guppy problem
Ja, de säger att guppyn är en fredlig fisk men detta kan inte stämma.
Min Guppy fick yngel för fyra veckor sedan. Och idag när de fyllde fyra veckor så tänkte jag att de var stora nog att vara med de vuxna. Och de var de. Trodde jag.
När jag tittade till så låg alla de fjorton yngel och släppte ner och flöt eftersom de var döda. SUCK.
Och jag kunde inte förstå varför alla hade dött, så jag släppte i två andra yngel som också är fyra veckor gamla. Och ganska stora.
Och så satt jag och Stirrade på dom för att se vad som hände. Och det är de vuxna guppysarna som är problemet, de jagar de stackars ynglena tills de har hamnat i ett hörn och väl där så försöker de äta ynglena tills de lyckas, de suger i sig dom och man kan se halva fisken sticker ut ur munnen och sprattlar men guppuna bara fortsätter ända till de har svalt fisken, men sen tar de inte lång tid förän de kräks ut yngela igen, ( förmodligen för att de är för stora) . Och därför så flyter det omkring massor av döda yngel i mitt akvaruim. För att de äter upp dom och sen kräks ut dom igen, varför gör de så här? Jag har haft yngel förut och inte alls haft samma problem. Inte alls samma problem. Jag ska tillägga att jag har väldigt täta växter och gott om ställen för ynglena att gömma sig. Men när en av de vuxna får syn på ett yngel så ger de sig inte förän de har den i munnen.
Har de fått rabies? :O
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
allvarligt =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Har inget svar till dig förrutom att fiskar inte kan ha rabies… Pch hade dom det hade dom inte bara varit aggressiva mot yngel utan allt som rör sig.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vi hade en stor yngel"nät" som hängdes på kanten på akvariumet:)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Jo jg vet det. Men dessa är stora yngel. De får inte ens ner dem i magarna utan kräks ut dem när de fastnar i halsen. Så varför kan man undra. Jag tycker att det är jättetråkigt =/
Ja, det är jättetråkigt men försök att hitta gömställen åt dem eller låt de växa upp där de vuxna inte kommer åt dem. Jag själv har många gömställen de kan vara på och de vet när det är dags att smyga sig undan de stora rackarna =)
Jag låter mina yngel födas i samma tank som dem vuxna. Dem som överlever är dem starkaste och smartaste. Detta håller också populationen nere för ett tag..
Min javaormbunke är favorit gömstället för mina yngel & honor som håller på att föda :) och där kan dem bara bli upptäckta av min lilla Ancistrus som inte skulle försöka skada dem ens ^^
Är det bara en av dom vuxna som äter bebisarna?
För mej har det funkat bäst när ynglerna har fått växa upp med föräldrarna, då blir dom vana av att det är yngel i akvariet och ser dom inte så mycket som mat. Visst att det yngel uppätna till en början men dom vänjer sej av att det är yngel i olika storlekar i akvariet.
Jag är rätt trött så jag kanske har formulerat mej konstigt 😴
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .