Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 7434 ggr
[Jens]
18

Mina små äpplesnäckor !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fortsätter på Emmetems tråd om äpplen och vill visa upp mina små äpplen (högerklicka på bilden och välj öppna i ny flik så får ni se bilden i full storlek).

[Jens]
14

Bild 2. De är ca 1 mm stora just nu!
(högerklicka på bilden och välj öppna i ny flik så får ni se bilden i full storlek)

[Jens]
13

Bild 3.
(högerklicka på bilden och välj öppna i ny flik så får ni se bilden i full storlek).

[Jens]
14

Bild 4. Tycker mig se en vit äpplesnäcka krypa på bilden? Tycker ni inte det?
(högerklicka på bilden och välj öppna i ny flik så får ni se bilden i full storlek).

Roxie
9

Så söta!! Ja det ser ut som en vit :)

// Sofia

sauk1
8

Kul! Roligt att se.

[Jens]
14

Jag har flera stycken vita på gång men inte många. Så när de växer upp så får man odla enbart vita sedan också. De är ju verkligen fina och attraktiva!

[Seaside]
12

Toppenfina!! Gillade den rosa-silvriga nyansen lite extra 😍

inthegame
12

Så söta!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

[Jens]
13

Tack och jag blev genast nyfiken på vilken snäcka du syftar på? Är det den som är på bild 3 centralt så att säga?

[Seaside]
9

#9 Japp precis. Det var kärlek vid första ögonkastet det🙂

[KiwieMie]
8

Vill så gärna ha en lila eller rosa äppelsnäcka :( aja.. får väl vänta tills dem blir lagliga att sälja igen. Urgulliga snäckor!

Lamina
9

#11 Tror inte dom blir lagliga att sälja igen. Synd, för jag hade verkligen velat ha en 2-3 stycken till mitt kar. bbbbbbbbbb

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

inthegame
11

Jag hade också velat ha!! De är så fina!

Lilolizeit
10

åh vilka fina! Så kul att få se. :) ska bli kul att se bilder när de växer

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
14

Tack. Kommer lägga in fler bilder framöver när de börjar bli lite större =)

LeeKnow
7

Måste fråga, hur fick ni äppelsnäckor överhuvudtaget när man inte får sälja? o.o

inthegame
7

#16 De köpte innan de blev förbjudet:)

LeeKnow
6

#17 Ahaaaa :3 Det var smart! Tänkte inte på det xD

[Jens]
13

Sedan köpte jag flera i butik efter att det var förbjudet för de fick fortfarande sälja till de tog slut. Sedan har jag kompisar med samma intresse …

Roxie
12

Man måste hålla ihop med dem som har intresse för dessa snäckor ;)

// Sofia

[Jens]
13

#20 Absolut! :)

[dynamitella]
12

Jag vill bara nämna att jag inte förbjuder försäljningen av äppelsnäckor, som Sajtvärd här. Utan helt enkelt bara annonser med det innehållet. Vad ni gör på er fritid är helt frivilligt :)

Jens, superkul att se att det går bra! Extra roligt med vita också :)

[Jens]
14

Ja jag kämpar på med vita och det ser ut att det blir några stycken.

Ellenor123
10

Jättesöta!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Seaside]
8

Jens, måste bara fråga; är det Blästersanden, som du har pratat så varmt om, som du har i karen på bilderna ovan?

[Jens]
14

#25 Japp, det stämmer så bra Seaside! =)

[Seaside]
7

#26 NICE… Tar nog en sväng till Jula i veckan😉

[Jens]
14

Sanden är jättefin! Verkligen och jag rekommenderar alla att använda det för det är verkligen lätt att sköta.

[Seaside]
8

Hur många cm sand använder du - vad är lagom?

[Jens]
14

Tillräckligt för att växterna ska trivas också så jag tycker3-4 cm fram och 6-8 cm bak.

[Seaside]
9

Låter vettigt!🙂

lelli
10

Har du extra kalk nu när du har bäbisar? Isåfall vad? Har själv invasion av äpplebäbisar här hemma 😁 kul att se dem växa.

[Jens]
14

Extra kalk tar jag genom att fortsätta ge dem krossat/välmalet äggskal. De är så pass små så det går inte åt så mycket ännu. Kanske skulle man tänka på att köpa kalk för att gardera sig för de växter ju trots allt.

