Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 8900 ggr
Wafture
0

54L akvarium, tips på fiskar?

Har köpt mig ett begagnat akvarium på 54L: 60x30x30cm.
Undrar nu vad en nybörjare kan ha för fiskar i ett sådant?
Är inne på färgglada, sötvattens gärna, från vilket land är ej bestämt ännu. Tips? 
Har tittat på olika sidor, men skulle gärna vilja ha lite förslag, är som sagt nybörjare så inga mer avancerade sorter 👍

Gällande pump, har ni något tips på en sån? Vet inte riktigt vad som är bra och vad som inte är bra gällande det.. 
Undrar också en sak till: Om man har mycket växter i akvariet, bör man ha mindre fiskar då?

Jessicahagstrom94
2

Guppy, Platy, endler-guppy..? :)

Wafture
0

#1 Guppy gillar jag! Skriver upp alla tips jag gillar på ett papper👍 

Kom på ännu en fråga: Finns en fisk som liknar guldfisken, fast är mer rund och ögonen kan gå utåt, minns inte vad den heter!? Är det någonting jag kan ha i akvariet tillsammans med andra fiskar? Eller är de för stora för ett 54L?

Jessicahagstrom94
0

#2 Guppy är trevliga fiskar :)

hmm den där fisken du menar.. kan det vara slöjstjärt?

Wafture
0

#3 Vilken tur! Så de är inte så kaxiga mot andra fiskar alltså? 🙂
JA, tack! De är den!  Är det en fisk jag kan ha i akvariet tillsammans med andra? 
Följdfråga om den sorten: Hade såna när jag var mindre, en av fiskarnas ögon sprack. Hela akvariet blev blodfyllt (som tur är dog fisken direkt). Vad kan ha varit anledningen till det? Minns att jag blev jätteledsen 😐

mejamylove
0

hur många fiskarter vill du ha? vill du ha stora eller små fiskar?

Sen är jag bara nyfiken på din undran om växterna, varför skulle du ha mindre fiskar om du har växter? :)

Jessicahagstrom94
2

#4 Nej det har jag aldrig upplevt att de är :)

Nej, slöjstjärt ska ha mycket större akvarium. :/

mejamylove
2

Fisken du menar är slöjstjärt vilket också är en Guldfisk :) akvariet är tyvärr för litet, de behöver minst 120 liter.

Wafture
1

#5 Jag vill helst ha några lite större fiskar, med större menar jag upp till ca 10cm (om det går med tanke på akvariets storlek) och några mindre fiskar som neontetror ungefär. 

Hahah jag vet inte 😐 Fick för mig det bara, eftersom att växterna tar plats i akvariet 😟

#6 Men fasen då 😕 Hade ett betydligt större akvarium när jag var mindre så 54L är kanske inte så mycket att hänga upp i julgranen.. Finns det ingen sort som går att ha i ett 54L som är väldigt lik de sorterna? 🤔

Wafture
0

#7 Jo såg nu att de blir upp till 20cm Ledsen

mejamylove
3

Dvärggurami är en fisk som blir 6-7 cm :) Ett par Dvärggurami och ett stim neontetror, och kanske 6 kuhliålar på botten? Alla är sorter som behöver minst 40 liter :)

Wafture
0

#10 De skulle kunna vara någonting! Kuhliålar skrivs dock ej upp på listan då jag i princip har lite fobi för, ursäkta, maskliknande varelser 😐 🤐

mejamylove
3

#11 Då har du ju plats till att skaffa 6 Otocinclus malar som städare istället? ;)

Wafture
0

#12 Malar älskar jag, tycker de är supersöta haha 😍

kigon
0

Honungsgurami! De är så sjuukt snygga när de trivs och färgar upp sig, klart mina favorit fiskar :) Även den oranga varianten som finns i djuraffärer ibland är riktigt snygg! 

zoopet beskrivning: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=234&SOK=1 (den på bilden ser lite klen ut dock, de brukar se ut så i djuraffärer och sedan burrar dem up sig och blir så fina när de väl har kommit till rätta 😃) 

Eller kan du ha två fjärilciklider! (hona & hane) Också mycket snygga större fiskar :) 

