vita fläckar!
Ser ut som svampangrepp hur stort akvarium har du?
Det kan bero att fiskarna blev stressade o ny vattenmiljö o nedkylda.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
jag har ett 222 liter, det skulle det kunna bero på. har en medicin mot svamp hemma,ektozon heter det har du någon erfarenhet av det eller vet du något bättre?
#2 Ektozon är ingen medicin utan nästan bara vanlig natriumklorid. detta ser ut som någon form av virus tyvärr. avliva dom drabbade fiskarna omedelbart!
Min reaktion är "oj jävlar". Hur såg du inte detta? Det tror jag inte kom på en dag detta. Jag hade krävt pengarna tillbaka för samtliga fiskar, alternativt avlivat alla som visar symptom. Är det så här illa är det sällan medicinering hinner hjälpa innan de självdör.
Beklagar läget. Inte alls roligt.
jag har pratat med han jag köpte fiskarna av och vi har diskuterat detta hela kvällen känns det som det slutade med att han erbjöd mig ottosar som ett jag beklagar, om det nu kommer pga av stress då han är säker på att dom inte hade det i hans kar vill jag inte riktigt be om pengar tillbaka och jag känner att det är okej med ottosar.
det kan inte vara svamp då? jag la i en dos av ektozon och ska se imorgon då akvariet redan slocknat. har det inte försvunnit så får jag avliva dom som har mest på och se om jag kan medicinera resten, eller hur ska jag göra med dom övriga?
#5 jag kan garantera att det inte är svamp. avliva fiskarna som visat symtom direkt imorgon detta kan spridda sig väldigt fort. själv fick jag lymphocystis på några av mina fiskar (det är ibland farligt men ibland kan fiskarna överleva det och ha klassar resten av deras liv ) fast du har fått någon annan virus sjukdom. #4 det finns inget direkt bra botemedel mot virus sjukdomar som denna.
#6 En nyfiken fråga. Hur kan du garantera att det inte är svamp?
// Sofia
#7 svamp brukar vara fluffigt eller trådaktigt och även permament vitaktigt. detta är en stor böld som har ett rosa aktigt utseende. sen brukar svamp inte orsaka dödsfall så fort.
emmej62: Hur kan du på den bilden till 100% säkert säga vad det är? Det syns till exempel inte om det sitter på kroppen eller om det är ett eventuellt sår under som det sitter i.
Sen det att inte glömma att titta noga på fiskar vare sig på affärer eller om det är privat man köper. Känns som sagt att det där borde synts åtminstone början på redan innan.
Kunde inte se hur dom såg ut när jag hämtade dom då dom låg i en påse med växter i och det hade redan blivit mörkt ute.
Ska se hur det ser ut när jag kommer hem då jag tycker att det ser lite fluffigt ut, men har det inte försvunnit något så ska jag avliva dom som visar tecken och hoppas verkligen på att ingen av mina fiskar som var där i innan har fått något!
kom hem nu och kollade direkt hade 2 döda men det var av dom som hade dom vita fläckarna, på den tredje som hade en fläck är det nästan borta på och ser inget tecken på att det är mer på gång. testade även att ge dom mat idag och alla åt med god aptit. så förhoppninsvis är det borta tills imorgon. :)