Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 1173 ggr
Molosser
0

Tips på fiskar för nybörjare?

Har tänkt att köpa ett akvarium, gärna 200-350l eller mer. Men frågan är vilka fiskar vi kan ha då? 
Har haft fiskar förut som Guldfisk och såna mer vanliga, neontetror osv. Skulle beskriva både mig och min fästman som nybörjare när det gäller akvariefiskar, så vad är era rekommendationer, vad bör vi tänka på? Alla tips och råd mottages gärna! Malar är ett måste helst. Gillar Clownfiskar men har för mig att det är sötvattensfiskar och malar är saltvattens? Så det lär ju inte gå ihop så bra..!? 🤔 Gärna färgglada 🌈

Cahira
0

Guppies? :) Dom är ju färgglada! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Molosser
0

#1 Ja dom är jätteläckra! 👍 Kan man ha i princip nästan vilken sort som helst tillsammans med dom? 🙂

Cahira
0

Njae finns vissa fiskar som gärna tuggar på deras fenor. Men om jag inte minns helt tokigt så ska nog tetror, Svärdbärare och Platy funka med dom. Någon får rätta mig om jag kommer ihåg fel. Inte haft fiskar sen jag var barn så minns lite halvdåligt vad vi hade när. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Molosser
0

#3 Ja sånt vill vi undvika 😮
Har haft alla av de sorterna faktiskt, var tvungen att googla på bilder haha 😟 Visst går ancistrusmalar ha tillsammans med guppies? 🤔

mimåne
0

Clownfiskar hör till saltvatten, det finns malar som hör till salt också, men även många fina malar till sötvatten.

I zoobutiker säljs mest fiskar lämpade att ha för ett sötvattensakvarium, jag tycker själv det är lättare att hålla söt än saltvattenskar. Ni kanske ska bestämma vilket ni vill ha först? 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Molosser
0

#5 Det hade jag ingen aning om 😇
Vi har redan bestämt i så fall, sötvattensfiskar. Men då blir det ingen ''nemofisk'' om det är saltvattens 😕

[Jens]
4

Börja med att tänka på hur du vill ha akvariet. Vill du ha alla möjliga olika fiskar från olika världsdelar eller vill du ha fiskar från samma världsdel?

Att ha fiskar från samma världsdel underlättar att ha koll på temperatur, ph-värde m.m. som fiskar har men hur hittar man dessa världsdelar? Jo, gå till http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och kolla runt. Du hittar 'Välj grupp' där och välj.

Titta på olika fiskarna och finner du det du gillar så kör på men innan du gör det så måste du lära dig hur man startar upp ett akvarium. Det kan tyckas vara svårt men det är det inte om man följer instruktionerna rätt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Förlita dig (tyvärr) aldrig på expediten i en akvariebutik utan fråga riktiga akvarister om val av fisk eller sök information om dem via zoopet: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

Du är välkommen att ställa fler frågor ifall det är något du undrar över.

[KiwieMie]
0

Ancistrusar går utmärkt tillsammans med guppies. Min lilla Ancistrus hona kan bli lite irriterad på guppisarna då dem försöker gång på gång äta upp deras mat.

Om du vill börja odla fiskar lite smått tycker jag att du ska välja guppies, då en hane och fyra honor till att börja med (och låta dem föröka sig själva). Sedan finns det ju andra levandefödande fiskar, men guppisarna är utan tvekan dem som förökar sig snabbast.

Molosser
0

#7 Åh, tack så hemskt mycket! Väldigt hjälpsam information! Ska kika runt mer på länkarna när jag kommit hem, kan nog behöva lite hjälp haha 😟

#8 Men vilken tur! Vi får se vad det blir för fiskar, blev en tankeställare med det #7 skrev 👍

PREEMBEAR
0

vad är lämpligt att ge ancistrusar?

sauk1
0

Mycket kärlek? ;)

[KiwieMie]
0

#10 (om du frågar om matningen) Mata då och då med kokad broccoli, spenat eller gurka (finns mycket mer). Algtabletter älskar min Ancistrus också, något dem borde få, finns att köpa i djuraffärer oftast.

Vargflick-a
0

Endler Guppy är min favvis bland Guppy. Du kan köra på Platy finns i massa olika färger. "indianplaty " är min favvo vet ej deras "riktiga namn" ?!?