Mina Diskus!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte bara lägga upp bilder på mina Diskus! ÄNTLIGEN!
Dock är detta pilotprojekt, inga dyra Diskus, utan de får bli sen när jag känner att jag har fått koll på hur det funkar "på riktigt". Man har ju lusläst igenom information om dessa vacka varelser men annat är det väl att praktisera sina kunskaper.
Jag börjde med 8 st i storlek ca 5 cm så får vi se hur detta går. De bor just nu i mitt 375 btn, tills mitt andra diskuskar är helt igång.
De är pigga, nyfikna och rätt tuffa av sig!
Men mr Pleco försöker vifta bort dem från "hans" rot där de gärna vill simma runt :) Ser rätt roligt ut
Här kommer i allafall lite bilder på de små :)
Kram /Tess
Jättefina! :) Skulle själv vilja ha discus nån gång, mina favoriter är Blue Diamond.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#3 ja visst e dem!
Inte riktigt de fiskar jag vill ha senare men jag kör dem som pilotprojekt, skall ner till Kay i Varberg o handla de fina firrarna sen när jag vet att jag har koll, käner inte för lägga 3000 för 4 individer i början :)
Kram /Tess
Hur varmt har du till dem nu? :)
Riktigt fina fiskar, trots att de inte vart svindyra!
#8 28 grader ligger karet på :)
Ja de var fina för sitt låga pris.
Men sedan blir de roligare sorter som Leopard och Web Face :)
Kram /Tess
Jättefina!
#10 Ja visst är dem :)
Kram /Tess
Älskar den på bild nr 2, så söt! :)
#12 ja de e riktigt söta, små godisar :)
De är inga mesiga Diskus jag fick tag på, utan äter och skiter och spanar runt i hela karet :) Så jag hoppas hoppas att dessa kommer bli ett starkt gäng :)
Kram /Tess
De e som himla fina, och faktist socialare än vad jag hade räknat med, inte rädd för mig, utan sätter jag ner fingret som signal för mat, då kommer de som ett skott! :) De kommer upp till ytan och fram till mitt finger. Och då har de bara vart här i knappt 2 dygn och är bäbisar.
Så jag e hyfsat förvånad! :)
Bjuder på en bild till på mina små! :)
Kram /Tess
Oj, vad små :P Men fina! :D
//GuUuLd,
-IE Photography-
#15 Ja de är inte så stora :) Mätte dem och de var 6.5 cm dock! så större än jag uppskattat dem till!
Dock har de gått i för liten tank, så de är inte så unga som de ser ut. Men men, vi får la se om de växer i kapp något nu när de har yta.
:)
Kram /Tess

Fisken på blden i #0 tyckte jag inte om. Jag tyckte den såg flådd ut:P Men de andra var fina:)
#24 WOW! De ser jättefina ut!! :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Den första på marlboro red? Ja den var väl inte den snyggaste när den kom hem. han håvade inte upp dem så snällt…:( Skall se om jag kan ta en bild på mina röda sen så skall du få se en snyggare fisk idag! :)
Kram /Tess
Vackra husdjur =)
Men vilka skötselkrav, skulle jag inte fixa… impad.
De e inte så jobbigt faktist. med bra rutiner och ozonapparat så funkar de utmärkt! de e lätt värt den tiden men lägger ner på vattenbyten! :)
Kram /Tess
#24 visst gör dem!!! Galet bra kvallire för att vara så små!!! Skall bli kul projekt o dra upp dessa!! :) Kommer mer bilder framöver!
Kram /Tess
Fina fiskar!
#33 tack tack!!! :)
Kram /Tess

Läckert, hur stort är karet ? :)
Mvh Ellenfyrkant
Snyggt!
//Jossan
Dom där nya, vita och blåa är sjuuukt fina. Påminner om hercules häst pegasus, vit med blå man haha! 
o guuuud!!!!!!!!!!! nu måste ja ha sånna där!!! :) hur många liter behäver ett stim?? har inget akvarium ledigt men skulle lätt kunna köpa ett för dom där sötnosarna!!! 

