Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 7336 ggr
[Curro111]
0

Kulfisk.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ! Jag har köpt 3 kulfiskar saken är det att det har försvunnit fiskar för mig, här om dagen köpte jag 3 fiskar, en Blackmolly hane & ett par Platy, Platy paret han jag inte se för min grabb släppte in dom i  karet från påsen, dagen efter skulle jag kolla dom men hittade bara Blackmolly hanen, märkte då att Gyppy fiskar saknades, så frågan är om Kulfisken äter upp mina fiskar? ringde Zoo handlaren men han hävda att Dvärg kulfisken är fredlig men jag tro han har tagit fel på att det ska vara dvärgkulfisken, skicka med en bild. SNÄLLA …!!!! Nån som vet nått om dessa ????? Måste till lägga dom är ca: 5-7 cm långa.

inthegame
2

Kulfiskar kan äta guppys. Eller tugga på deras stora fenor:(

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

[Curro111]
0

Ok det kan jag köpa men inte att ett par försvinner från ena dagen till den andra. Nått är fel i mitt kar men vad???🤔

LajvKrattan
5

Dvärgkulfisken är den fredligaste kulfisken (men ändå fenbitare) och ska kunna hållas i sällskapsakvarier. Om wikipedia har rätt blir den bara 2,2 cm. Läs här.
     Det betyder att du inte har en dvärgkulfisk utan en större och elakare kulfisk som mycket väl kan ha ätit upp de andra fiskarna. Lita aldrig på djuraffärer! Aldrig!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

xanna
1

Undrar om det där inte är en grön kulfisk tetraodon nigroviridis.

Taggeman
1

Kan det va en sån här? Grön kulfisk.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=404

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[dynamitella]
12

Jag råder dig att på en gång sätta ut en annons på dessa fiskar. Det är Grön kulfisk du fått hem. Och dessa är dels nästan omöjliga att hålla med andra fiskar, och ska gå i bräckvatten. När de är mycket små kan de må bra i sötvatten, men ju äldre de blir måste de fasas in i bräckt och sen slutligen saltvatten för att överleva.

Dessa fiskar ska utfodras med exempelvis snäckor, musslor och räkor med skal. De kräver speciell skötsel.

Likväl ska de vara vita på magen. Att din fisk är mörk på magpartiet tyder på att den mår dåligt. De gör det i fel vatten och fel akvariemiljö. Antingen så är det dax att göra om så att dessa kulfiskarna får det bra för sig själva med bräckvatten och rätt foder (och minst 180 liter för dina tre). Tänk på att de blir 15 cm vardera. Eller så omplacerar du dem till någon som vet vad det är för fisk :)

[fantasi]1
2

jag säger som de andra, det är med största sannorlikhet en T. nigroviridis.

i vilken zoobutik köpte du dem?

när jag fick hem min T.Lineatus var han ca 5-6 cm och åt redan då stora mängder foder bl.a hela fiskar, så att det försvunnit fiskar för er är inte så konstigt.

lämna tillbaks dem pronto eller sätt ut en annons innan de äter upp varandra och alla andra invånare i akvariet!

lycka till =)

emmej62
0

saltvatten behöver inte tetraodon nigroviridis men den KAN leva i det sen vet vi inte om denna tetraodon art verkligen är nigroviridis helt säkert utan kan lika väll vara tetraodon fluviatilis. men någon av dem är det såklart.

[dynamitella]
0

Salt, bräckt. Det är en preferensfråga. Men salt ska de ha i vattnet, och gott om det.

emmej62
0

#9 ja absolut. men om dom inte behöver så varför höja konduktiviteten mer? möjligtvis vid sjukdomsfall så skulle det vara utmärkt för denna art.

[dynamitella]
0

Som jag sa, det är en preferens. Precis som att man kan konvertera mollys till salt också. Jag föredrar högre salthalter (inte nödvändigtvis fullt salt) då det förebygger sjukdomsfall.

