Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2458 ggr
Lilamp
2013-12-01 21:08
0

Black ghost!

Hej! Har en fråga om Black Ghost! Jag och sonen ville testa en udda fisk och blev förälskade i denna BG! Igår lunch kom han/hon till oss och vad jag förstår så är det ett nattdjur men hur matar/äter de?

Fick info från akvarieaffären som är en man med 30 år i branschen att BG kan äta vanligt flingfoder men den är ligger under växterna och kommer ej fram när vi ger mat! Vad ska jag göra? 

/Lilian

[raichu]
2013-12-01 21:31
1

Vill bara kolla en sak innan jag svarar på matningsfrågan.

Vet ni hur stora BG:s blir?

BG:s lär sig (precis som alla nattaktiva fiskar) fort att vill de ha mat så är det på dagen som de måste fram (om man nu inte lägger i mat precis innan man lägger sig).

MVH//Patrik

Lilamp
2013-12-01 21:35
0

Ja jag vet och jag får byta när den blir förstor! Kan jag köpa något annat som den tycker om att äta?

[raichu]
2013-12-01 21:46
1

Mygglarver brukar den gilla och räkor. :P

Pellets lär nog också vara en hit. :P

Eliinn
2013-12-01 21:55
0

Testa ge den röda mygglarver som funkar lite som godis, men bör inte va basmaten i framtiden då mygglarver består av mest vatten…  små bitar av osaltade räkor går bra och även daggmask i bitar (mask har bra proteinvärden) :)

Har ni andra fiskar i akvariet ? Black Ghost kan va aningen långsamma vid matning och risken är väl då att de andra fiskarna snor maten för dem. Testa mata dem på kvällen när akvariet är nedsläckt till och börja med ifall. Dem kanske kan va lite smått blyga ibörjan sådär.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Lilamp
2013-12-01 22:02
0

Var inne och läste på zoopet länken oj vad olika erfarenheter alla har om bG. Får väl se om våran är snäll mot de övriga i akvariet. 

Vi har haft otur med platysjukdom så det har dött en hel del fiskar här. Ett ynka yngel finns kvar fast den har växt sig halvstor nu. Få se om den överlever och BG låter bli den. Annars får jag nog byta!

Verkar som om mygglarver och maltabletter kan fungera som alternativ mat!

Lilamp
2013-12-01 22:07
0

#5 ska testa att mata nu i kväll och hoppas att den äter maten och inte de andra fiskarna! De andra fiskarna roffar åt sig all mat. Neontetrorna äter så snabbt att de sväller och får svårt att simma och Black molly och den lilla platyn kämpar för att hinna äta lika snabbt :-)

RadioMG
2013-12-01 23:57
0

Jag har haft 2 st, det var mina favvisar, speciellt den ena..

Det finns en röd liten prick längst back, den ska ni vara lite aktsamma mot eftersom den är lite giftig. Jag har dock kelat och "smekt" mina utan att ha dött :)

Mina åt allt som det bjöds på, men de tyckte bäst om tabimin och musslor (köpa på burk) som jag handmatade med. Okej, alla fiskarna gillade det men blackisarna åt ur handen på mig..

Den ena jag hade visade sig aldrig på dagen, den andra däremot visade sig alltid så fort jag kom fram till karet. De simmar riktigt roligt, upp och ner, fram och tillbaka.. Härliga fiskar!

Se dock till att ha bra med gömställen, de kan vara riktiga rivaler mot varandra..