Hur stora är dina ungefär nu? Mina är mellan 1-2 mm nu.

Lilolizeit
9

Nu tycker jag att det var länge sen det kom upp någon ny bild.. 😐

otålig värre..

[Jens]
14

Haha, men så snabbt växer de ju inte för att det ska komma upp en bild men jag lovar dig några i eftermiddag! =)

Lilolizeit
9

Ser fram emot dom! 😃

Denna kommentar har tagits bort.
abbas
7
[Jens]
17

Två extra bilder som utlovat! De äter krossat äggskal (kalk). 🙂

Bild1

[Jens]
15

En blå snäcka som hälsar på de mindre så att de sköter sig men det är inte lätt! 😉

Bild 2.

Lilolizeit
10

Herregud va sött! :)

[Jens]
16

Taack Lilolizeit! =) De är verkligen överallt i akvariet nu… roligt att se på dem =)

Ellenor123
11

Nomnom :D Jättesöta, så små!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Roxie
10

Meeeen vilka pöta!

// Sofia

[Jens]
14

Tack tack Ellenor123 o Roxie! De är verkligen det ! =)

lelli
11

här kommer en bild på mina små, en Guppy med så ser ni storlek. Har även några större bebisar och några klasar som inte kläckts än. såg just att det var nykläckta  i ett av karen 😃 är så roligt tycker jag.

[Jens]
15

Vilken färg är det på dem och ja, de är så pyttesmå! =))

lelli
11

ljus fot och tror de blir rosa allihopa. så här ser föräldrarna ut, bara en på bilden men finns 4 st vuxna och de har alla samma färg.

[Jens]
14

Så fin den är! Det kommer bli mycket kalk vi får ösa i framöver ;)

lelli
11

Japp, tur min familj äter många ägg =P

[Jens]
15

#61 Samma här! Vi äter mycket ägg så det blir över men det jobbiga är att ta bort den lilla hinnan från äggens skal.

[Seaside]
11

#59 Var visst dubbeljobb där! Snäckan städar + blir själv städad. Sött!😃

lelli
12

mosar äggen i mortel och hinnan gör inte så mycket att den inte är borta helt den äter de eller malarna upp.

[Jens]
12

#64 Jasså, jag trodde den 'hinnan' inte var bra för snäckorna! Jösses, man lär sig alltid något nytt!! Tack snälla för detta för det underlättar mitt arbete =)

lelli
11

nej då hinnan har inte mina dött av…

Roxie
11

Jag har lärt mig att hinnan kan mögla, vilket inte är så bra.

// Sofia

CatchFatch
6

Varför förälskar sig alla i äppelsnäckor?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[dynamitella]
14

Det är lite som räkor. När man skaffat dem så blir man kär bara :) De är trevliga och rejsar runt i akvariet och kryper på varandra. Även om det "bara är en snäcka" så ser de roliga ut, och ibland hittar de på roliga saker som att bara kasta sig ut från inredningen och glida i vattnet.

[Jens]
13

Hehe, utmärkt förklaring dynamitella men ska lägga till en sak som mina 'dumma' snäckor ibland gör och det är som du säger 'kasta sig ut från inredningen och glida i vattnet'. Mina små och de som är lite äldre släpper taget och hamnar på ytan och spretar sig på alla håll för att få tag i något och när de gör så så tänker jag: Yihaaaa! Nu åker jag karusell! 🙂

[Jens]
11

Jag måste fråga er som är expert på räkor. Jag ser mina räkor ta upp en äpplesnäcka-bäbis och de snurrar runt krabaterna så att de blir snurriga i skallen men det jag undrar är om de äter dem?

[dynamitella]
13

De rengör skalen :) Men håll koll på dem. Det kan hända att de försöker nypa åt sig en bebis som inte hinner stänga skalet.

[Jens]
12

Okej, är det det dom gör de rackarna! ;)

[Jens]
6

Det skulle vara kul att se fler äpplen som ni har medlemmar. Det måste väl vara ganska så många som har det?

[zippo92]
2

Hur går det med småttingarna? :) *nyfiken*

[Jens]
4

Ja, nu börjar man se ordentligt vilka färger de bär men de är ca 3-4 mm nu. Ska se om jag hinner ta lite bilder i eftermiddag. =)

[Parlplattan]
3

Ja de skulle vara fint med någon snacka i karet:/

[Jens]
6

Ska vi ha fest eller? Rena rama matglädjen bland äppelsnäckorna och inte kan räkorna låta bli det heller!! 🙂

inthegame
5

En sån härlig bild!