[Curro111]
3

Tack alla ni för era svar, ni har bekräftat det jag misstänkt ett per dagar, ska genast agera, ska börja med att ringa till djur affären där jag köpte dom gjorde detta redan i går men han ville påskina att det var dvärg kulfisken men som det skrevs ovan så blir dom inte så stora & dom jag har är redan 5-7 cm. Det var nån som frågade vart jag köpt dom & det är i Vimmerby djuraffär, dom har just bytt ägare så jag tro att dom inte är så insatta ännu i detta med fiska mm. Tack igen alla.😃

[Curro111]
0

Just så ser dom ut som i denna länk som Taggeman la in här.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=404

mejamylove
0

#8 Det är ju samma art, alltså fluviatilis och nigroviridis ;P

[Curro111]
0

Nu har jag själv med egna ögon sett hur dom slet isär en Guppy hona, det tog dom ca 2 min sen fans det inte ett spår. ska nu sätta dom till försäljning, vill inte ha såna fiskar. 😭

[dynamitella]
1

Ta genast upp alla fiskar förutom kulfiskarna och ha i en spann (eller placera var kulfisk i vars en spann) tills de får åka iväg. Annars har du inte en endaste fisk kvar.

emmej62
0

#14 samma art? det är dom knappast du måste ha blandat ihop fiskarna med att är så lika varann som exempelvis wikipedia har gjort. dock så finns det knappt några yttre skillnader mellan dem. det ända möjliga att identifiera någon av dem är väll vilken som är giftigast om du inte tetraodon nigroviridis är lika giftig som tetraodon fluviatilis.

[Curro111]
0

Ska dela av karet med ett nät i mitten, den jag köpte fisken av vill inte ge sig om att dom inte ska vara fredliga, pratade i ca 20 min med honom men inte att dom verka vilja ta tillbaka dom, han sa att han pratat med en annan kund som har köpt 3 av detta gäng han hade & där är det inga problem, hmm kanske inte nu men snart, uch det såg hemskt ut med min fina Guppy hona.😕

mejamylove
0

#17 Ja, samma art. Fluviatilis heter numera nigroviridis, samma art olika namn.

[dynamitella]
2

Bara för att zoopet säger "tidigare Fluviatilis" betyder det inte att Fluviatilis inte är en egen art också. Det kan helt enkelt betyda att man tidigare trodde att det rörde sig om samma art, men att man nu har gett just arten Nigroviridis ett eget namn.

Jag är inte insatt över huvud taget, men det kan vara en anledning till att det står som det gör.

Men det spelar ju ingen roll vilken arten är över huvud taget i denna tråd. De är lika aggressiva och ser lika dana ut.

mejamylove
3

#21 En piraja åt min vad? :P lol

emmej62
0

#20 instämmer skulle inte kunnat förklarat det bättre själv.

[Curro111]
0

Vad menar du mejamylove ???🤔

mejamylove
2

#24 När jag klickar på länken så står det "oops. a piranha ate your page" :P

[Curro111]
9

Var i dag på Vimmerbys Djurproffsen där jag köpte dessa kulfiskar som inte alls är kul, fick ett sånt jädra bemötande så har då alldrig varit med om dess like, jag hävdade att han skulle ta tillbaka fiskarna på grund av att han inte infomerat mig om att dom är agresiva, jag menade att han skulle ge mig fiskar för vad dom kostat plus fiskar som dom tog ihjäl för mig, nä det var inte populärt, han kunde ta fiskarna men att han infomerade mig om att han skulle avliva dom & inte ge mig nån ersättning för fiskarna eller dom som blet  uppätna, det ena gav det andra så till slut sa han rätt i ansiktet på mig att jag behöver inte dina skitiga pengar. Stod där helt paff, sen sa han att han tog inte imot fiskar från privat personer, men saken är den att han tog i mot min rengbågs haj ca 3 veckor innan, det ville han först inte kännas vid, bad honom tänka efter så då menade han att han hade ett tomt akvarium till den just då, hmmm den simmade ibland andra fiskar senast i Måndags när jag såg den plus att hon som jobbade där medgav att det var min fisk som simmade där, sa till honom att ta dessa 3 kulfiskar & sätta dom ibland sina Platy fiskar, men det ville han inte, fin inställning, jag skiter i kundens fiskar men inte i mina egna, så ser jag det hela, han sålde fiskar till mig som kunde bli argesiva om dom inte trivdes, ok men vad gav han mig för info om det??? NADA info om det, så bra jobbat av honom.

