Discus ägg!!
Grattis, kan dela med mig att våra Discusar också lagt rom!
Lycka till och hoppas det blir små firrar av varenda korn :P
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Grattis! Tyvärr jag inget tips att dela med mig av, då jag inte har erfarenhet av diskus:( Men grattis!!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Tack hörni! #1 tack, lägg gärna ut lite tips och så, när la era Rom?
Föräldrarna är båda Snakeskin. De vaktar sina yngel från båda bebis scalarer och vår bamse-Gibbeceps! Äkta föräldrar verkligen. På bilden är de då lite mörka men annars är de snälla, nyfiken och ljusa och vackra fiskar. För att inte tala om välgödda! Stora och fina. Hoppas verkligen att det blir något av rommen. Har haft Rom på nästan varenda fisk jag haft. Än sålänge har de gjort allt jag läst att de bör göra. Äggen är Max nån dag gammal(troligen födda nyss, då jag inte lagt märke till dom i morse när de fick mat) Då är det bara att åka till akvarielagret och köpa UV lampa och 20 doser med Oxhjärta! Hurra, hurra!!
Igår! Jag kan inget speciellt om discusar eller deras avkommor. Det är min far som är intresserad, jag hjälper bara till! Men tror inte det kommer bli något då hanen inte får komma nära… Våra är ännu inte 100% fullvuxna. Utom en av honorna…
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#5 Okej
UV lampa? Vad ska du ha den till?*nyfiken*.
Det du behöver göra är att hoppas att äggen inte blir uppätna, ta bort fiskar som gillar yngel och dagliga vattenbyten. Ynglen äter av föräldrarnas sekret som finns på deras kroppar. Sen när ynglen har växt till sig så de kan ta mat så fixa levande artemia som du försöker spruta ovanför ner på dem så de fattar.
Det kan vara lite trixigt att få ynglen att förstå att de ska äta på föräldrarna. Men om ditt par kommer att fatta, så kommer du ha en kul tid framför dig:).
#7 Men tack!! Källa om UV lampa: http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=104&site=1
Följer :) Grattis till romen!
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

#4 Oxhjärta brukar inte rekommenderas till Diskus. Proteinerna från landdäggdjur ingår inte i diskusens naturliga diet och kan i förlängningen ge dem leverproblem. Fiskfilé eller frysfoder är bättre.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Yes! Äggen klarade sig och har inte blivit uppätna än! När borde dom kläckas? Ska snacka med Bosse på akvarielagret!! Tack allihop!!
#12 Som andra ägg.. dvs fem sex dagar om jag minns rätt.
Tänk på att Bosse kanske inte är där på A-lagret, då han jobbar bara ibland.
Men kan tipsa om www.diskusforum.se . Där är ett gäng som är duktiga på Diskus och även Bosse finns där.
Det här med uvlampa är det inte att man ska ha lite svag belysning på under natten så att dom inte blir stressade? Då borde det räcka med en väldigt svag lampa som lyser hela natten typ nattlampa.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#14 Det med nattlampa, det funkar med en vanlig bords/golvlampa med typ 15 wattslampa. Kanske en god idé att ha det i Tilde's kar då hon har en mal där i.
Tackar! Ska till akvarielagret på lördag, och till en jätte duktig Discus uppfödare på söndag.
Ca 16 av äggen har blivit vita, ett genomskinligt och några håriga. De vaktar äggen duktigt och äter jättebra!
#17 Om de är håriga så är det mögel. Försök att skrapa bort det så du inte får hela romkakan förstörd. Lättare sagt när man har två arga diskusar som stångar bort ens hand😉.
Haha, tack har tagit bort de med en pincett nu, gick miste om två ägg då discusenså stångade MIG!
Hahaha de brukar göra det.. Vänta tills du rengör för nära konen/ynglen med slamhäverten. De kommer stånga på den.
Haha, ja vart lite skraj eftersom en duktig uppfödare till tre ovanliga Discusar vi har i samma kar sa att om de har ägg/ av annan anledning är uppretade kan skära igenom tre tjocka plastpåsar man går av djuraffären, sånna man transporterat fiskar i. Kändes som att de skar av mitt finger.. Är riktigt smutsigt runtom nu, ska städa imorgon men ville låta dom va ifred nu första dagarna eftersom de har fullt up med att håla Gibbecepsen borta
Ovanliga diskusar? Berätta mer:).
Det att de kan punktera påsar har jag aldrig hört faktiskt.
Har du inget annat kar som du kan lägga gibbicepsen i så länge ynglen inte är frisimmande?
hoppas du får discusbebisar :) följer!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vi ska flytta ynglen och föräldrar till mitt 180L juwel, om dom kläcks/överlever. Njae, mer att de har ovanliga färger sa uppfödaren, Ocean Green. Skimmrande och OTROLIGT LYSANDE TURKOS på ryggfenan. Helt otroliga färger har dom verkligen. Mycket stolt över dom! ^^ Pungtera= skära igenom med ryggfenan. #23 Tack, det är första gången dom lägger Rom.
Whoopi, Whoopi! Nu är det andra gången dom lägger Rom! Kollade på bilderna och nej, för där låg det inga ägg förra natten. Antingen har de flyttat dom tidigare äggen eller så har de lagt nya ägg! (Rom) Tråkigt nog har Gibbecepsen ätit/sugit upp de gamla äggen. Fastän de var så noga med att vakta dom.. Men hur som hälst, jag tror de håller på att kläckas!! Hur ska vi göra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Video på rommen..
Ta bort de andra fiskarna, dagliga vattenbyten och nattlampa.
Men hade inte malen käkat upp äggen och du skriver att de håller på kläckas?