Vilken typ av näringsbrist?
Hej Jag ställde frågan på plantswap för någon dag sen men frågar gärna fler. Jag körde igång med EC och PMDD enkel dos för en månad sen. Allt började växa så det knakar. 220W/m2 är iofs inte mycket ljus, men det är oförändrat sen tidigare. Inga alger direkt, bara lite kisel, som säkert kommer av att karet är 3 månader.Jag har nu städat upp lite i akvariet, adderat växter och kanske slängt marginellt, snarare nypt av vissa och planterat igen. De växter jag flyttat kan jag köpa att de kanske tillfälligt blir fula, men några jag inte flyttat har fått hål, gulnande blad etc. Se bild. Nitrat mätt till 10. Inget annat förändrat. Är det näringsbrist eller pansarmalar eller något annat?

Om de är bleka kan det vara järnbrist. Näringstabletter för rötter brukar hjälpa.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Om du har mycket växter räcker inte enkel dos,jag ger dubbeldos vid vatten byte 30 % varje vecka samt Easy Carbo varje dag.
Testade förra veckan med dubbel dos pmdd, genom att ge en dos vid delvattenbyte 35% och en dos till efter 3-4 dagar.
Detta kan ha åtgärdat växterna jag plåtade tidigare (inlägg #0), för de ser rätt fina ut, utom de nedersta bladen. Men nu när jag gjort nytt delvattenbyte med pmdd så har istället kiselalger kommit tillbaka, verkar finnas en liten "känning" av cyano i framkant och framförallt så har mina snabbväxare trasats sönder. Det är hack och hål i bladen. Lossnar hela blad, som i övrigt ser fina ut.
Hornsärven växer galet, likaså Rotala wallichii, Windelöv och all mossa.
Har jag fiskar som plötsligt bestämt sig för att börja tugga? Eller är det omplanteringen? För det enda övriga jag gjort är att flytta runt växter. Nu står t ex inte den tidigare snabbväxande växten på bifogad bild under mitt Juwel Day-rör utan under ett Nature-rör. Det ska också vara bra för växter, men men. Eller är det så kinkigt att jag flyttat den? Inget annat verkar stanna av pga flytt.