Kommer att gå ut så mycket jag kan om denna behandling & att han inte gav mig den infon som krävdes för dessa fiskar, han antydde att dom fiskarna jag fick hem blev agresiva på grund av att dom inte trivdes i mitt kar.

Kommer att sätta ut en insändare i Vimmerby tidningen om detta tillväga gångs sätt av honom, vill starkt påpeka att dom som ägde djurproffsen i Vimmerby i många år innan var aldrig såna, dom var inte omöjliga på nått & jag hade fin kontakt med alla som jobbade där innan, så synd att inte den nya ägaren kan se det som dom gjorde, men men !! inte mitt misstag utan den nya ägarens misstag.

Taggeman
2

Vilken tråkig attityd dom har i den butiken. Att dom inte kan ta sitt ansvar o skylla ifrån sig. Hoppas det löser sig bra för dig med dina fiskar.

Att läsa om i Djurskyddsmyndigheten. sid 8

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf

Djurbutiken ska kunna ge ett faktablad om fisken.

4 §

Ett faktablad avseende fiskar ska innehålla uppgifter om.

1. det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,

2. fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,

3. fiskarnas behov av storlek på och inredning av akvariet,

4. fiskarnas behov av vattenkvalitet och hur denna kan upprätthållas,

5. fiskarnas behov av vattentemperatur,

6. fiskarnas behov av ljus,

7. hur fiskarnas näringsbehov kan tillgodoses,

8. vilka åtgärder som kan underlätta för fiskarna vid omställning till nytt vatten, samt

9. hur övervintring av fiskar, som hålls i utomhusdammar, ska ske och vilka åtgärder som ska vidtas för att underlätta för fiskarna vid omställningen för

övervintring och vid utsättningen igen på våren.

Allt länkat  från jordbruksverkets hemsida.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Curro111]
0

Tack snälla att du tycker det som jag tycker, ska starta upp ett mindre kar till dom i kväll, vill inte beröva dom sina liv bara för att inte butiks ägaren vill ta sitt ansvar, om nån vill ha dom så skänker jag bort dom mot avhämtning, men det blir nog rätt svårt att nån tar dom. 😕

[Curro111]
13

Har nu varit i kontakt med både Jorbruksverket & konsementverket, båda hävda att ägaren till affären brustit i sitt ansvar, han skulle som det står i Jordnruksverket stadga lämnat ett infomations blad till mig om  fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,& rätt namn på fiskarna både på det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,

Kommer att gå vidare med detta på grund av att jag kan & för min förlust av fiskar & Kulfiskarnas inköp överstiger med 500 kr, ska skicka in det till allmänna Reklamations nämden, hade han på nått sätt tagit sitt egna ansvar så hade jag nog inte vidtagit så dramatiska åtgärder men nu vet jag att jag kan & jag känner att jag vill, för vem lura han nästa gång?

Lilolizeit
1

Bra jobbat!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

sauk1
1

Heja heja!

mimåne
3

Ja vi hejar på dig, fint att du står på dig inte minst för din och fiskarnas skull, utan även för alla andra som handlar där!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

emmej62
2

#29 jag tycker du är väldigt duktig med att anmäla det till jordbruksverket och även vill gå vidare. det är oftast inte många som gör.

rostfalgen
0

Hej Carro

Bra att du strider med en sådan skitstövel till zoohandlare

men undrar bara en liten sak hur länge hade du haft dina kulisar innan du gick dit första gången och ville lämna dom åter ?

för det finns nämligen något som heter konsumentlagen och om inte jag fått fel uppgifter så har du rätt att få igen pengarna i 10 dagar överstiger det 10 dagar så har du rätt att kunna köpa andra saker där i en månad om du lämnar dom åter

[Curro111]
0

Kan lova att jag inte hade haft dom i 10 dagar, jag ska nu i morgon skicka in på Vimmerby tidning om hur jag blev behandlad.
Jag är också orolig över kulfiskarna som jag nu har ensamna i ett mindre akvarium, dom äter inte 😕 tro ni man kan lägga in liten liten bit krabb stick eller dyligt?

