hur länge ska de vara tänt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur länge vill växterna ha lyset tänt för att må bäst och växa?

Växterna behöver minst 5 sammanhängande timmar i mörker. Exakt hur länge de behöver i ljus, vet jag inte, men ungefär halva dygnet är väl ett bra mått att utgå ifrån, alltså 12 timmar.
Jag har tänt ca 15 timmar.
Alger växer till mer, ju mer ljus de får, så om man får problem med alger får man korta ner tiden akvariet får ljus.

Jag vet inte minimum-tid men man lär ju vilja ha tänt större delen av dagen för att glädjas av akvariet.
Men en rekomendation jag läst är MAX 14 timmar/ dygn. Sedan behöver västerna "vila" för att må bra.
Mitt är tänt 12 timmar/ dygn.
Mvh Ellenfyrkant

Och om man har tänt för lite får man lätt bruna alger. Jag tänder mitt när jag går upp runt halv sju och släcker när jag lägger mig runt nio på kvällen.
Okej tack :)

inte mer än 12 h skulle jag säga för att inte göra algsoppa av hela akvariet. mitt är tänt 8 timmar.
har hört runt 8 tim
Jag har mitt stora tänt från 10 - 22, men med två timmar släckt mellan 15 och 17 ;)
Jag har tänt 13 timmar/dygn. Mina växter måste älska ljuset för det växer som f*n. Jag testade använda växtnäring men då fick jag alger, så jag slutade med det. Mina växter är stora och fina i färgen..
Glömde nämna att jag göder med pmdd ;) växer fint ;)
Jag har tänt 10 timmar, men ska öka till kanske 11-12 nu när växterna har etablerat sig och börjar växa på. I nyuppstartade akvarium räcker det absolut med 10 timmar för att inte få alger, eftersom det brukar ta ett tag för växterna att börja växa efter en flytt och då tar gärna algerna över. Men när akvariet har varit igång ett tag så har ju växterna etablerat sig och då kan man öka ljustiden om man vill. :)
det beror helt på fotosyntesen i akvariet.
#12 Hade varit bra att utveckla det lite om fotosyntesen ;) Fast du kanske var på språng =)
---
Växter lever av fotosyntesen och behöver därför ljus för att överleva. Ljuset är det viktigaste!
Se till att du alltid har en fräsch ljuskälla som är avsett för akvariebruk. Skillnaden på vanliga ljusrör och akvarieljusrör är ganska stor, kontorsbelysning har lågt PUR-värdet (det värde som anger hur "användbart" ljuset är för fotosyntesen). Du ska se till att ha ljus med högt PUR-värde, detta avgör hur bra tillväxt på växterna du får. PUR-värdet minskar efter en tids användande, för de flesta ljusrör och lampor rekommenderas det att man byter 1 gång per år. Då är man säker på att man slipper växter som mår dåligt och risk att få alger i stället.
Mängden ljus spelar stor roll för både dina växter och ditt akvarium i stort. Det är ofta för lite eller för dåligt ljus som är källan till alger, likväl som för mycket ljus inte heller är bra.
De flesta akvarium behöver en belysningstid mellan 8 och 12 timmar per dygn (6-8 timmar under vår och sommar). Koppla en timer till kontakten så är du säker på att du får exakt samma belysningstid varje dag. En timme per dag mer eller mindre kan göra markant skillnad. Prova dig fram.
Växterna behöver förutom ljus för fotosyntesen också näringsämnen. Man brukar kalla dessa för gödning och de kan delas upp i två grupper, mikro- och makrogödning. Makroämnen finns redan i akvariet och kommer från t.ex. fiskavföring och överbliven mat. Mikrogödning däremot produceras inte av fiskarna och kommer bara i mycket små mängder med vattnet vid vattenbyte. Dessa behöver därför ibland kompletteras.
Lycka till med ditt akvarium och dina växter!
#13 anledningen till att jag det här med fotosyntesen är för att det inte var ursprungsfrågan. men det var bra att du skrev ner det. men att ha tänt 6 eller 8 timmar på en sommardag är en stor undanstags regel fast det kanske du inte kom ihåg att skriva med.
Haha, det är lätt hänt att glömma 😉