Molly
Hej jag har ungefär 11,5 cm vatten i akvariet till henne! Är det för djupt för en bebis sköldpadda på 6cm?
❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Tycker du ska ställa denna fråga på reptil iFokus också.
Så, min första fråga blir: vad är det för art?
Andra fråga: Hur stort är karet?
Tredje fråga: Vad har du för filter?
Okej tack för snabbt svar! :) ett 100l
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#2 Em.. såg du bara den andra frågan..? o.O
Oj alltså jag vet faktiskt inte vad jag har för filter…..!
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#4 Men är det ett ytterfilter, innerfilter? Hur stort akvarium är det gjort för? Och vad hände med första frågan: vad är det för art? -.-Och det finns ingen art där du kan ha hanar i ett 100 liter för alltid, någon gång kommer du vara tvungen att uppgradera.
Ursäkta! Men det är en gulbukad och det är en hona! Jag tror isåfall att jag Har ett innerfilter!
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#6 Okej, då är ett akvarium som är minst 300 liter minst rekommenderat när dem blir runt till 13 cm och uppåt, och ett ytterfilter till detta akvarium. Större är alltid bättre. Eftersom det är en hona måste hon ha en landdel med sand där hon kan lägga ägg, och mycket reptil kalcium så hon inte dör från kalcium brist. Se även till att hon har UV-ljus och värmelampa.
Fyll akvariet så mycket som det går, hur högt är själva akvariet?
Det är ungefär 28,5 cm högt, okej jag har ju kalcium men har aldrig gett det är som pulver. Ska man bara släppa ner det på botten eller?
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#8 Vad menar du med "kalcium"? Sepiaskal? Fyll akvariet så mycket som möjligt.
Men när man ska ge repti calcium ska man bara släppa ner pulvret på botten då?
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Ingen som vet ?
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Jag menar inte att låta negativ, men allt sånt här måste man veta innan man köper djuret. För att svara rakt ut, så tror jag att nej, det måste nog förtäras (ätas). Jag har för mig att man pudrar exempelvis räkor och annat foder lillen käkar, och att den får i sig kalket den vägen. Exempel på foder.
http://www.agria.se/smadjur/artikel/skotsel-av-vattenskoldpadda
Okej tack då mycket! :)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#12 Håller starkt med dig.
Det finns en enkel teknik att man rullar in pellets i kalcium pulvret, sedan häller i lite vatten där i. Man kan även köpa på apoteket en spruta, blanda pulvret med lite vatten sedan spruta in det i t.ex en räka.
Har du UV och värme ljus? Har du en land del? :/
Japp har allt! :)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Har du rätt sorts lampor? Exo terras är exempelvis helt värdelösa och gör ingen nytta i längden. Jag hade ett helvete att få tag i solar raptors till min sheldon. Fick betala 350 spänn lampan.
#16 Vilka exoterra produkter tycker du är dåliga? Jag har alltid tyckt att dom varit bra, speciellt deras lampor.
Deras UVA/UVB lampor duger inte för sköldpaddor. Googla det så ser du recensioner.
Jag har ett UV-ljusrör, sedan exo terra värmelampa bara (utan UV) :) det fungerar utmärkt.
Man brukar i regel inte rekommendera uv-ljusrör heller. Men du kanske har ett bra märke?
#20 Vet ej vad för märke jag har, men betala mycket för det. Jag tror det beror rätt mycket på hur nära man har lysröret till stället där sköldpaddan solar. Lysröret är ungefär 35 cm från min sköldpaddas land del, har man över 50 cm så tror jag det är rätt omöjligt för sköldpaddan att få tillräckligt mycket UV.
#17 Jag trodde du menade att dom var helt värdelösa i allmänhet för alla djur. Men jag har ju bara haft groda och ödla så vet egentligen inte vad som är bäst för sköldisar.
Aha, nej absolut inte. De är jätteviktiga, och därför krävs det rätt kvalité på grejerna. Folk tror att exo terra är ett bra märke bara för att det är stort. Tyvärr är deras lampor lite tveksamma.