får de problem att simma och dör så småning om. 
Jag har just nu ca femtio yngel i ett 60 liters akvarium, det är väll inte för litet? 
Förra kullen vart likadan, och det är inte inavel. Jag har delat fiskar med mamma och min moster och köpt in nya i olika djuraffärer och så, så varför blir de skeva? 

Tacksam för svar. 

( Tecknet ")" ska föreställa huvudet på fisken, haha)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Susanna_w
2

Det låter ju som det är inavel, alltså hård inavel.

Det är ju inte direkt ovanligt att det är inavel i butik.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Ninja
2

Vattenkvalitet och näring spelar mycket stor roll i hur yngel utvecklas. De behöver äta BRA mat, flera gånger om dagen, för att växa ordentligt. Detta ökar belastningen på vattnet och man behöver byta vatten oftare än i "vanliga" akvarium där man inte föder upp yngel.

Roxie
1
Toxics
0

okej! Då ska jag genast börja salta. Men, stort men, vart ska jag göra av mina CR räkor? Ca femton av dem bor med ynglen, Jag har ett 25 liters akvaruim med tre räkor som går med rom och sex andra räkor. Går det att stoppa i femton stycken till där i? Låter lite trångt. 

Vart ska jag göra av växterna, går de att ha dem i hink? 

Hur testar man  PH värde? 

Om man har en burk som säger att den kan fixa så att PH värdet hamnar på sju, kan man häva i det efter nästa städning då eller måste jag testa vattnet innan jag häller i sådant? 

Tack alla för svar! =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[KiwieMie]
0

Gör vattenbyten, och i fortsättningen bli av med alla hanar, och behåll bara honorna i en kull :) och köp nya hanar till dem honorna som har nytt blod i sig. Det är vad jag gör för att undvika inavel, även att hålla bra värden som inte är för svårt när man fått igång en bra bakteriekultur i filtret (även tycker jag från mina egna erfarenheter att levande växter hjälper till mycket).

Du testar pH värdet genom antingen sticktester eller dropptester som du kan hitta i djuraffärer oftast. Sticktester är billigare än dropptester, men inte lika trovärdiga och exakta som dropptester. Nitrit och nitrat är även värden jag skulle kolla upp.

Toxics
0

Men vart ska jag göra av räkorna?

Toxics
0

Och varför ska saltet vara jodfritt? Och vart hittar man det? 

Vad händer om man använder vanligt?

Susanna_w
1

Jag har haft riktigt dåligt vatten, även haft ammoniak karet men aldrig har min yngel blivit missbildade. 

Salt kan vara med jod. Är en gammal myt som vägrar dö för att folk har blandat ihop JOD och JODID. JOD är extremt giftigt för levande vattenorganismer. Det vi har i bordsalt är JODID. Så du kan köra med salt med JOD.

_

Toxics
0

Okej. Då provar jag det. Tack!

mejamylove
1

Djuraffärer har ofta samma grossister så det är väldigt möjligt att det är inavel, fast man köper från olika djuraffärer :)

sauk1
0

#10 Helt rätt. Är det inte IMAZO/Akvarieteknik som dominerar med leveranser till de flesta butiker?

Toxics
0

Men vart får man annars tag på friska fiskar?

mejamylove
0

#11 akvarieteknik har jag hört att många köper från så det kan nog stämma. Du kan byta med andra "hemmaodlare" :)

Toxics
0

Jaha, sattei pumpen i en mindre hink på ca 8 liter med vatten och alla yngel, mätte sedan upp saltet så som de stod i länken och hävde i med ynglen. Och så dog alla mina yngel, Tack för tipsen!

guppytjej
0

Jag har samma erfarenhet med salt att de dött av det istället..

När fenan blir som ett sträck sådär kalals det topedsjukan/fenklibb o orsaas av dålig vattenkvalite eller parasiter (som är oerhört anligt på butiksguppy)..

numera kör jag utan salt o behandlar med dactymore på ALLA nya fiskar oavsett vart de kommer ifrån (funkar även om man fått torpedsjukan på yngel) viktigt är att behandla alla fiskar om man har sjuka i karet (även symptomfria vuxna baar levandefödare behöver behandlas)..

efter att jag behandlar alla nya fiskar men detta i egen bytta (tar bara 2 dygn att behandla med den medicinen) har jag inte haft en sjuk fisk.

Susanna_w
0

Och hur mycket salt hade du i? Körde du saltbad? Hur länge fick dom vara i badet isf? 

Jag saltar i förebyggande syfte och/eller vid svamp/sår.

_