Båda dessa fiskar är ganska vanliga i djuraffärer, så borde inte vara svårt att hitta 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Jens]
0

Honungsgurami är väldigt vackra fiskar men tänk på att de vill gärna ha ett mycket växtrikt akvarium med bra vattenkemi och det får man inte på en vecka så vänta gärna tills ditt akvarium är som en djungel innan du skaffar dem. Det var mitt råd :)

[KiwieMie]
1

Bra att du frågar här på iFokus än att gå direkt till djuraffären och fråga :) dem skulle nog ha rekommenderat fyra guldfiskar eller något lika galet :P 

Hur mycket av en nybörjare är du? Om du inte har någon som helst erfarenhet av akvarium och du vill odla fiskar så tycker jag du ska pröva guppys också :) en hane och tre honor, eller en hane och fyra honor (till att börja med, dem kommer föröka sig själva). 

Glöm inte att ha all utrustning som du behöver, doppvärmare, filter, luftpump eller levande växter och lyse till akvarium. Även att läsa på och läsa på innan du skaffar någon fisk alls ^^

Wafture
0

#14 Tack så mycket för tipsen! Går de att ha tillsammans eller bör jag välja en av de sorter du nämnde? 🙂

#15 Växter är väldigt snyggt så de kommer det vara mycket av, alltså skulle några Honungsgurami passa in bra 👍

#16 Fick känslan av att de är mer kunniga människor här inne än på djuraffären, + att vi bara har en djuraffär och personalen är inte den kunnigaste tyvärr 😕 Så istället tänkte jag be om tips och råd här istället och sedan sammanfatta vilka fiskar vi vill ha så kanske ni kan svara på om det skulle fungera bra eller inte 🤔 👍 

Hade ett akvarium när jag var liten, men det enda jag gjorde var att mata fiskarna och hjälpte  pappa att städa det ibland haha. Dock var det ett mycket större, runt 400L har jag för mig, så tänkte att det kanske är bäst att börja med ett litet 🙂 Så, jag är totalt nybörjare skulle jag säga. 
Guppy tycker jag om så några såna blir det nog! 

Bra att du skrev det om utrustningen!
**Måste bara fråga:
**Vad är luftpumpen till för?
Kan man ha vilka växter som helst?
Lysröret sitter ihop med akvariet, går vilket som helst bra? 
😟

[KiwieMie]
0

#17 En luftpump är en (oftast) blå box-liknade mackapär som man fäster två plaströr till (som ibland kommer med och ibland köper man det separat). Luftpumpen gör som namnet föreslår, pumpar luft in i vattnet så det bubblar. Att det bubblar gör så att syre kommer in i vattnet, och som vi alla vet så behöver fiskar syre, vissa arter rätt mycket.

Växterna ska vara växter som kan leva i vatten :) akvariumväxter. Dem kan du köpa i din djuraffär, men var försiktig för ofta så kommer det med oönskade pest snäckor. För att förhindra att du får dessa snäckor så kan du försöka plocka bort alla löv med ägg, sedan ha växterna i en hink med salt & kolsyrat vatten. Sedan skölja av växterna i kranen och plantera dem.

Så länge det är ett lysrör som är tillräckligt kraftfullt till vattenmängden och ett säkert lysrör så borde det fungera. :) Se till att inte röret blir för fuktigt ^^

Wafture
0

#17 Tack så jättemycket för svar, nu förstår jag helt och hållet! 👍
Gällande växt-sorter: Kan jag ha vilka växter som helst till vilken fisk-sort som helst? 😟
Bara en sak till: Har du tips på ett bra filter samt luftpump?

alfred.
1

#19 luftpump är inte nödvändigt jag tycker att det gör mer skada än nytta i akvarium det räcker med ett vanligt filter:)

Wafture
0

#20 Då blev min fråga: Varför tycker du att det gör mer skada än nytta? 🙂

mimåne
0

Det sägs att luftpumpar tar bort viktiga ämnen istället för att tillsätta dom.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Att ha en pump som ger bra cirkulation på vattnet ska vara det bästa.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kigon
0

Luftpump är inte riktigt nödvändigt om du har filtrets utblås precis vid vattenytan :) Rörelserna det skapar på ytan får ner syre till fiskarna. 

