Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3289 ggr
[purp_pet]
0

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lyretailmolly har fått någon geleliknande beläggning på fenan, ser någon vad det är? Kan det vara sjukdomssymptom eller sår?

emmej62
0

Det är tyvärr mycket svårt att se på bilden men det skulle kunna vara någon form av parasit. eller så är det enbart en skada avvakta och se.

[purp_pet]
0

Det har varit där i ett par veckor, trodde först att det var sår från något men har blivit större och växer liksom utåt…som en genomskinlig geleklump…Är osäker på om jag har sammetssjukan då jag sett lite guld/grön aktig yta på fiskarna när jag lyst med lampa på dem…Men vill inte behandla med koppar om det jag inte är säker…Mörkläggning har inte gjort någon stor skillnad så får medicinera isåfall…Fiskarna verkar pigga i övrigt och äter…Det som gör mig förvirrad är att jag läst att sammetssjukan har ett snabbt förlopp och fiskar dör ofta innan guldgröna beläggningen kommit…borde inte mina fiskar vara nära döden nu isåfall i och med att jag ser beläggningen? Det stämmer liksom inte för de verkar pigga…har kliat sig i omgångar men nu verkar de simma runt och inte ha något problem….Långt inlägg men jag är förvirrad över vad jag ska göra, har behandlat mot vita prick två gånger när jag såg vita prickar, de vita prickarna försvann men sen började de snart klia sig igen… jag kanske har flera sjukdomar i akvariet?

emmej62
0

Nej fisken ser inte ut att ha sammetsjukan. har du något karantänsakvarium? i såna fall om den har växt kan vi garantera att detta är parasitär hudgrumling.

mimåne
0

Detta ser inte ut som vita prick eller sammetssjukan utan mer som någon parasit. Är det endast denna fisken som är drabbad? Jag hade stoppat den i karantän tills jag visste vad det var, man vill ju inte att fler fiskar blir angripna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[purp_pet]
0

Hmm..ja får försöka sätta henne karantän då, svårfångad blir hon nog snabb som…. Men känns på sätt o vis som de andra redan borde vara smittade om hon nu haft parasiten ett par veckor? Såg att de kliade sig idag igen…suck! Kollade närmre på hennes kropp och såg lite mörkare prickar..såg den samma på platyn, ska försöka få en bra bild på det…

emmej62
0

#5 om du inte har sätt något liknande symtom på dom andra fiskarna nu och du flyttar över henne nu är det låg smittorisken låg om du gör en del förebyggande åtgärder: att höja salt halten till 0,04 procent och innan göra ett vattenbyte på cirka 30%. det är dock ett bekymmer att dom andra fiskarna kliar sig. hur många fiskar är det som kliar sig nu av ditt fiskbestånd?