[Jens]
2

Tack inthegame! Det är verkligen fantastisk att se (nästan) alla småttingar samlade vid broccolin. Det blir liksom ett berg av äppelsnäckor! Verkligen en fröjd för ögat!!

Roxie
2

Åh vilken mysig bild! :)
Finns det någon supermat som gör att äpplena blir vuxna fort? Jag vill också ha bebisar!!! ;)

// Sofia

[Jens]
2

#81 Jag önskar likaså att de ska växa upp men de får gärna bromsa i växten när de blir ca 3-4 cm. =) Jag har dock inget förslag på hur de ska växa upp fortare än att ge dem bra temperatur och bra mat.

[zippo92]
2

Åh vilken härlig bild! Jättesöta! :)

inthegame
2

#80 Ja, det måste vara fantastiskt! Väldigt söta!

[Jens]
6

En akvaristvän ville så gärna se helbilder på hur mina akvarium ser ut och då får jag väl lyda dårå ;)

Här kommer en bild på det lilla akvariet på 54 L där jag har alla äppelbäbisar, räkor, endlers-guppy. För mig är det så otroligt viktigt med mycket växter i akvariet för det gör att båda jag själv och mina invånare mår så mycket bättre.

[Jens]
3

Mitt stora akvarium är på 375 L och akvariet känns längre bort men jag tror nog ni ser det ändå. Där är det verkligen en fisksoppa med alla möjliga fiskar, malar och snäckor och naturligtvis en massa växter ;)

Roxie
2

Woho! Äntligen! 😃 Jättefina, verkligen! 👍

// Sofia

Myrrami
2

Ååå va fina de är!

Eftersom jag har ciklider så har jag inte så mycket växter i mitt eget 460l men sonens 50l får lite mer växter och nu håller jag på att försöka få ordning i ett yngelakvarium eftersom mina ynglar av sig som bara den. Och eftersom det är fredagskväll är det dags för det sedvanliga bikinidyket ner i det större karet så att fiskarna får helgfint. Ett plus är att bästa vännen har varit här med lite växter här också så att det blir extra roligt.

Hur stora är dina äppelsnäckor nu?

[Jens]
1

Tack så mycket! Roligt att ni gillar bilderna på mina akvarium.

Äppelbäbisarna är allt från 2 - 6 mm just nu.🙂

Roxie
2

Haha vart det bara så "lite" musselblommor till ditt stora kar? Tyckte jag plockade och plockade som en galning :P

// Sofia

[Jens]
1

Hahaha, när jag såg påsen med musselblommorna i så tänkte jag att oj så mycket det var men när de väl hamnade i karet så tänkte jag: Jahapp, det var det! 🙂

Han
2

Ååh äpplen, saknar dessa så mycket, min sista stora gick bort före sommaren :(

[Jens]
1

Så jag köper gärna mer av dig framöver =))

Roxie
1

#93 Haha det var som tusan! Jag plockade bort så jag fick kvar ca 1x1dm kvar i karet, och det var täckt till mer än hälften. Men ditt kar är ju större så det ser väl lite mesigare ut där :P

// Sofia

[Jens]
1

Jag är jätteglad över musselblommorna för jag hade en fin omgång för länge sen och då hade jag innerfilter och tänkte att nu ska jag prova igen med ytterfilter. Jag vill gärna fråga dig om du gör något med dem för att de ska vara så fina som de är!? De var otroligt fina när jag fick dem. T ex trycker du ner dem under ytan för att 'blöta' upp dem eller låter du dom vara helt enkelt? Eller hur sköter du dem?

Roxie
2

Nej gud, jag gör ingenting med dem! Jag har ju ett juwel-akvarium med heltäckande lock, har en temp på 25,5 så det blir ju ganska fuktigt där under. Kanske har någon betydelse? Knappt så jag använder växtnäring i vattnet ens :P

// Sofia

peppe_ing
2

Ååhhh verkligen underbart fina kar! Är mycket avis över dina scalarer 😍 Jag MÅSTE verkligen köpa ett större akvarium så man kan skaffa såna!!!

inthegame
2

Jättesnygga kar! Vill också ha skalarer🙂

sauk1
2

Jens, du har verkligen snygga kar! Båda två!

