Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 2132 ggr
LajvKrattan
1

This isn't even my final form!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en tråd om mitt akvarium och dess förvandlingar! 

En del av er här på akvariefisk i fokus kanske minns när jag "sprang" omkring här och skrek om kampfiskar och räkor. Det var ett tag sen, men lusten att ha ett akvarium levde kvar. Till slut bestämde jag mig för att köpa ett billigt 10-liters på blocket att experimentera med för att se vilka växter som funkar för mig och få den erfarenhet jag behöver för att fortsätta med mina akvariedrömmar. 

I sin första inkarnation hade akvariet en sten, lite dvärghårgräs och en kruka HC. Som substrat hade jag sand med näringstabs i. Tanken var att jag skulle låta det stå i nägra månader och sedan ha en vacker matta med HC och frodig eleocharis acicularis i bakgrunden. PFFFFFFFT!!! Haha!😂Min brist på erfarenhet blev snabbt tydlig. Efter lite googlande hittade jag de latinska namnen på mina växter och deras krav. Jag hade dragit på mig slöa växter som är sårbara för alger. När tiden gick fick jag så klart inget vacker akvarium - det blev en krigsskådeplats där algerna hade övertaget.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
0

Lite mäsk-CO2 kanske kan hjälpa? 

Nej, det blev bara cyano.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
0

Jag vet! Om jag stänger ute ljuset men en låda kan jag bekämpa algerna! 

Nej. Om växterna inte växer gör det ingen skillnad.

LajvKrattan
0

Algerna anfaller!😭

LajvKrattan
0

Gör om - gör rätt! Gräset var jag trött på så det slängde jag i en PET-flaska vid fönstet. Min stackars lilla HC tog jag försiktigt bort och lade i en mugg tills vidare. Jag planerade att à la Walstad göra ett jordakvarie och köra dry start method. På en kväll förberedde jag lite jord.

LajvKrattan
0

På med sand…

LajvKrattan
0

… och i med HC. 😃

LajvKrattan
0

Detta andra försök blev en verklig succé! HC:n verkade lycklig och växte så det knakade. 😍

LajvKrattan
0

Det är dags! Den här gången ska jag satsa allt - jag har köpt tre krukor HC, två krukor hemianthus micranthemoides, tre stenar och Oliver Knotts nature soil. All information jag fått i aquascapingkretsar tyder på att det här ska fungera. Båda arterna reagerar bra på DSM den CO2 som ska vara nödvändig för HC är i första hand nödvändig för att den ska bilda rötter men med DSM gör den det i vilket fall. När jag väl fyll på med vatten kommer jag dosera easycarbo för att se till att det alltid finns en bra kolkälla. Nu ska jag lyckas med mitt iwagumi-inspirerade kar! 

Akvariet är redo.

LajvKrattan
0

Oyashi placeras.

LajvKrattan
0

Fukuishi.

LajvKrattan
0

Soeishi.

LajvKrattan
0

Efter lite funderande kom jag fram till att Oyashi måste resas för att bli verkligt dominant.

LajvKrattan
0

VÄXTER! 😃

LajvKrattan
0

LajvKrattan
0

LajvKrattan
0

LajvKrattan
0

LajvKrattan
0

LajvKrattan
0

LajvKrattan
0

Och nu får tiden göra sitt.🥵

Ellenor123
0

Looking goooood! Fasen vad tråkigt det är att vänta på att växterna ska växa -__-  Jag har inte haft HC, hur lång tid tror du det tar innan en matta har vuxit fram? Vad ska du ha i? 🙂

P.S Soilen är great. Mina växter som står i den har aldrig sett ledsna ut! Det gör dom däremot i andra kar med andra substrat.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Ellenor123
0

Inlägg #2 LOL 😃

LajvKrattan
0

#21 Tja, om jag skulle gissa så växte HC:n med minst 40% under de veckor (fyra-fem kanske?) jag körde DSM med den och om detsamma händer här kommer karet bli färdigt. När det är klart ska ett gäng Körsbärsräkor få beta på ängen.😍Bra att soilen funkar!👍

#22 Indeed! I haz overestimated da power of låda.😃

Ellenor123
2

Aw, vad mysigt det kommer bli för dom! :) Jag vill också vara en räka och vandra runt i ett iwagumilandskap ^_^

sauk1
0

Ser superfint ut!

