Vattenloppor
vart kan man hitta levande vattenloppor? Mina kampfiskar älskar dom men jag har bara tagit utifrån så jag vet inte vart man hittar dom någon annanstans nu på vintern. Så, är det någon som vet? :)
Du får kolla i några olika dammar, för visst finns det vattenloppor som håller igång även på vintern. I min lilla trädgårdsdamm är det fortfarande ganska gott om dem.
Olle
#1 Min trädgårsdamm har frusit igen :( jag tror jag ska åka till sjön nästa vecka, ska kolla då :)
tack!
🤪 frusit redan … du måste vara riktigt nordligt bosatt 🙂
#3 Nej, inte direkt men det är många minusgrader på natten och det hinner aldrig smälta på dagen :/
hehe ok … bor i eskilstuna och här har inte ens vattenpölar frusit än =)
#5 Härligt! här är det svinkallt på morgonen när man ska gå till skolan, burrr!! ;)
Tror ni att det finns vattenloppor i vattnet om jag knackar sönder isen?
hehe ok … här kan det vara lite frost på rutan på morgonen när jag ska till jobbet … fast vart frostfritt några dagar nu =) … så kan ju fortfarande hoppa runt i vattenpölarna =P
#6 Bästa sättet att ta reda på det är att prova! :)
Olle
#8 Jahopp, hur ska man göra det utan att ramla i xD Jag listar nog ut något sätt 🤔
Står man på samma nivå som vattenytan/isen? Är det inte bland folk kan man använda till exempel kofot och stöta till med. Har jag hört…. Så slipper man känna sig alltför uttittad.
Är det någon som provat att mata med maggot?