[Jens]
1

Taack så mycket allihopa!

De är verkligen tjusiga mina koi-scalarer. De förgyller verkligen akvariet med sina härliga färger.

Lilolizeit
2

Riktigt fina kar du har!

[Jens]
1

Tack tack Lilo =)

[Jens]
3

I en annan vinkel visar jag mina två akvarium. I denna kan ni se en massa små vita prickar och det är äppelbäbisarna. Två populära platser är i javamossan och vid doppvärmaren 🙂

[Jens]
3

375 L akvariet i en annorlunda vinkel.

Lilolizeit
1

Vad är det för snygging växt i #103 närmast?

[Jens]
2

Oj Lilo, är det något som jag är dålig på så är det växternas namn. Det är ytterst få jag vet namn på =) Får hoppas någon annan kan svara på det. ;)

[Jens]
2

#105 Lilo, jag frågade dynamitella om växten och hon säger att det är en Crinum calamistratum . =)

Lilolizeit
1

#107 Tusen tack, va snällt av dig! (och dynamitella såklart) 🙂

Tycker den va riktigt snygg. Nu är den uppskriven och ska jagas :)

[Jens]
1

såg på plantswap att någon sålde skott för 100 kr styck!! Låter mycket tycker jag. Ska lära mig att ta skott ifrån dem. Vet någon hur man gör det?

Roxie
1

Jag funderade på den växten ett tag och som jag förstått det så förökar den sig genom små "sidolökar", om den trivs riktigt bra.

// Sofia

[Jens]
1

Tack Roxie! Ska försöka sköta dem väl. Läste lite om den på en sajt att löken ska sticka upp från gruset en bit och det har jag ordnat nu och hoppas få skott från den framöver.

Roxie
1

Ja just det, precis :) Lycka till! Det är en riktigt läcker växt!

// Sofia

[Jens]
2

Ja, jag gillar själv växten väldigt mycket. Mycket fin växt! Ska köpa fler till det stora akvariet också men då får det bli många så det syns ;)

[Jens]
1

Propagation: Large and healthy plants will eventually produce a number of daughter plants circumferentially around the bulb. After forming three or four leaves, each can be carefully teased away with its own small bulb and root system. Sexual reproduction has also been reported but is much less common. The flower of this plant is one of the most beautiful of all true aquatics. Flowering is most easily accomplished in high-light, CO2-enriched systems with relatively soft water. In top form the plant will produce a flower stalk that will rapidly grow from the bulb to the surface in a matter of days. Two or three surprisingly large flowers will rise on slender stalks from a single pod a few inches above the water. These will remain open for about a week. Flowering can be observed as often as every four to six weeks.

[Jens]
3

Konveration mellan snäckorna 😉

- Dags för lite mat, systrar och bröder !!

Roxie
2

Läckert!! :)

// Sofia

[Jens]
1

Roxie, det jag kan se på bilden är ca 8-10 st vita äppelsnäckor och det är jag så glad över men jag har inte lyckats se några jade ännu.

[dynamitella]
3

Jag skulle vilja påstå att du inte har några gula gener alls i dessa kullar :) Utan de enda som parat sig har varit blå, rosa och lila.

Korsar man blå och rosa så kan man få vitt, nämligen. 

Hade där varit en gul förälder med i spelet hade du utöver de vita också haft massvis med jade och gula ungar :) Så vaka över de gula/blåas klasar sen så ska vi nog se några jade!

[Jens]
1

Okej dynamitella. jag vågar inte föra över de blå och gula till det lilla akvariet för jag har sett vuxna äta äppelbäbisar så jag får vänta tills de har vuxit till sig.

[dynamitella]
2

Det gör du rätt i :) Har du de gula och blåa separerade annars?

(De kan para sig bara du lägger dem i en spann med vatten, så vill du "handpara" utan akvarium tillgängligt går det också bra).

