sjukdom recensions tråden
Hej! har ni någon gång funderat kring hur vanligt med fisk sjukdomar det är igentligen? har ni funderat på någon tråd som handlar om det men inte vetat hur ni ska lägga upp det? isåfall är jag inte ensam🙂.
Denna tråd går ut på att man ska skriva sina sjukdoms fall och skriva hur många fiskar under sin period som akvarist som har varit sjuka. och hur många som har överlevt och hur många som har dött. detta ska man tänka på när man skriver:
Hur många fiskar har dött under sin tid som akvarist (ungefär) .
vilka fiskarter som har blivit mest drabbade av sjukdomar.
Hur många fiskar som överlevt medicinsk behandling Allmänt.
hur många fiskar som har överlevt medicinsk behandling av antibakteriella mediciner som Nifurpirinol.
vilken sjukdom som har varit vanligast börja med den vanligaste sjukdomen och sluta med den ovanligaste sjukdomen ni har haft.
Hur svåra sjukdomarna har varit att botad i en skala på 1 till 5 Obs! ta en sjukdom i taget.
ni behöver självklart inte svara på alla frågorna. jag kan börja.
Hur många fiskar som har dött under sin tid som akvarist: ungefär 40st
vilka fiskarter som mest har blivit främst drabbade av sjukdomar: mollys (poecilia sphenops). kampfiskar (betta splendens). platy (Xiphophorus maculatus) kakaduaciklid (apistogramma cacuatuoides)
hur många fiskar som har överlevt medicinsk behandling: 10st
hur många fiskar som har överlevt av medicinsk behandling av antibakteriella mediciner 1 st det har inte varit några fler som haft bakterieinfektioner. den följande frågan är jag lite osäker på själv. hur svåra sjukdomarna har varit att botad i en skala till ett till fem: inre oidentifierade bakteriesjukdomar tre .
Intressant! Själv har jag aldrig haft sjukdomar i mina akvarium. Bara naturlig död och sönderavlade arter har jag fått ta del av.
Samma som #2!
// Sofia
bra att ni tyckte tråden blev bra jag läggde inte ner så mycket tid på den så helt komplett blev den inte.
En gång köpte jag en Guppy hane som hade en parasit som heter lernaea. Upptäckte den lilla parasiten direkt när hanen hade blivit tillagd till akvariet. Den var i akvariet i ca 10 minuter, sedan så blev han återlämnad till affären.
Jag har aldrig riktigt haft en sjukdom i något av mina akvarier. Men fiskar som har dött har jag haft, och då från inavel.. :/
Hur många fiskar har dött under sin tid som akvarist (ungefär)? 20-25 st, ännu fler om man räknar alla yngel :( vilka fiskarter som har blivit mest drabbade av sjukdomar? Guppy Hur många fiskar som överlevt medicinsk behandling Allmänt? Ca 15-20 st hur många fiskar som har överlevt medicinsk behandling av antibakteriella mediciner som Nifurpirinol? Vet inte vad det är :P vilken sjukdom som har varit vanligast börja med den vanligaste sjukdomen och sluta med den ovanligaste sjukdomen ni har haft? Bulvattensot Fenröta Fenklibb Vet inte vilken som är vanligast så jag bara skrev dom som jag trodde. Hur svåra sjukdomarna har varit att botad i en skala på 1 till 5 Obs! ta en sjukdom i taget? Bulvattensot: 1 (var bara att släppa i några tabletter jag fick av djuraffären, avliva sjuka fiskar och sedan var det borta). Febklibb: 1 (pga. överbefolkning. Var bara att flytta några fiskar) Fenröta: ? (Testade bara med saltvatten, det hjälpte inte. Hade inte råda att köpa medicin när dom blev sjuka)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#6 Nifurpirinol = en medicin som enbart används för vattendjur för både yttre och inre bakteriesjukdomar. sen tog jag Nifurpirinol som ett exempel.
#7 Okej :) Jag tror inte jag har använt någon sådan. Jag fick några gula tabletter i djuraffären mot bukvattensot men jag har ingen aning om vad det var för tabletter…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Nifurpirinol brukar aldrig saluföras som rent nifurpirinol utan brukar vara ihopblandade med en del andra kemikalier. det var någg sera baktopur direct den inehåller säkerligen nifurpirinol. men det dom skriver att det kan bota bukvattensot stämmer bara till en vis grad eftersom bukvattensot kan orsakas av bakterier och flagellater.
men dom flesta mediciner stämmer bara till en vis grad. som dom flesta universal mediciner som påstås bota det mesta inklusive Neonsjuka bukvattensot och en massa andra sjukdomar som är extremt svårbotade.
Tänkte skriva lite information om flexibacter columnaris bakterien. munsvamp eller columnaris är en sjukdomsalstrande bakterie som främst attackerar fiskens mun och sprider sig ibland fram till bröstfenorna på fisken. symtomen brukar vara att om det är labyrint fiskar brukar dom tillbringa sin största tid blid ytan. och allmänt för alla fiskar brukar vara en vitaktig till rödaktig beläggning kring munnen. flexibacter columnaris sprider sig ofta mycket fort till andra fiskar därför om ett columnaris angrepp upptäcks skall man först göra ett vattenbyte på 50% och mer förebyggande kan man höja konduktiviteten på vattnet genom Natriumklorid (bordssalt) på en utspädning på 0,04% = ungefär 20 gram per 50 liter. för att behandla en fisk som har columnaris ska man flytta den till ett karantänsakvarium och behandla med Nifurpirinol. och gärna höja konduktiviteten till ungefär samma nivå som ovan. tänk på att aldrig behandla huvudakvariet med nifurpirinol. nifurpirinol är lite som en pansarkanon den slår ut nästan allt som kommer i dens väg därför kan den slå ut hela nitrifikationen i ett akvarium.
Tänkte skriva lite information om sammetsjukan även kallad söttvattens oodinium.
Sammetsjukan eller oodinium är en mycket smittsam sjukdomsalstrande Dinoflagellat. som naturligt lever av fotosyntesen men kan när fiskar blir svagare angripa dem. det finns två olika släkten för dessa bakterier och det är piscinoodinium och oodinium. flagellaterna har en storlek på 35 till 140 mikrometer. symtomen för oodinium är dess mycket små cystformade och även ibland gulformade flagellater. övriga symtom kan vara att fiskarna andas vid ytan och att fiskarna kan hålla sig undan och ofta vara blid något hörn. eftersom oodinium enbart drabbar fiskar med mycket lågt immunförsvar så ska man alltid se till att alla fiskarna i akvariet har bra immunförsvar. det finns många olika metoder att bota oodinium ett mycket effektivt sätt är att släcka belysningen i några dagar och behandla med en kopparhaltig medicin. som alltid vid all sjukdomsfall gäller det att göra ett vattenbyte på 50% och höja salinitet halten. genom bordssalt på en utspädning på 0,04 procent.
#11 Vad händer med snäckor o räkor om dom finns i akvariet när man använder kopparhaltiga medel?
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