Skräpsnäckor - fisk?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928&SOK=1
Det var den bästa jag hittade.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Det beror lite på hur stort akvariet är och om du har tänkt att behålla fiskarna sen när dom "städat klart". Praktbotia är i mitt tycke bäst på att städa, det tar inte många dagar innan de ätit upp alla snäckor. Men de äter yngel och behöver rätt stort akvarium. Annars finns helena snäckan, som äter snäckor. Anatome Helena tror jag den heter. Det tar lite längre tid för dom att rensa karet från snäckor dock.
Mvh Linn
Jag kan tipsa om två.
Den första är praktbotior, dom e fantastiskt bra men behöver väldigt mycket yta då dom växer sig väldigt stora. De ska minst ha 250 liter för att trivas.
Den andra är helena snäckor, de äter andra snäckor och blir inte större än 2cm och kan vara i alla akvariestorlekar. länken nedan är om du vill läsa lite mer om helena snäckan. länken är från här i fokus och är skriven av medlemmar här på sidan.
Jag har "bara" 60 och 160 literskar så ingen Praktbotia då. Men den där helenasnäckan va ju fin :) Det står att den svälter om det inte finns sniglar, men när dom ätit upp alla, hur blir det då? Eller finns det små sniglar kvar som föds hela tiden när man väl fått dom i karet? (Hmm konstig formulering men hoppas ni fattar :p) Säljer och skickar nån av er sånna helenasnäckor? Hur många bör jag ha i varje kar? Vill ju inte att dom ska bli för många heller och "ta över" :)

#4 Att helenasnäckor tar över behöver du inte oroa dig för, de är inte särskilt lättodlade. Eftersom det blir svårare och svårare för helenasnäckan att hitta skräpsnäckor när skräpsnäckorna minskar i antal är det osannolikt att den lyckas äta upp alla. Förhoppningsvis kommer de bli så få att du inte stör dig på dem men inte för få för att helenasnäckan ska överleva.
Helenasnäckor kan du nog köpa av wille_wille här på forumet.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#5 det låter ju super :) då ska jag kolla upp det :) tack så mkt! :)
Finns det någon som säljer helenasnäckor?
Mina är lite för små för att flytta, kommer sälja till våren 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#8 ja du skrev det, svarade att jag gärna köper då om jag inte hittar några innan :)
#9 Jag vet, men jag tänkte ifall det var någon mer som letade så vet dom att jag inte säljer förtillfället :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.