-Cissi-
0

#35 Starkt gjort av dej! :) räka med skal borde gå. Snäckor är oxå bra.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

emmej62
0

#35 vad matar du med för foder nu (till kulfiskarna) ? alla fiskar tycker om mat som luktar! så pröva att ge dem något större foder som räkbitar som #36 rekommenderar blandat med exempelvis lite vitlök.

rostfalgen
1

Då tycker jag du ska gå till din kommun och få prata med någon på komsument avd. och berätta hur du blir bemött och på peka för dom att du har ånger rätt i 10 dagar sedan få dom hjälpadig att ta ut en anmälan mot det företaget

ge ej upp :) hatar affärshandlare som bara tänker på sin vinst och skiter helt i kunden

rostfalgen
0

Jag glömde att säga att om du har gått tillbaka inom 14 dagar ( vilket du gjorde ) så har du inte behövt uppgett ens av vilken anledning du vill lämna tillbaka dom

sauk1
0

#38 & 39 Det här var helt nytt för mig om konsumentköplagen. Är ni säkra? Vid hemförsäljning och postorder eller internetköp gäller 14 dagars ångerrätt men det gäller ej butik. 10 dagars ångerrätt har jag aldrig hört talas om. Finns det paragrafer som bara gäller köp av djur?

rostfalgen
0

kan hända att det är 10 dagar 

jag har själv använt mig av den lagen jag köpte en sak i en butik gick sedan tillbaka med saken inom rätt tid fick tillbaka alla pengar utan strul direkt

[Curro111]
1

Vad dom sa till mig på konsumentverket var att jag ska ta kontakt med affären igen & på grund av att jag inte vill träffa denna mänsika igen så skulle jag skriva ett brev till honom & kräva ett svar inom 10 dagar, svara han inte så kan jag gå vidare & det kan jag hur eller hur  för om vi inte kan komma till en överenskommelse så går jag vidare som sagt, jag är tvungen att göra detta för att kunna gå vidare, jag ska i helgen pleta ihop nått brev & vara noga med att skriva att jag vill ha svar inom utasatt tid, Jorbruksverket kommer troligen ta kontakt med honom för att ifråga sätta hans kompetens med att sälja levande djur, den jag talade med sa med en gång att detta har han skött mycket oprofsigt, bara det att han först upplyste mig om att han skulle avliva fiskarna om jag lämnade dom & det att han inte kunde tänka sig att sätta ihop kulfiskarna med nån annan fisk, så mottot är att jag skiter i kundens fiskar men inte i mina som jag kan få pengar för. 

Tro inte att han kommer vara kvar i många år utan tro att antigen säljer han eller så får han klappa igen för har man sån moral mot kunderna så kommer detta sprida sig fort, det påpekade Jorbruksverket också. & som jag sa till honom så hade han kommit till fel adress att bråka på när det gäller mig, orättvisor & felbehandling etc: får mig att gå i taket, då slänger jag mig i det hela & ta reda på allt jag bara kan om just den situvationen.

Han rekomunderade fling mat som jag köpte åt Kulfiskarna, men dom ta detta inte i sin mun. 😕

[Curro111]
0

Gjorde i dag Lax till middag då kom jag på att jag skulle prova att ge mina kulfiskar Lax, jag la in en liten bit i deras kar,  ja jisses..!! vad dom högg i hoppas nu inte dom inte blir sjuka, så det med flingfoder var inget för dom. Nu är dom runda & fina om magen, nästa gång ska jag filma det hela & lägga in här :)

[dynamitella]
0

De flesta sorters rå fisk, räkor och snäckor går hem hos kulfiskar! Så mata gärna med (tinade) oskalade räkor. Bara att hålla fast med en tång eller något i stjärten på räkan och låta dem slita. 
Och snäckor. Posthornsnäckor knapras upp på nolltid. :)

sauk1
0

Testa musslor snäckor och räkor som mat. Annars googla puffer fish för mer info.

[Curro111]
0

Tack alla för era tipps, blev så glad när dom tog Laxen i dag, ville inte dom skulle svälta, 🤗

[fantasi]1
0

#44´s råd är toppen, min Fahaka ÄLSKADE räkor! behåll huvudena på så de får lite att jobba med 😃 var noga med att städa undan resterna som blir bara för de slammar snabbt igen hela akvariet!