Försökte ge dom Broccoli
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det gick inget vidare 😭 men ska försöka igen sen, I'm not giving up
Videon var inte i bästa kvalitén men var det verkligen broccoli och inte blomkål? Finns 'inget grönt' och har du kokat det? Om du kokar broccoli så kommer det sjunka ner till botten.
Har aldrig matat mina fiskar med blomkål 😃jag håller mig till broccoli istället, och det gillar mina guppys & min Ancistrus!
😐
Ja, jag tror inte fiskar gillar blomkål utan det ska vara broccoli.
Mina fiskar äter blomkål, de älskar inte det som de gör broccoli men de äter det så har jag det hemma får de en liten bit ibland. Ibland tar det mer än ett försök innan fiskarna inser att en grönsak går att äta.
Filmade med en billig 16 megapixel kamera.
Men yeah det var…. blomkål…..
visste inte skillnaden mellan dessa grönsaker men ibland är det okej…eller? jag skyller på min mamma, hon matade inte mig så hälsosamt 😃
anyways ikväll ska jag mata fiskarna ärta, halv ärta 👍
no more blomccoli
För fiskarna är det de små bollarna som är blommor på broccolin som är poppis :) Det saknar blomkål, då det är fullt möjligt att de inte fick loss något.
Nästa gång du provar med broccoli, så förväll den lite i en mugg i micron eller på spisen först. När du sen stoppar ner den i akvariet så pressa på den lite med tummen och pekfingret och "gnugga" en gång fram och tillbaka. På så sätt lossar du alla små knoppar som fiskarna vill åt, och skapar ett litet moln av damm som lockar till sig fiskarna!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gav dom gurka idag och det såg mycket bättre ut 😃
Så trevligt =)
Jag tänkte också testa blomkål idag, men då kanske det är bättre att låta bli 😃
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#6 Haha, finns värre. Tex var det några ungar i UK som skulle rita en fisk och ritade en fiskpinne :D Eller 6-7 åringarna som trodde tomater var potatis. En gissade även på broccoli när det var blomkål, så du är inte ensam. höhö (https://www.youtube.com/watch?v=bGYs4KS_djg)
Mina fiskar gillar broccoli. Har även gjort egen fiskmat med ärtor, broccoli och räkor i. Vilket varit populärt.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Närå 😉 man kan inte veta allt med en gång utan man lär sig med tiden.
Det som är bra att tänka på när det gäller ärtor är att när man har kokat dem så ta bort 'skalet' runt om för den blir lite för hård. Åtminstone för mina fiskar/malar/snäckor/räkor men innehållet är jättegott.
Broccoli är huvudfavoriten och som dynamitella säger så är det speciell de gröna små knopparna som är läckerbitarna för fiskarna och de blir som galna. Jag kan lägga i 3 st stora broccolin i mitt akvarium och låt oss säga att de är på cirka 7-10 cm och alla tre är borta dagen efter.
Gurka och ärtor äter de men inte med samma entusiasm som med broccoli.
ps. Inte för att vara elak på något sätt utan vill bara att du ska ta det i tanken. Alla dessa fiskar som du har i akvariet eller kommer ha framöver gillar mycket växter i akvariet. Otroligt mycket växter. Tänker ta bilder på mina akvarium i eftermiddag och de kommer hamna i denna tråd: Mina små äpplesnäckor! .. om du skulle vara nyfiken ;) ds.
Tack för alla tips, appreciate it.
Kan göra en till video när jag matar dom med ärtor, så kan ni kritisera mig mer kanske 😃
Och det där med växterna gör mig bara 😡… försöker men misslyckas hela tiden! Den senaste växten som jag köpte är musselblommor. Vad är det som är fel? Jag har nu typ 5 - 6 olika typer av växter men fortfarande inte "en skog" i akvariet.
#13 har sett din tråd tidigare och väntar på att se dom nya bilderna, det är alltid bra att se hur experterna gör.

Får jag bara fråga varför du stoppar besticken i akvariet?
Jag skulle ej använda en gaffel. Då jag skulle oroa mig om att ancistrusen skulle skada sig.
Vad jag gör till min Ancistrus är att jag tar t.ex broccolin och knyter fast den med fiskelina till en sten, sedan läggar jag ner den i akvariet (kokar broccolin innan och ser till att stenen är säker, en sten från akvariet använder jag).
På bland annat videon när du matar med gurka har du en växttråd som ser som en boll. Vad heter den? :)
Experterna gör .. 😉 Nåväl, jag ser mig inte själv som sådan men jag gillar att hålla på med akvariet då och då. Du skrev om att växterna inte trivs i ditt akvarium så kan jag tipsa dig om några saker.
Jag ser att du har sand och jag misstänker att det är Julas blästersand vilket är det bästa tycker jag men 'risken' med den är att växter kan kvävas i sanden. Där finns det en lösning och det är malaysiska sandsnäckor för de lever under gruset och far runt i gruset och luckrar upp det hela. De kan även vara i rötterna och böka runt vilket är jättebra för växter. Så tipset är att skaffa dig sådana.
Många pratar om att de kan föröka sig något kopiöst men jag håller inte med utan det handlar om hur mycket mat du ger dem och låter ligga kvar på botten. I djurens värld så är det så att där det finns gott om mat stannar man vid och förökar sig som attans för det är ju ingen risk för det finns ju mat till alla. Så mata med måtta så blir det inte snäckor i överflöd. Jag har malaysiska sandsnäckor om det skulle vara intressant att ha några.
Växter. Det finns båda snabbväxande växter och växter som är tåligare än andra så det beror helt och hållet på vad du köper för växter för att de ska pass dig och din miljö hos fiskarna. Läs gärna om växter innan du köper dem. Precis som med fiskar. Ta reda på hur man sköter dem och hur de trivs i akvariet innan köp.
Zoopet har en bra sida man kan starta ifrån med de 'vanligaste' växterna: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=548
Till sist så är det växtnäring. Många använder det och PMDD är det billigaste och bästa alternativet säger dom. Jag själv använder inget växtnäring eftersom jag har snäckor och de gillar inte PMDD eller någon annan växtnäring i karet. Har man inte snäckor så kan man trots allt prova att ha växtnäring i karet.
Till sist men inte minst så har en Medarbetare på akvariefisk gjort en mycket bra artikel om just växter som är bra att ta del av: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/5272cc0c8e0e7428f400038c-vaxter-alger-och-balans-i-akvariet?discussions-1
Där kan du även läsa om mitt misstag när jag hällde i växtnäring! ;)
Hoppas du löser det med ett växtrikt akvarium!
ps. broccoli. Om du kokar broccoli så behövs det inte gaffel för att hålla det på botten för den sjunker ner om du har kokt dem väl ds.
Jag brukar mata mina med fryst spenat. Bara att slänga ner en sådan så delas den efter ett tag och lägger sig på olika ställen i akvariet så att alla kan äta. Fungerar kanonbra för min del.
EDIT Jag matar dom med spenat och inget annat!