Odla helenasnäckor
Jag hade tänkt försöka få lite bebissnäckor från mina helenasnäckor jag har. Jag har läst att dom inte är hermafroditer så man behöver en av varje kön (har 7st så det borde vara olika kön på några) och att man gärna ska ha sand vilket jag har. Är det något mer som behövs för att dom ska få bebisar eller är det bara att mata, mata, mata så att dom blir lite taggade? Eller kan det rentav vara så att jag har bebissnäckor bara att jag inte ser dom?
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Putt

Skulle också vilja veta hur de gör
Läste på zoopet (tror jag) om en som hade fått en massa bebissnäckor och han skrev att dom behövde bräckt vatten bara var en myt.
Dock skrev han inte om man behövde göra något speciellt.
Läste sedan på ett engelskt forum att dom ville ha över 24 grader för äggen kläcktes inte annars så jag får väll försöka.
Räkorna ska tåla 25 så jag får väll försöka hålla bra koll…
Jag har fått Helena snäcka bebisar förut och då gjorde jag inget speciellt. Matade lite extra och sedan efter 2 månader så kunde jag se små bebisar. Det behövs inte Bräck vatten
Vad matade du med?
Jag testar att mata med sandsnäckor nu (fullvuxna) och håller på och odlar physor i en vas som jag tänkte mata med.
Jag hade räkor och fiskar i karet så dom fick räkfoder och flingfoder
Har jag också så jag får väll börja mata mer då😃
Läs mer här om hur dom förökar sig. det går långsamt, äggen kläcks efter 3-4 v sen dyker dom ner i botten och syns inte till på ett par månader enligt denna info: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40 haha så vem vet, det kanske finns flera helenor i botten på ditt kar ;)
Nu kan jag iallafall se ägg, ca 10 st😃
Räckte att mata dom samt höja temperaturen.
Tempen ligger på 26-27 grader nu.
Släppte i en räka i 112:an för några veckor sedan för att se om dom klarar 26-27 grader och den lever fortfarande så det borde inte vara någon fara.
Åh :) ska följas
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Dom sitter främst på silikonet men några sitter i filtret också😐
Skickar med en bild på ett ägg, vet dock inte hur länge det har suttit där.
Lite nyfiken på hur det har gått för dig? :)
Mvh Linn
Det har gått bra, jag har jättemånga bebissnäkor nu :)
#13 Vad roligt! :D Om du vill sälja lite sen och kan tänka dig att skicka fram i vår så kan jag tänka mig att köpa några! :)
Mvh Linn
#14 Ja, jätteroligt tycker jag också😃
Jodå, det kan vi nog ordna. Lär ha en väldig massa snäckor då🙂
Häftigt, kommer behöva helenasnäckor framöver. Inte för äpplenas skull utan andra jäklar. =)
Har då fått skräpsnäckor?
Ifall du vill försöka odla helenor eller inte vill ha några bebisar så kolla på skalet när du köper dom, honor och hanar har olika skalform.
http://brackishfaq.webspace.virginmedia.com/Projects/Resources/graphic3a1.jpeg
Jag kommer inte ihåg vilket kön som har vilket skal, men det ena har ett skal som slutar tvärt vid snabeln, det andra har ett mer utdraget skal vid snabeln (som du kan se på bilden i länken).
Mja skräp har jag inte så mycket av men posthornssnäckor och dom vill jag bli av med. Tack för infot om helenasnäckorna.
Jag skulle gärna ta några posthorn som mat till mina helenor om du kan/vill skicka och ifall det går att göra det nu 🙂
Javisst, kan skicka dig massor och dom lovar mig ett par i framtiden ;)
Tack så mycket 😃