haha jag med, domdär vitblåa är underbara!!
Vart köper ni fiskar allihopa? i djuraffär? för jag har köpt alla mina i djuraffär hittills, men hur gör ni?
jaa de va dom ja mena
o guud!!! nu ba sprätter det i hela kroppen…!
måste gå o köpa akvarie NU!!
#40 De ska ha minst 250L enligt zoopet, men själv tycker jag nog de behöver iaf 375L..
//GuUuLd,
-IE Photography-
oki! tack för svar
Alltså man skall inte gå helt på ren fakta. små Diskus hålls med fördel i ett stim på minst 8 st på 200 liter och då bb kar, dvs tomt kar. För de e mkt jobb med matning o renhållning. att man håller dem i litet kar är för att de skall känna sig tryggare i början. ang vart man köper fisk i mitt fall Diskus så köper jag hos privata importörer. i zoobutik får man oftast dålig fisk. små men gamla fiskar. Skall man ha Diskus krävs mkt påläsning! Men värt de!!!! Över 28 grader varmt. lågt ph och noga med vattenvärden. och med fördel kör man ozonapparat i karet. :)
Kram /Tess
#45 Jag tänkte mer på när de blit större, ett par kan man hålla i mindre kar för odling men ska man ha flera så är 250L litet..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Ja helt rätt! Men de flesta som börjar med Diskus köper nog inte stora fiskar direkt då en bra fisk i storlek 10 cm plus beroende på sort hamnar ungefär på en tusenlapp. Köpa ett färdigt fungerande par brukar kosta runt 2500. Och då skall man ha tur om man hittar ett bra par. de flesta odlarna säljer inte par om de e välfungerande utan om de är äldre o inte ger så mkt frisimmande yngel, eller mkt defekter på yngel. Så jag förespråkar att dra upp smått till stort! Så skall man börja med Diskus tycker jag att man köper minst 6 st mindre ur en grupp, och håller dem i ett mindre kar utan bottensubstrat. med bara filter o doppvärmare. Och ozonapprat. Då kan man mata på bättre och har man tur får man ut minst ett par efter en tid! Och då har man gjort allt jobb själv och de har förhoppningsvis inte kostat skjortan. :) En bra Diskus blir ungefär 15-20 cm diameter och skall helst då ha 60 cm högt kar och då e vi ju helt plötsligt uppe på minst 540 liter. Medans i odlingsbalja räcker med 50*50*50 för där vill man ha så lågt vatten som möjligt så ynglena lätt hittar sina föräldrar. Vi har många bra odlare och importörer i sverige, satsa på o köp Diskus av dem! De lönar sig i längden trots kanske dyrare inköpspris. Men då får man bra frisk fisk. Import har oftast gått i dubbla karantäner och de har lärt sig att äta allt. Sedan en annan sak, var noga med karantän på all fisk du köper, oavsett sort. Stoppa in dem i ett karantänkar med mytylene blue och låt fisken vara där i minst två veckor. Kolla så alla fiskar äter och skiter som de ska. att de andas på rätt sätt. inte kliar sig och beter sig som de ska. Då slipper man få in sjukdommar i karen vilket i bland kan ta en hel invånargrupp om man missat en dålig fisk. Oj va långt detta blev!!! Bara lite mer diskustips från mig….diskusnörden :p
Kram /Tess
vad fin köper du från vanlig djuraffär?
#49 de första köpte jag ur djuraffär men never again! Privatimportör eller svenskodlrat håller jag mig till nu! :)
Kram /Tess
oki de verkar inte vara så bra (asså djuraffär) :)
Nä e e skillnad på fisk o fisk om man säger så!
Kram /Tess
Oj, så fina de är!
#53 tack! Skall dock ta bort några som inte är riktigt friska, men de innebär ju att de finns plats för nya friska o snygga firrar! :)
Kram /Tess
54# Åh, men tråkigt att de inte är friska då. :( Vad blir det för nytt? Du får skicka upp bilder sedan!
#55 de blir självklart fortsatt Diskus! men tänkte nog skapff mig lite större Diskus, en grupp på 6 st runt 12-14 cm. jag älskar leopard och webface och självklart red scarlet. så förhoppingsvis kan jag få tag en sån grupp i födelsedagspresent till nig själv(helst en förtidig sådan ;)) kommer nog även dra till tyskland o kolla på lite fisk! och även utöka malbeståndet hemma. men självklart kommer bilder på fiskarna!!! :)
Kram /Tess
#57 WOW! Den var riktigt fin! :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
#58 tack! :)
Kram /Tess
har förvånande nog fått parbildning på mina scalarer i de karet! de putsar och håller sitt härne fritt från ovälkomna besökare :p
Kram /Tess
Skulle man kunna få se bilder hur de ser ut nu?🙂
Tycker att den bilden på golden var väldigt fin!!!🙂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
50 liter per fullvuxen Discus. De kan bli 20 + cm(bred)
Tycker han har en väldigt fin orange färg! 😊
Hon ;)
Kram /Tess
Tyckte det såg ut som han!😉
Haha men hon lägger ägg ;)
Kram /Tess
Har du några egenuppfödda på bild ?