Tips
Hej jag söker en akvarie växt som växer lågt som man kan ha som "gräsmatta"
vill bara ha tips altså inte köpa.

Marktäckande växter är svåra. Väldigt svåra. Oftast behöver man tilsätta koldioxid för att det verkligen ska lyckas. Vanliga marktäckare är glossostigma, HC, dvärghårgräs, dvärgsvärdplanta, marsilea hirsuta m.fl. Glossostigma och HC (hemianthus callitrichoides) är helt uteslutna om du inte har ett koldioxidsystem. Dvärghårgräs kan fungera men det växer långsamt och är sårbart för alger. Dvärgsvärdplanta håller sig under 5 cm om den får gott om ljus. Om ditt akvarium är ganska stort kan det funka. Marsilea hirsuta växer långsamt och blir inte så "gräsigt".
Ytterligare ett alternativ är att använda mossa. Javamossa eller riccia som binds fast på platta stenar med hårnät kan börja likna en gräsmatta efter några veckor.
Om du verkligen vill ha en gräsmatta kommer du få arbeta hårt. Är du villig att lägga ner mödan? I så fall har jag många bra tips.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Riccia va fint!
jag vill inte lägga ner varje sekund direkt men en viss tid lägger jag gärna ner.
undrar även namnet på en växt som jag har sett flyta i akvarier, den är spretig och jag tror de är nån mossa ,,, svårt att förklara , någon som kan tänkas veta?
de kanske är riccia?

#4 Riccia är en flytväxt och den bildar små buskar på vattenytan. Poäng till dig.👍
Det finns många instruktioner online. Tanken är att man binder fast riccia på plana stenar. Med tiden kommer riccian växa uppåt och se ut som en gräsmatta. Den kommer inte sprida sig från stenen. Det är viktigt att klippa den regelbundet så att riccian som är fastbunden inte dör, då lossnar allt.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
sagittaria subulata funkar här blir den några cm.. nålgräs funkade också bra men växte ganska långsamt.
Marsilea hirsuta fungerar riktigt bra med..
snabbast växer ju sagittarian då med 6 skott per vecka ca o blir himla tät så måste rensa ofta..
dock göder ju jag (easylifes sortiment alltså carbo, profito o ferro) samt har bra lysrör med reflektorer.
I de karen med mindre ljus växer den ändå väldigt bra
okej, hmm, kanske skulle ha det? du vet ingen annan växt el lättare variant? http://www.akvarieplantor.se/product_info.php?cPath=51&products_id=330 denna?

#7 Sagittaria kan funka. Lilaeopsis har jag hört väldigt olika om. Ellenor här på forumet har det, fråga henne.
tack nummer 5 och 6 !! den jag länkade är de något att testa? ska kika mera på era förslag

#9 Om du har råd skulle jag rekommendera en blandning. Köp sagittaria, dvärgsvärdplanta och lilaeopsis och stoppa allt i samma kar. Har du tur så borde åtminstone någon av dem börja växa. Då vet du vad som fungerar för dig!👍
haha ja varför inte :D tack åter igen
Jag har lilaeopsis, dock köpte jag den som färdigvuxen matta på nät. Då var den lättskött, men stod i bra bottensubstrat hos mig. Om man köper den i kruka, som den annars alltid säljs i, så tror jag inte alls den är lika lätt. Då tar det nog ett braaaaaa tag innan du har en gräsmatta utan Co2, gödning och stark belysning. Tycker du fått bra råd av Lajvkrattan, forumets växtexpert 👍 Om allt skiter sig, gör en javamossmatta - javamossa kan typ ingen misslyckas med :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
då ska jag se om jag får tag i en lilaeopsis matta någon stans :) tror akvarieplantor har.
Ja, det var där jag köpte mina :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
okej! jag ska beställa när lönen kommer, någon "buskig växt som är fin?

#15 Hemianthus micranthemoides. Den blir fin och buskig om den trivs.🙂
tackar ! , fått mycket bra svar av alla:D
oo den gillade jag! lägger till på listan :D