Du måste ha fått en särskild medalj av iFokus - flest foton med kortast tidsspann mellan plåtningarna😂

LajvKrattan
0

#25😉

LajvKrattan
2

Uppdatering!

Två veckor in och explosionen har börjat! Alla växter har fått nya små blad och sidoskott börjar dyka upp. Jag älskar verkligen när saker går som planerat.😍

mejamylove
1

Fint! mer bilder!! :) Ska du ha räkor?

LajvKrattan
0

#28 Tack! Okej! Ja!

Ellenor123
1

Härligt!

mejamylove
1

Yaay :D

Emelie
1

Wie! Jag kommer med entusiasm följa denna tråd. Jag älskar HC, men skulle inte våga mig på den själv … ännu på ett tag iallafall! 😃

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

LajvKrattan
0

All kondens på rutorna gör det svårt att fota men här kommer några fler:

LajvKrattan
0

Emelie
1

VÄX FORTARE FÖR TUSAN!

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

LajvKrattan
0

LajvKrattan
0

#35 De växer redan så det knakar för att vara så små! Jag känner mig som en duktig förälder.😃Jag spelar musik för dem också!

Emelie
1

#37 Men jag vill se en fin matta NU NU NU ju! 

Musik gör vem som helst glad 😃

LajvKrattan
0

[Jens]
0

LajvKrattan. Vad är det för bottenmaterial du har köpt? Försöker leta själv efter något som jag tänkte ha under sanden så växterna kan växa bättre i nano-akvariumen som jag ska ha igång? Köpte du det via nätet?

Min tanke är att jag vill ha något 'jordigt' under sanden så att växterna får det bättre och är helt lost på vad jag ska välja för jag har ingen aning om vilket jord man ska använda. Blir så nervös … vill ju inte göra fel.

Otroligt fint du har gjort botten, blir så avis men vete fan om jag har sådant tålamod som du =) Vad är det för växt du har köpt? Också från nätet? *lite nyfiken är jag allt*

LajvKrattan
0

#40 Det är Oliver Knotts växtsoil. Akvarielagret hade ett specialerbjudande.🙂 
     Om du inte väljer växtsoil kan du ha ett lager vanlig jord som i ett Walstadakvarium. För säkerhets skull skulle du kunna mineralisera den. (som i instruktionen du gav till Dancehall)Då minskar risken att du får småkryp och konstiga vattenvärden. Annars är regeln att man ska ha billig krukjord utan tillsatser.
     Växterna är hemianthus callitrichoides och hemianthus micranthemoides, eller HC och HM. Min första HC köpte jag på akvarielagret. När jag kom tillbaka för att köpa soil och och HC var HC:n slut så jag köpte lite HM och cyklade till djuraffären i närheten för att köpa HC. 
     Om du skulle vilja använda de växterna så tänk på att de är svårskötta och dyra som attans! Om du har tålamod kan du köpa en 3-4 krukor och plantera dem i en vanlig kruka med jord. Fyll på med vatten så att vattennivån är precis nedanför jorden. Täck krukan med plastfolie och vänta några veckor så kommer de växa som bara den! HC växer mycket snabbare ovan vattenytan eftersom den kan ta mycket med koldioxid ifrån luften. På några månader kan en kvadratdecimeter HC bli åtta om man gör rätt.🤤Det är det som jag gör men direkt i akvariet så jag slipper omplantera.

[Jens]
1

Yes! Gött att få så utförligt svar!! 

