Sajica lek?
Hej jag har två st sajica ciklider, jag tror att det är en hane och en hona. Jag tror dock att den största är en hane och den minsta en hona därför att den stora jagar den lilla. Då undrar jag om dom leker eller om han bara jagar henne. Tacksam för snabba svar! :) MVH: Emma.
❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Hanne och hona på sajica är för enkelt att se för att kunna ta fel på när de är könsmogna.
Hannen har röda fenor och honan har svarta och gula fenor.
Är det en hane och hona så jagar han henne för att han vill leka men inte hon.
Hur stort är akvariet?
Sajica hålls bäst 2+2 eller som man också kan säga två par, detta förutsätter att akvariet är stort nog.
Kan hannar hålla på och slåss med varandra så blir de mycket lugnare. :P
MVH//Patrik
Okej tack så jätte mycket för svar :) ja alltså 54 liters akvariumet har jag dom i nu.
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Men en till fråga tror du hon kommer vela leka snart eller?
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Dom kommer nog inte att leka i ett 54 liters tyvärr. Dom behöver ett större akvarium om dom ska må bra.
Men jag har haft tidigare och dom har lekt.
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Den malen du har ska inte vara i ett akvarium på 54l.
Ok flyttar ut den omedelbart! Men är det två hannar på bilden?
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Sajicor ska absolut inte hållas i 54-liters, dom blir ju jättestora. Men du kanske har ett annat större akvarium att ha dom i när dom blir för stora? :)
Eller ja jättestora är en överdrift om man jämför med fiskar på 30 cm liksom haha, men de passar inte i ett 54-liters. Dessutom har de ett rykte om sig att bli rätt arga när de leker. Här kan du läsa mer om dem. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213
Känns som om det är två hannar och som de andra säger, 54 liter är för litet för sajicor.
Okej tack så mycket för alla svar! :) men dom är ju inte könsmogna ännu så dom kan väll ändra färg?
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Ser ut som om du har en gibbiceps.. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318 dem ska ju ha minst 600-liter, men i min åsikt så är det väldigt litet för dem också när dem blir gigantiska efter några år. Bor du nära Grönalund eller kan åka dit så finns det ett akvarium där som heter Aquaria. Dem har redan en gibbiceps (fast killen där kallade den för "pleco mal") som är gigantisk, troligen så kommer den också från en person som upptäckt att den inte kunde leva i ett så litet akvarium som t.ex 54-liters.
Bor i Norrbotten! Och vill inte ge bort han :)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#14 Hur stort är det största akvariet du kan ha honom i?
Även om du inte vill, tänk inte så utan tänk på vad som är bäst för djurets skull. Om din gibbiceps fortfarande är runt 5-10 cm så kan du ju ha honom i ditt 54-liters. När den blir 15-20 cm är det verkligen dags att flytta över honom till ett mycket större akvarium. Att hela tiden uppgradera och köpa nya akvarium hit och dit är inget kul.
Tänk dig att det inte var en fisk utan en hund istället, eller en kanin.
Denna art, gibbiceps, kan mycket väl bli över 40 cm lång. Mät ut 40 cm, jag tror inte ditt 54-liters akvarium är ens 40 cm på bredden. Det tar några år för dem att bli så stora. Fiskar som hålls i alldeles för små utrymmen växer saktare. Du kommer behöva antingen köpa ett stort akvarium (jag rekommenderar att du köper ett t.ex 630-liters på en gång så kommer du inte behöva uppgradera gång på gång).
Det är mycket väl möjligt för denna mal att få ett mycket bättre hem, och du behöver inte köpa ett större akvarium då. Utan ge helt enkelt bort honom eller sälj honom till någon här på iFokus t.ex.
Okej! Men vet du om det är en hona och en hane på bilden på mina sajica ciklider? ;)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Du säger att dina inte är könsmogna.
Hur stora är de ungefär?
Ja den största är ungefär 5cm och den lilla 4cm :)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Då kan jag säga att de är könsmogna och då är det två grabbar.
Har fött upp Sajica och de blir könsmogna vid ungefär 3 cm (om jag minns rätt vill säga).
Okej tack då ska jag fara och byta in den ena imorgon! ;)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Du ska fortfarande inte ha sajica i ett 54 liters akvarium.
Sajicor ska man ha i typ 300 liter eller mer då de som jag skrev innan helst ska gå så att man har två par…
Inte för att vara taskig, men ge helst tillbaka både dina två sajicor or din gibbiceps till djuraffären. Det verkar som om du inte riktigt bryr dig eller inte riktigt förstår varför dessa arter behöver mycket större akvarium än 54-liter :/ ha några guppys eller platys där i istället.
Ja men har ju två andra kar
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#24 Men molly, om 54-liter är mindre än 1/10 av vad gibbiceps borde ha, och runt 1/6 av vad sajicor borde ha.. hur kan då två akvarium som är till och med mindre än så vara bättre på något sätt?
Och har du verkligen inget större akvarium än så? Är du säker på det? Vart har du din sköldpadda och guldfiskar? Inte har du dem i ditt 54-liters eller 40-liters väl? :/
Tröttsamt med folk som inte bryr sig.
Vadå med folk som inte bryr sig jag bryr mig visst! Jag ska få en större damm av min pappa på 1000l och ni säger att jag inte bryr mig. Jag väntar bara tills min damm kommer! Ursäkta men jag är inte otrevlig eller något men säger bara så ni vet! :)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
En damm på 1000l….
Du kan inte ha alla dina akvistiska djur i samma damm.
