600l, fisktips?
Hej! Jag har ett akvarium med 4 Skalarer, några Ancistrus o en Platy. Jag tänkte skaffa ett gäng kejsartetror också. Men vill gärna ha mer fisk än så. Så finns det några fredliga relativt lättskötta, färgglada fiskar som skulle kunna passa?

Fråga Zoopet!😃
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Kejsartetror tror jag inte riskerar att bli mat för skalarna då dessa är lite större och mer "j@%!#r anamma" i än många andra stimfiskar. Däremot funderar jag på om dom kan bli lite för vilda för att ha tillsammans med skalare? Jag hade själv kejsartetror förut och de var mycket fina och trevliga. Högg som bara den på mygglarver och var lite burdusa och vilda. Något som inte står om dem på zoopet, som jag har för mig är korrekt fakta det är att man kan se könsskillnaden på så sätt att honorna har gröna ögon och något grönare på kroppen medans hanarna är blå.
Någon som kan bekräfta detta kanske?
Vad är du intresserad av för fisk? Ska det vara en utmaning, något du kan odla på? Stimfisk, ett par eller någon trevlig mal?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
2# Jag är intresserad av fiskar som går i par. Jag har redan flera malar. Hade varit kul om dom föröka sig men det är inte så viktigt:)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=251&SOK=1
🌈Regnbågsfisk?🌈
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
4# det tar ca ett år innan dom färgar ut. Jag har inte det tålamodet;) Har du något annat tips så skriv gärna det:)
detta skulle kunna om du vill bli en riktig fin sydamerikansk biotop. det ända som inte passar i är platyn du har. men jag skulle rekommendera dig Glyptoperichthys Gibbiceps.
6# ja det var ju en bra idee:) har redan tillräckligt med malar men tack för tipset:)
Om du är intresserad av någon parfisk och att eventuellt få yngel så skulle jag rekommendera någon typ av dvärgciklid. Jag är själv intresserad av släktet apistogramma och där finns det många färgglada fiskar som brukar säljas i butiker. Det skulle passa bra i ditt kar när du har sydamerikanska fiskar då apistogrammor också är det.
Tyvärr gör dom flesta bilder på zoopet inte fisken rättvisa tycker jag. Inte heller fiskarna i butiken då dessa ofta är mycket bleka. Men i ett trivsamt kar färgar de ut sig rejält 🙂
här kan du kika på dem:
Dessutom så tycker jag många apistogramma honor är otroligt vackra även dom, enligt mig så påminner dom om små humlor. Så söta!🙂
8# vilken Apistogramma passar bäst? Vilken funkar bäst med skalarerna? Är det någon från det släktet som inte funkar med skalarerna?
Dom flesta av apistogrammorna ska gå bra med skalare. Sedan att du har så pass stort kar gör ju inte saken värre. Däremot tycker jag att man ser mest av kakadua ciklid i handeln. Så denna är väl lättast att få tag på. Man kan ha flera honor åt en hane. Dock lever den inte så länge, så om du vill ha en "prova på dvärgciklid" för att se om den passar dig så skulle jag rekommendera denna.
Men kika ut någon du tycker ser fin ut i stapeln på zoopet 🙂
Håller med #11. Man brukar säga att de är sönderavlade o känsliga men annars är ju Fjärilsciklid en vacker trevlig dvärgciklid som du med dina 600 l kan hålla på ett bra sätt. Dvs en hel koloni med flera par, så att hanar o honor inte stressar varandra med lek hela tiden. Obs att de ska ha surt vatten, jag vet inte ditt ph. Men de är också sydamerikanska.
Ja fjärilsciklider är ju också trevliga och färgglada. De är inte apistogrammor, men dvärgciklider. Från sydameriga som #12 säger, så dessa passar också🙂
Jag har ingen aning om dessa är alldeles för små för de fiskar du har, men slöjstjärtar måste vara de lättaste fiskarna man kan ha! :)
Slöjstjärt har jag själv aldrig hållit, men finns det inte risk att dessa skulle börja nafsa på skalarnas fenor?
Vet faktiskt inte, du borde nog kolla upp det. Mina fiskar är dock väldigt snälla :)
Nå typ av Hantelciklider kanske, även de från sydamerika.
Lite större ciklid som är relativt fredlig men kan bli något revirhävande vid lek som jag förstått
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
#17 jag har för mig att hantelciklider äter på växterna:/
#18 Joo de finbladiga växterna kan de nog va på isåfall får man ha robusta växter.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Kan rekommendera den vildfångade varianten av kakaduaciklid, jag tyvker iallafall att den är väldigt vacker :) såg en sån hos Janne på Södermalms akvarieaffär, den var vacker men inte överdrivet avlad på. Jag kan tänka mig att de lever längre också :)