[Jens]
1

Jag har blåa och gula som är i storlek med 1,5-2 cm just nu så det känns ganska så lagom att föra över dem sedan när de har vuxit till sig för att kunna para sig. Att hålla på med bunkar o sånt.. näe, det orkar jag inte med utan isåfall får det bli nya nano-akvarium men det är nästa projekt. Tänkte köpa mig ett par ;)

[dynamitella]
1

Jag trodde att du hade vuxna av båda färgerna :) Självfallet. Idén var bara att de skulle para sig under ett dygn i spannen/burken, och sen återvända till sina respektive akvarium. På så sätt riskerar man bara att en kull är "oren" och resten är som vanligt.

Nej, det blir klurigt och jobbigt om de ska gå någon längre period då, absolut.

[Jens]
1

Jag har vuxna blåa och gula också =)

[Jens]
4

Sådärja, nu har jag gjort rent i lilla akvariet där äpplena bor. Vilken pärs det måste ha varit för de små att åka upp och ner i slamsugarn men det verkar som de har tagit det bra och nu är det rent på botten. Det bästa är egentligen hur klantiga de är! När de hänger på en gren eller ett blad och hänger ute på tippen och tappar greppet. Då kan man inte låta bli att le när de faller ner till marken. Hahaha!

Fislisa
1

Åh vad fina äpplen ni har! Själv har jag inga, men vill så gärna ha! Men ni som får så otroligt många små bebisar, hur gör ni med alla? Blir det inte överbefolkat? De verkar ju vara väldigt produktiva :)

[Jens]
3

De är väldigt produktiva om man vill ha det så annars är det väldigt lätt att sköta dessa äppelsnäckor. När de lägger klasar så är det lätt att ta bort dem, koka dem och ner i en påse försluten och sedan kasta det. Ingen spridning på det sättet. Hur man tar hand om sina alla småttingar. Mm, det är en annan sak som kan vara ett problem men det finns många olika sätt att lösa det på. När de är så pass 'stora' så man verkligen ser vad de ska bli när de blir vuxna så kan man välja ut vilka man vill spara. Andra kan man ta bort annars finns det helenasnäckor eller någon som vill ha dem som 'mat'. Jag har också en liten krets där vi försöker dela med oss till varandra och inte slutar med dessa krabater och alla är lika försiktiga och måna om att inte sprida det hur som helst men risken att det sprids i Sveriges natur är otänkbart.

mimåne
2

Jag är inte alls insatt i snäckor, har aldrig haft några men det är nästan så att man blir lite sugen när man ser dessa äppelsnäckor :) Jag har en fråga bara, hur kommer det sig att dessa inte får säljas i affär längre?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[dynamitella]
5

Eftersom EU förbjudit spridningen utav släktet Pomacea (som även innefattar äppelsnäckor). Detta eftersom en släkting till äpplena spridit sig i naturen i Spanien och förstört risodlingar för hundratusentals kronor.

Knäppt och dumt att förbjuda det i hela EU. Ingen chans att en äppelsnäcka skulle överleva minusgrader, då de går och dör redan vid 10 grader. Än mindre invadera Sverige :) 

Därför tar vi inte detta lika allvarligt som exempelvis förbudet att äga sötvattenskräftor som inte är signalkräfta eller flodkräfta. Utländska, exotiska kräftor bär ofta på kräftpest som i praktiken faktiskt dödar våra lokala kräftor även om de inte överlever själv. Så det är ett genuint problem här. Till skillnad från äppelsnäckorna.

mimåne
3

Jaså på så vis! Kollektiv bestraffning kallas väl det.

Mycket tråkigt.

lelli
1

jag har kulfiskar som jag matar med lite snäckor…

mimåne
1

Jag är som sagt ingen expert på dessa vackra snäckor men under natten har jag legat och funderat.. Dessa orange/gula äppelsnäckorna, finns det någon annan art som liknar denna väldigt mycket?

LajvKrattan
4

#132 Annars kan du ju alltid be att få köpa växter från någons äppelkar. *hint hint* 😎

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
1

Haha, ja det brukar ju alltid komma med en massa 'skräp-snäckor' när man beställer växter! Om man vill bli av med dessa eländen så kan man saltbada växterna i kolsyrat vatten om man inte vill ha dem. 🤦‍♂️

[Jens]
2

Börjar det inte bli lite jobbigt att scrolla nu?

Nåväl, jag gör en ny tråd som ni kan ta del av med nya härliga bilder!

[Jens]
0

Klicka på följande länk så kommer ni till del 2 av Mina små äppelsnäckor !

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer