Misslyckande
Jag blir galen på mitt akvarie. Ger snart upp och säljer det.
Inga värden är dåliga, har tillsatt salt, har bytt ljus, har växtnäring osv…
Men ändå tvinar växterna bort!? De blir bruna… bara dör helt enkelt. Vad ska jag göra :(
Salt i för stora mängder, och i för lång tid är inte bra för växterna har jag fått för mig. Behöver du salt i ditt kar?
Bra att du använder växtnäring. Jag brukade köra antingen Pmdd http://www.pmdd.se/ eller ifrån Sera om jag minns rätt. Växtnäringskulorna är värdelösa enligt mig. Och ljuset, hur lång tid har du det tänt?
vad har du för lysrör? vad tillsätter du för växtnäring? skriv gärna ner värdena du har testat. vad är det för växter som mår dåligt? att växterna blir bruna kan vara kiselalger som växer på växterna.
#2 Nej det är inte alger.
Jag tillsatte salt för ett tag sedan för jag hade problem med parasiter. Jag har det tänt ca 14 timmar? Är inte riktigt hundra på hur länge det bör vara tänt? Har hört att 10 timmar ska vara bra men jag har samtidigt inte problem med alger.
Jag hade problem med växterna innan jag tillsatte saltet också, kan vara värt att påpeka.
Just nu började jag om med Tetra Plant initial sticks och crypto…
Ingen aning vad växterna heter men lampan är 9 W

Hur stort är akvariet och vad har du för lampa?
Kan du ladda upp en bild på växterna?
Vad har du för substrat?
Vad har du för djur?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Minska ner till 8 timmar ljustid med att börja med. Vet inte om plantswap.se har någon info om hur mycket ljus dina växter behöver.
Har du inga parasiter kvar i karet, så börja tunna ut saltmängden då du gör dina vattenbyten:).

Det skulle kunna vara brist på mikronäringsämnen.🤔Testa att använda root tabs.
Hur länge låter du växterna vara i innan du slänger bort dem? Växter kan ibland tappa blad när de acklimatiserar sig men brukar komma igen efter några veckor.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Låter de vara i tills det är självklart att de är bortom räddning i princip haha.
Du menar gödningstabletter? Det använder jag nu :o

#8 Aha! #1 Pratade om PMDD så jag fick för mig att det var något liknande du använde. Du har alltså sådana man trycker ner i substratet?
#9 Ja precis från tetra plant :)

#10 Hmm…🤔
Stackars dig.😕
Kanske bara till att rensa ut allt och börja om…? Är en 9 W lampa tillräckligt?

#12 Förhållandet watt/liter säger inte så mycket men 9 W till 60 liter låter ändå väldigt lite. Har du möjlighet att byta till något starkare? Det skulle kunna göra en stor skillnad.
En annan lösning är att omfamna det svaga ljuset. Om du satsar på anubias och jabaormbunke (vilket faktiskt kan vara snyggt om du har mycket rötter och stenar) så borde du klara dig bra.
Tack! Ska försöka fixa en ny så fort som möjligt och se om det hjälper :)

#14 Vänta! Är inte det väldigt dyrt? Köp en javaormbunke och låt den vara där i någon vecka. Om den mår bra kan du vara ganska säker på att det är ljuset som är fel.
#15 Den jag har nu kostade 95 tror jag. Will do :)
#15 Gillar inte javaormbunkar ljus lajvkrattan? 🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus

#17 För mycket ljus gör att de får förkrympta blad. De är kända för att kunna växa trots svag belysning.🌛
Aha! Vad smart av dig att testa belysning på det viset🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Men hur har du det med syresättningen av vattnet då? Vad och hur mycket cirkulation har du i akvariet?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#20 Har en pump som gör ström vid ytan så god cirkulation är det. Har en extra luftpump också.
växter gillar inte luftpumpar då det för ut det nödvändiga co2 så plocka bort den o se om det hjälper.
#22 Will do! Tack för tipset.
Genom akvarieljus så gäller det att ha bra ljus och för att växterna ska trivas så ska man ligga mellan 0,4-0,5W och ju lägre watt-tal du har desto sämre mår växterna.
Ytväxter och t ex vallesneria kräver lite mindre ljus så det är bra att ligga mellan 0,3 - 0,5W/liter.
I ditt fall med en 9W lampa så ska man räkna 9 / 60 och då hamnar vi på 0,15 watt per liter och det är för tok för lite för att växterna ska trivas.
Summa summarum så får dina växter för lite ljus helt enkelt.
(skulle du ha två 9 W lampor så räknar man 9x9 = 81 / 60 = 1,35 och då är det för tok för starkt)
9*9 🤔
9+9 menar du väl?
#24 Bytte ut en gammal lampa i min närmsta akvarieaffär och jag blev rekommenderad denna 9 W, lurendrejeri från deras sida antar jag 😡.
Min lampa ser på ett ungefär ut såhär:
Men har endast 2 rör istället för 3 som på bilden. Tips på en bra sida som säljer lampor? Räknar jag rätt att jag ska ha en lampa med ca 25-30 W?
Har hitintills bara lyckats hitta 11 W, (14 mm sockel) :c
Biltema, jula och såna affärer kanske har nått som kan funka. Annars finns ju tex pwss om du hellre vill beställa på nätet och ha lysrör som är till för akvarier.
Mvh Linn
Sådana affärer har väl inte vattentäta lampor..? eller :o
Nae men jag vet inte vad det är för lampor du är ute efter, trodde det var lysrör du skulle ha :) men kolla på pwss annars om dom har nått som kan passa :)
Mvh Linn
http://www.zoo.se/solarmax.html
Kan den vara vettig? (24W)
#31 om det är en sån sorts lampa du behöver till ditt akvarium så kan den nog funka bra! Om nu inte någon annan har nån invändning till det :)
Mvh Linn
#25 självklart. Får skylla på den tidiga morgonen. :)
Då blir det helt andra siffror. 9 + 9 = 16 / 60 = 0,3 W och det är i det minsta laget men kan gå med gödningen som du har igång.
Åkte till en liten privat djurhandel där ägaren är en stor akvariefantast. Han förklarade för mig att grizzly har antagligen sålt svåra växter till mig som kräver mycket ljus, och ovanpå det så är vattnet här i Skåne väldigt tungt.
Så nu har jag köpt en väldigt tålig växt + flytande gödning och kol. om detta inte funkar så kommer jag åka tillbaka och klaga för han lovade mig att det skulle fungera haha!