Tack såå mycket för detta, LajvKrattan!😃

pluntan
1

Åh fy F och alla svordommar jag kan, här ligger lösningarna på en massa problem jag hade för ett halvårsen!!! Supertack LajvKrattan :) Du har sparat mig en massa timmars läsning :D Men framför allt öppnat en ny värld för mig, nu är jag inte fast i tänket att det är omöjligt med gräsmatta för mig utan massa teknik med CO 2

Bra tråd hörröduru.

LajvKrattan
0

#43 Tack så mycket! Kom bara ihåg att jag fortfarande experimenterar med det här. Vänta några månader så får vi se om det faktiskt går när de är under vattnet.😃

pluntan
0

#44 Ja, men det ser lovande ut :)
Tror att du borde ha större chans om du fyller på med lite vatten åt gången sen, så att plantorna får tid att anpassa sig. Eftersom de är ganska ljuskrävande och mycket ljus försvinner i vattnet på nåt mysko vis. Men det kanske du redan hade tänkt? 

Min kusin förklarade det där med växter lite grovt för mig en gång: Tallar klara av växa på ställen där exempelvis björkar inte trivs, det är inte för att tallarna växer bättre där utan för att de inte har någon konkurans av andra träd. Det är lika med alla växter, de växer där de får plast och överlever. Därför kan det vara svårt att veta vad en specifik växt föredrar. Hon menar på att även om man gör rätt så blir det inte alltid rätt. Så bästa sätt är att anspassa sig så bra det går men samtidigt anpassa växten också.
Ungefär det du försöker göra nu.

LajvKrattan
0

#45 Mycket klokt där. Att höja vattennivån lite i taget har jag tänkt på men då kan jag inte använda filtret. Helt stillastående vatten tor jag tyvärr skulle vara bra mycket värre än att de får lite mindre ljus.😕
     Det stämmer bra att växter nischar sig. I sin naturliga miljö växer HC en liten bit ovanför vattenytan. Den fuktas regelbundet när vattennivån höjs men har resten av tiden direktkontakt med luften. Den har därför inte anpassat sig särskilt bra till den lägre koldioxidhalten under vattnet. En annan faktor som gör att den ofta misslyckas i akvarier är konkurrensen. Större och mer snabbväxande växter kan lätt stjäla mycket av den näringen som HC behöver.

LajvKrattan
2

Uppdatering! 

Alla små babyblad har blivit stora och fina och en ny generation pytteblad är på gång. Vissa plantor har blivit tillräckligt höga för att börja "lägga" sig ner och krypa längs med substratet. Hurra! Dessutom har plantorna fått centimeterlånga rötter, så det delmålet är avklarat.

Sarah E
0

Följer med intresse :)

[Jens]
0

Det här kallar jag tålamod, LajvKrattan! 🙂

Själv väntar jag på ett samtal från butiken om att de har fått hem mitt nanoakvarium men men … får jag den inte innan helgen så blir jag sur. 😭

LajvKrattan
0

#48 👍

#49 Ja, nu är vi halvvägs igenom. Jag hoppas att det är bra till jul.😕

LajvKrattan
0

Uppdatering! 

Inte mycket nytt. Några av de krypande skotten har börjat bli ganska långa. Jag funderar på att köpa lite micranthemum umbrosum för att fylla ut bakgrunden. Vad tycker ni?🤔

Lilolizeit
1

Det tycker jag du ska. Det är en snygg växt!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
0

Känns som att det var eeeevigheter sen detta inlägg dök upp för första gången.. Väx, väx, väx, väx på dig mattan!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LajvKrattan
0

#53 Sex veckor har gått sedan uppstart. Jag har haft kanske hälften så mycket HC i förhållande till ytan som professionella aquascapers och de brukar räkna med att det tar minst två månader för ett akvarium att mogna. Allt går som planerat även om det kan kännas som att det går långsamt.

mimåne
1

#54 Speciellt när man är lite otålig som jag är. Det är så spännande och jag längtar tills den är färdig😊. Hur som haver barnen kär, så är du så duktig. Att du kommer lyckas och gör rätt är det ingen tvekan om!

Medarbetare på akvariefisk ifokus