Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 804 ggr
MittHundliv
0

tips på fisk..

Okey, eftersom jag har märkt att de fiskar jag har inte riktigt fungerar ihop, även om dom borde, så funderar jag på att kanske köra en och samma art i hela akvariumet. Jag tänkte då om de finns tips på vad jag kan skaffa. Jag vill ha aktiva och färgglada fiskar som inte är superduper svåra att sköta (fortfarande nybörjare). Akvariumet är på 150 L. Det som finns i dag är: 50 karfinaltetror 5 pansarmalar (som bara dör av hela tiden hur jag än gör) 6 st odessabarber 1 slöj Ancistrus 1 clown pleco Jag skulle nog vilja behålla mina malar dock (förutom pansarmalarna) Jag blir tokig snart.. och nej jag vill inte ha guppys ;) de har jag haft så de räcker ochblir över ;)

sauk1
1

Har du kollat nitrit/nitrat/ammonium-nivån med tester på vattnet? Vad har du för temperatur?

Jag tycker spontant att det låter som mycket fisk för 150 L, så det kan definitivt vara något med vattnet. Hur ofta gör du delvattenbyte?

MittHundliv
0

#1 Ska köpa det i morgon. :) Har ca 27 grader så det passar alla. Byter minst en dag i veckan och då byter jag ca 40 liter.

sauk1
0

#2 Låter bra! Kanske lite för hög temp för att vara perfekt för pansarmalarna?

[raichu]
0

Sänk temperaturen till typ 24-25 grader.

guppytjej
0

Vad har du för bottenmaterial. Pansarmalar vill ju ha sand annars kan deras skäggtömmar bli skadade o då kan de ha svårt o äta

[raichu]
0

Det beror på, jag skulle inte säga att jag har sand (även om det är rådasand) och det funkar utmärkt för mina pansarmalar.

Rådasand är ju snarare grus än sand tycker jag. :P

Jag har märkt nu när jag har två stora akvarier att det mår bättre i det ena än vad de gjorde i det andra av någon anledning.

Jag gav mycket mat åt pansarmalarna i det som är vid min dator och de magrade och mådde dåligt, nu går de i det som är under min loftsäng och där mår de jättebra och där får de dessutom mindre mat.