Tillsätta kalk i foder? (Äppelsnäckor)
Hej!
Jag undrar hur man på ett säkert och bra sätt ser till att äppelsnäckorna i akvariumet får det kalcium de behöver. Som jag har förstått det behöver de få det via fodret samtidigt som vattnet måste vara buffrat så det ej fräter på deras skal. Så, hur gör man då detta på bästa sätt?
Just nu använder jag kalksköldpadda (nutrafin basix) i vattnet. Det fungerar hyfsat bra, men, den innehåller annat än kalk så frågan om det är så bra på sikt? (Innehåller salter).
Sedan är det det här med fodret, jag ger varierat foder (grönt och diverse maltabletter). Nu tänkte jag blanda egen räkmix och funderade på om det gick att spetsa den med extra kalcium, tex i form av kalciumkarbonat. Skulle snäckorna kunna ta upp det utan att det blir giftigt för dem?
Sedan en allmän fråga, vilka grönsaker är bra/ok att ge dem? (Har hittills testat kokt broccoli och kokta ärtor).
Min vän rekomenderade mig hönsfoder. Hon hade några dec med bottenmaterialet. bara hälde de i vattnet
När jag bodde vid kusten var det bara att göra regelbundna vattenbyten för att vattnet hade rätt hög procent kalk. Jag brukar använda kalk sköldpaddor eller nått wekend foder (vilket har rätt hög % kalk) krossade kokta äggskal funkar med (men man måste ta bort den tuna hinnan först)
Jag brukar mata med: (Kokas först) broccoli, ärtor, morötter. (Behövs inte kokas) gurka, squash. mm
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag ger mina snäckor äggskal (1 gång/veckan) som -Cissi- beskriver. Krossar dem så pass mycket så att det blir nästan mjöl utav dem. Kalksköldpadda är helt okej alternativ om du inte äter ägg själv men tänk på att äpplen behöver inte kalk varje dag.
Det finns även kalksand att köpa som botten substrat på de flesta akvarieaffärer. Ser bara ut som vanlig vitsand. Det löser upp sig allt eftersom och håller sig stabilt på högt PH.
Jag fick en påse kalksand av en kompis men vet inte om det är okej att använda det eftersom det är ca 1-2 år gammalt. Har det någon betydelse? Ska inte kalksanden ligga under grus/sand? Är det så att det löses upp med tiden?

#5 Testa den i ett separat kar, annars kanske du får grumligt vatten som Kiwiemie!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
När jag hade kalksand va den för vass för snäckans fot. Men hönsmat innehåller mycket kalk . För dom behöver till ägg osv
Tack för era svar! :) Innehåller inte hönsmat vete och dylikt? Hur blir det i vattnet undrar jag? Såg att granngården säljer kalkmjöl (kalciumkarbonat). Skulle det gå att tillsätta i akvariumet? Eller som extra krydda i fodret? Vart skulle det göra mest nytta? :) Jag försöker komma på bästa och billigaste lösningen för att hålla äppelsnäckorna lyckliga. :P De får en hel del grönsaker, men hur vet man att de verkligen får i sig det kalket de behöver?
Glömde skriva att jag testat att tillsätta äggskal i akvariumet men det fungerade inte så bra, kalksköldpaddan fungeradebättre (+ att man slipper pilla med hinnorna i äggskalet). Så jag är mer inne på en annan lösning som kan ersätta kalksköldpaddan.
De hon hade va snäckskal jag krossade ägg och hade i strumpbyxa i pumpen . Okej filter åsså
#8 Jag tycker det är lite onödigt att sätta kalk på grönsakerna om det var så du menade :) dom tar upp kalken via vattnet ändå eller om dom äter lite på ett kalk block.
Man ser på skalet om dom behöver mer eller om det är lagom med kalk.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Efter att ha läst på en hel del och kikat på de olika grönsakerna jag har att "spela med" så borde det gå att täcka upp kalkbehovet hyfsat bra genom maten. Då är det bara problemet med frätskadorna kvar. Jag vill ha någonting som säkert förebygger frätskador. Vill inte se på skalet då det redan är försent då. Men samtidigt vill jag inte överdriva åt andra hållet heller. :P
Bifogar en bild på 2 av mina sötnosar. :)
#12 Då rekommenderar jag kalksand och ha det i ett hörn av karet eller under ditt vanliga substrat. Det kommer hålla PH uppe kring 8 ( om jag minns rätt). varje gång du byter vatten så löses det upp tills vattnet är uppe i kring PH 8 igen. Bara tillsätt mer när kalksanden börjar försvinna . 300g räckte till mitt 250L kar under 1år
#12 Dum fråga kanske men med kalksand menar du då kalciumkarbonat eller vad består sanden av? Hinta gärna om ett märke/namn eller något så jag vet vad du menar. :)
#15 Tack! :) Frågan är vad "ren kalcium" innebär. Hade gärna sett en innehållsförteckning, skeptisk som man är.
Det är oftast krossad faxekalk :)
Sand på argonit är också ganska vanligt :)