Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1183 ggr
mimåne
0

Riccia på nät

Titta på bilden

http://www.aquagarden.com.ar/imagenes/productos/28-riccia-gr.jpg

Detta tycker jag är lite intressant. Om jag förstått bilden rätt så har man på något vis lagt ett nät runt om riccia mossan som sedan växer ut och bildar fina mossiga klumpar?

Något jag funderar på är om dom har lagt tex soil eller något annat gotigott inne i denna "nätboll". Eller är det ens möjligt? Sedan måste det väl finnas någon typ av tyngd i den också så det inte blir ett flytkalas.

Kanske man även kan göra olika former på detta eller t.o.m på något vis en liten plätt gräsmatta någon stans.

Det skulle ju vara smidigt om man kunde det. Slippa ha soil i hela karet..🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[dynamitella]
0

Det är bara att ta valfri sten, peta på lite riccia och trä/sy fast nätet. Man måste däremot alltid trimma dem så att det inte blir mer än typ 1 cm riccia utanpå nätet. Annars bryter det sig loss och flyter upp till ytan.

mimåne
0

Jaså så den vill smita ut, det var ju mindre kul. Är det bara trimma med saxen då eller?

Finns det andra växter man kan köra detta knep med, som är mindre "besvärliga" och inte försöker rymma? Vet du om det finns andra kända metoder som man på liknande vis kan göra en liten matta med? Som skulle kunna innehålla soil elr liknande?

[dynamitella]
0

Ja, det är bara att trimma som en gräsmatta.

Mossor behöver inte substrat för att växa. Tvärt om mår de bättre fritt flytande i regel. Så snöa inte in på soil.

Man brukar kunna använda tunga metallnät som inte rostar. Så när man fäst mossan mellan två nät släpper man det helt enkelt på botten, så att det agerar matta.

http://leo-scape.blogspot.se/2012_07_01_archive.html

LajvKrattan
2

Även om man friserar den ordentligt kommer den slita sig loss efter en åtta veckor och behöva bindas fast igen. I motsatts till vad man kan tro kräver såna här mattor mer underhåll än riktiga med rötter i substratet. 
     Den enklaste lösningen är nog att köpa ett "galler" och sätta javamossa under. Javamossan är inte lika självmordsbenägen och är mer lättskött som matta. 
     Här finns en bra instruktion. Tänk dock på att de här har vuxit med tillsatt koldioxid och att du förmodligen inte kommer få lika bra resultat, åtminstone inte på samma tid.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mimåne
0

Jaha där ser man, jag hade fått för mig att soil var bra för alla växter? Jag hörde också att potentiella "mattväxter" var svåra att hålla och att det därför skulle gå bättre med något gottit åt dom.

Tur att du kommer här och rätar ut mina funderingar, och stort tack för länken. Jätte roligt med bilder, det tycker jag om!🙂

LajvKrattan
0

#5 Soil är bra för alla växter som tar näring från rötterna. Eftersom mossor saknar kärl och därmed rötter gynnas de inte av soil. För mossor passar det bättre med flytande växtnäring, men då riskerar du alger.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mimåne
0

Ojdå, inte trodde jag att det skulle vara svårare att hålla efter än att stoppa ner dem i sanden bara.. Jag har hört att du kan dina växter lajvkrattan så dig litar jag på, men fick jag inte fel länk där kanske? 🙂

LajvKrattan
0

Hellstrum
0

Jag har gjort "bollar" (de är inte riktigt runda) med Riccia som växer riktigt bra och blir trevligt snyggt i akvariet. Jag köpte mitt nät på Pandura hobby 34:-/m, fyllde med några stenar och sydde ihop i botten.

Som tidigare sagt, bara se till att trimma med sax med jämna mellanrum så ska du se att Riccian håller sig på plats. Av det du klipper bort kan du ju göra nya bollar.

mimåne
0

Och nu kom det Error, lajvkrattan! 😃 Men jag använde sökfunktionen på sidan och tror jag hittade rätt ändå 😉

Edit: Vilken himla bra artikel! Super kul och givande läsning. Tack!

mimåne
0

Hellstrum, har du någon bild du skulle kunna visa på dina mossklumpar? Hur tycker du det har fungerat annars, har dom blivit "dåliga" efter några veckor eller håller dom sig bra?