Guldfisken ska ha kyligare vatten än både sajica, gibbiceps och sköldpadda.
Med Guldfisk antar jag att du menar slöjstjärt och har du sånna med sajicor så kommer deras fenor att bli söndertrasade på nolltid när sajicorna leker.
Även om det nu skulle vara Guldfisk och inte slöjstjärt så kommer deras fenor att bli söndertrasade då de inte förstår det här med revir och sajicor är väldigt revirhävdande mot allt när de leker.
Jag ska lämna tillbaka sajicorna idag
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Hur ska du göra med gibbicepsen och sköldpaddan då?
Du kan inte ha dem ihop med guldfiskarna.
Lämna hellre tillbaka guldfiskarna, guldfiskar kan man inte blanda med så mycket av det som finns i djuraffärer då guldfisken är kallvatten och mer eller mindre allt annat är tropiskt.
Guldfiskar ska inte ha över 20 grader och nästan alla andra ska ha minst 22 grader i akvariet.
Det finns barber som vill har mellan typ 18 och 24 grader och så har vi kardinalfisken, mycket mer finns inte.
Jag tror inte guldfisken behöver gå i svalt vatten, när man ute o reser i Asien ex. Thailand, Malaysia, Singapore, Srilanka m.m. så finns dom här fiskarna i dammar o där är vattnet 25gradigt. Så från det perspektivet så går det att ha dom i varmt vatten. Det skulle va om man ska ha odling på dom så kan dom behöva en vilofas i svalare vatten.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Guldfiskar lever kortare om de går för varmt och det är för att deras ämnesomsättning blir för stor, som otur är för just guldfisken så är den grymt tålig och det gör att den klarar av så varmt vatten.
Dock så ska man tänka på att bara för att en fisk klarar av något så måste det inte betyda att den mår bra av det.
Guldfisken är i grunden anpassad för ett liv i vatten på mellan 10 och 20 grader (kan klara lägre) och det är då den får ett bra och hälsosamt liv, helst så ska den ha en vinterperiod till på köpet.
Vinter period innebär att vattnet inte blir mer än cirka 10-12 grader.
Ok då gör jag så men jag har inte sköldpaddan tillsammans med fiskarna ;)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Vart har du sköldpaddan då?
I grunden är guldfisken en ruda som har odlats fram till att få dom här färgerna o formerna dom har i tusen år. Under den här tiden har dom anpassats att gå i varmare vatten med. I Asien finns det jättestora odlingar av dom här fiskarna i varma länder o och jag skulle tro att dom nu är anpassade att kunna klara sig bra i varmare vatten. Jag har haft dammruda i akvarium och upplevde inte att den arten hade svårt med ämnesomsättningen eller dog tidigare. Jag gav bort några med och dom som fick dom hade sina i akvarium i 10-15år minst. Den sista som jag hade blev 20år o dog av kvävning var för glupsk. Däremot så våra egna inhemska fiskar typ elritsa dom hade svårt med ämnesomsättningen. I varmt vatten blir dom magra o taniga pga. för hög ämnesomsättning.
Dammrudorna växte o blev ca 18cm stora en normal storlek för den sorten.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Snälla gode gud, säg inte att du har din sköldpadda i ett 20-liters.. vart ska du ha din sköldpadda och gibbiceps? Hur kommer det sig att du håller dina djur såhär?
Nej Gud i himmelen jag har sköldpaddan i 100l till jul sen ska jag sälja dom små akvarierna och köpa ett stort! :)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#38 Var det någon djuraffär som sa till dig att du kunde hålla dina fiskar såhär eller köpte du fiskarna impulsivt? Eller..?
Det var ett svårt val att ta men jag ska lämna tillbaka min fina gibbiceps! :(
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#40 Men hur kommer det sig att du har en gibbiceps till att börja med??
Du svarade inte på frågan som KiwieMie ställde…
Vi är inte på dig för att vi vill vara elaka utan för att vi vill djurens bästa.
Men jag var liten när jag köpte han! Och då visste jag inte
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#43 Okej, men nu vet du att innan du köper något djur överhuvudtaget så ska du leta upp fakta och verkligen var säker på att dem passar till ditt akvarium. Djuraffären borde ha frågat hur stort akvarium du hade, men det är ändå inte riktigt deras ansar hela tiden.
Jag skulle lämna tillbaka alla akvariska djur du har som du inte har ett akvarium just nu där dem kan vara, så behöver du inte köpa något nytt akvarium.
Nu är du äldre och mognare :) och kan glömma bort dina nybörjarmisstag som tyvärr många gör, och istället börja med denna hobby på ett ordentligt sätt. Fråga alltid när du är osäker på något, här på iFokus t.ex, fråga inte djuraffärer eller ännu värre antar.
Akvaristiken är en underbar hobby, dock så blir många fel informerade, eller kommer in i hobbyn på fel sätt osv…
MEN, vi ska inte skrämma bort folk från denna underbara hobby! Utan snarare vägleda nya akvarister så att dom kan lära sig hur djuren vill ha det, komma närmare och börja förstå!
#TS Jag tycker absolut att du kan ha kvar dina akvarium. Dock så tycker jag att du kan behöva göra om lite bland djuren du har i dom. Mitt största tips till dig är; Köp inte djur för akvarium du kommer att få, utan för de akvarium du har. Det finns väldigt många roliga fiskar som går bra att ha i ett 54 liters fråga gärna så hjälper vi dig gärna!
Okej tack alla! :)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️