Tycker luftpumpar ger bara mer bök, och använder ändast min i nödfall (som när filtret gått sönder) 🙂

Har endast haft fjärilar och honungsguramis tillsammans i ett 150 liter akvarium, så jag vet inte hur de skulle vara tillsammans i ett 54… Någon annan med mer erfarenthet av fjärilar i små akvarium kan nog svara på det, då iaf med honungarna kommer det inte bli några problem…!

Honungs guramisar gillar tätt växta akvarium så mycket stora snabbväxande växter som tillslut börjar täcka ytan är mycket uppskattat~ (eller flytväxter) massa stenar och rötter är också populärt 😃 Som #15 sa, har själv inte märkt av att de är särskilt känsliga men vattenkvalitén är också nått att tänka på, så om du ska skaffa så är det nog de du ska skaffa sist så vattnet kommer till rätta först :)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

alfred.
1

#21 för att när man pumpar in luft så hinner inte vattnet att lösa syret så nästan all luft som pumpas in går ut igen och med all den luft som går ut så följer kol med ut som växterna behöver. Akvariets syre får man genom ytcirkulation som filtret skapar.

sammanfattning: luften man pumpar in syresätter inte vattnet innan det går ut igen och tar med sig kol som växterna behöver.

Syret får man genom ytcirkulation som filtret skapar:)

(såg nu att några andra hann före) :)

Wafture
0

#24 Då väljer jag nog att strunta i luftpumpen 😐
Växter lär det bli mycket av, stenar, flyt-växter osv.
Hur länge bör vattnet stå innan man faktiskt sätter ner fiskarna där? 
På djuraffären står det typ 1-2 dagar, har läst på nätet 1v, 2v eller 5 dagar haha, blir enormt förvirrad 🤔

#25 Bra beskrivning, tack för svar! 👍

alfred.
0

Jag skulle säga 3 dagar och sen bara sätta i 2 st och sen vänta 2 veckor och sätta i 2 till sen vänta ca en vecka och då sätta i två till sen så har du kommit för bi första nitrit spiken

Wafture
0

#27 Okej, tack! 😃👍

[Jens]
1

Att sätta i fiskar i karet gör du så fort du vet att du har bra temperatur och rätt PH-värde samt en massa växter. Längre behöver du inte vänta.

Att ha en bra bakteriekultur i ett akvarium är den viktigaste aspekten av att starta ett nytt akvarium.

De flesta akvarieförsäljare i djuraffären kommer säkerligen berätta för dig att du måste låta akvariet ’köras in’ en vecka och sedan är det bara att slänga in lite fisk.
Det är tyvärr ett dåligt råd för man kommer inte få någon bra start genom att köra en pump i vattnet med lite växter i.
Att få rätt bakterier i vattnet är att få igång toxiner (ammoniak) genom att få dina fiskar att äta rätt mängd mat och släppa ut sitt avfall. Genom avfallet växer bakterierna och processen börjar verka långsamt. Att få ett fullt fungerande bakteriekultur i vattnet kan ta cirka 1-3 månader innan man får stabilitet i vattnet (Vattentest är bra att ha till hands under de första månaderna).

Det finns olika sätt att få igång processen och kolonisera dessa bakterier och den väg du väljer är helt och hållet ditt beslut. Man kan låta allt verka långsamt genom naturlig väg och man kan ’påskynda’ det genom att blanda i kemikaliska medel i starten av processen. Det är här ditt viktigaste beslut avgörs för dina innevånares framtid. Välj klokt!

Att använda 'kemikaliska medel' är inte fel utan vill man stärka processen så använd det men det betyder inte att det säkrar processen utan man ska vara lika uppmärksam på värdena ändå. Ett exempel på bakteriekultur som jag har använt mig av tidigare är 'Easylife Easystart Bakteriekultur'.

Ett vattentest för ditt vatten är viktigt (även om det finns de som tycker annat). Du kommer att behöva kontrollera ditt vatten regelbundet för att säkerställa att alla nivåer är bra för dina fiskar. Ett bra testkit i form av dropp är bättre än testremsor som kan ge felaktig information.