Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 14700 ggr
Mateoz
0

Har fått snäckor i akvariet

Hej! Jag har fått snäckor i mitt 54 liters akvarium och jag vill få bort dem. Jag vill veta om det finns nån fisk som äter upp dem och som passar i mitt akvarium. Tacksam för svar

Lilolizeit
2

Jag skulle nog rekommendera att du plockar bort dom för hand eller köper snäckätande-snäckor. :) Jag känner inte till någon fisk som passar i ett 54 liters och äter snäckor tyvärr.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Mateoz
0

Tack för svaret

Lilolizeit
1

Vart bor du? Jag tror jag har en eller två snäckätande snäckor om du vill ha :)

Mateoz
3

Vad är det för snäckor? Jag bor i Haninge som ligger i Stockholm.

Lilolizeit
0

anentome helena heter dom.

Mateoz
0

Ok jag skulle vela ha en och vart bor du? Jag har en fråga dem lägger väll inte ägg och förökar sig och blir jätte många?

Lilolizeit
1

Nej dom förökar sig mycket långsamt. Jag har skickat PM till dig. :)

[KiwieMie]
2

Nästa gång du köper växter, se till att skölja rent dem och ha dem i fingervarmt vatten med salt i någon halv timme, innan du lägger dem där i försök att ta bort alla klasar av ägg du kan upptäcka.

Mateoz
0

Tack KiwieMie 🙂

[Jens]
1

Kiwiemie.. =) du har så rätt. Ett ytterligare tips är kolsyrat vatten! Det gör att snäckorna släpper men om det är ägg på bladen så är det svårt men låt det ligga en halvtimme innan det kommer i akvariet.

Fisfia
2

Det finns väl några mindre botiaarter som äter småsnäckor. Vet inte exakt vilka dock. Jag har någon liten botia som jag fick med ett akvarium en gång, den är inte större än 5 cm och den skulle kanske funka i ett så litet som 54 liter? Om den funkar ihop med övriga fiskar osv då förstås.

[KiwieMie]
2

#11 Helena snäckor är mycket bättre val generellt än någon fisk :) enligt mig.

Berzerk90
0

Praktbotior brukar vara snabba på att äta upp men Helena snäckor ser trevliga ut om man nu vill ha en till form av snäcka i akvariet.

[KiwieMie]
1

#13 #11 Praktbotior behöver stora akvarier.. och så är dem stimfiskar. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1 Denna fisk blir gigantiskt och är inget man borde skaffa bara för att man fått snäckor enligt mig :) man borde vara beredd på att ta hand om dem. Absolut ingen fisk till ett 54-liters, eller 100-liters.. osv :/

Berzerk90
0

Det har du rätt i #14. Det funkade bra för mig! Den rensade upp väldigt snabbt. Den går i ett stort akvarium nu. 

Jag hade nog försökt ta upp sniglarna eller testa att behandla med medel det ska finnas mot sniglar har jag för mig såvida de inte slutat med det. 

Hur är de där Helena snäckorna? Tänker mer så att de inte i sin tur får yngel som tar över hela karet!

[KiwieMie]
1

#15 Jag tycker personligen att man inte ska köpa djur för att bli av med något annat djur.

Vad man kan göra är att ta bort alla växter & dekoration & utrustning, så det bara är bottenmaterialet kvar i akvariet, och fiskarna. Sedan lägga allt du tog upp ifrån akvariet i en hink med kolsyrat vatten och salt. Sedan plocka försiktigt upp alla stora pestsnäckor med händerna, och lägga dem i en påse och kasta. Dem små trycker man försiktigt under sanden, begraver dem under sanden, om och om igen tills alla små har blivit begravda och dödade. Man tar upp dekorationen och utrustningen, låter det torka i några dagar sedan lägga tillbaka i akvariet. Växterna kan man i hinken lite längre och ha lite extra kolsyrat vatten och salt däri. 

Nu så är akvariet snäckfritt, och för att bevara det så ska man nästa gång man köper växter kolla noggrant efter ägg och slänga dem löv med ägg, sedan ha växten i kolsyrat vatten & salt innan man har i den i akvariet.

Vargflick-a
0

tänkte bara säga att de kan vara bra om man har lite snäckor i karet. en fin städpatrull:)

HeidiH
0

Jag var så grym (hade bara några stycken) att jag krossade dem mot glaset tex, fiskarna älskade att äta sniglarna då de "gått sönder".