Får inte Vallisnerian att växa
Jag har ett problem! Jag får inte Vallisnerian att trivas och växa hos mig, och har ALDRIG fått det. Har haft akvarium nu i tre omgångar, och av någon anledning så mår de inte bra hos mig. Vad gör jag för fel? De verkar vara så lättväxta hos alla andra, haha.
Jag har ett 54 liters low tech akvarium. Sylvania Aquastar 15W, T8, 10.000 kelvin.
Någon som har tips?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Nope, växer som ogräs här.🤔
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
MEH! Vilken lyx. Jag undrar varför det inte funkar nå vidare hos mig för.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Ljus kanske? Den skickar utlöpare mot och är mycket grönare där det är som ljusast.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ja jag får testa helt enkelt! Vet du hur mycket ljus den kräver? Jag har alltid trott att det är en rätt lätt växt som inte kräver så mycket ljus, men det verkar inte riktigt stämma isåfall🙂
Har du sand som botten? Mina klarade sig inte i mitt sandakvarium, de bara smälte bort. Jag läste att de inte trivs när det är för högt pH i sanden eller om pH't svajar. När man har haft sanden ett tag så kan den ibland "mogna" (bättre och stabilare pH) och då kan man testa med vallisneria :) När jag har bränd lera som botten så trivs vallen kanon, så det måste nästan ha att göra med sanden för mig.
Just nu har jag jordbotten, sen 2-4 mm grus över så Vallen borde ju trivas bra när det gäller bottensubstratet iallafall. Jag vet att PH:t i kranvattnet här ligger på 8,5 så det är ju högt, kan kanske vara detta då. Jag får ta och googla lite på detta 🙂
Tack för svaren!
Jag har valle i mitt 200L, har 2x45W Daylight rör. Så det kanske beror på ljuset också?
Att det är sand har nog ingen betydelse, för jag har finkornig sand (jula blästersand) och det växer som tusan ;)
// Sofia
utan tvekan koldioxid brist. sänk ph värdet under 7,7 eller använd bikarbonat istället för koldioxid som kolkälla
#8 Vill du utveckla ditt svar lite? 🙂
Jag har växter som är mer krävande i akvariet t.ex. Marsilea Hirsuta som verkar trivas än så länge. Dessa borde väl inte växa på om det var brist på koldioxid? Eller tänker jag helt fel nu?
Och på alla växterna mer eller mindre så är det bubblor, tyder inte detta på att det faktiskt är en del koldioxid i karet redan?
Gällande bikarbonaten då, hur gör jag detta? 🙂
Jag har ingen CO2 i mitt kar, växer som ogräs ändå :)
// Sofia
Det konstiga är att vallisneria ska klara högt ph, det finns ju både i tanganyika och malawisjön.. Tillsätter du någon näring?
Hur djupt har du planterat vallen? De vill inte sitta så djupt, bara så rötterna är under jorden.
Ja och det är ju en av de tåligaste växterna, så allt borde den väl klara sig om de andra växterna växer på bra? Hm det kan hända att jag möjligtvis satt de lite djupt. Jag får kika när jag kommer hem! :)

Jag skulle inte rekommendera bikarbonat. Att ta upp kol från bikarbonat är en nödlösning som visa växter kan ta till. Då bildas en hinna av "salt" på bladen. Inte snyggt alls.
Att de är för djupt planterade låter rimligt!👍
Med PMDD och Easy Carbo växer den fint men det beror hur mycket växter du har,jag ger dubbeldos av PMDD vid vattenbyte varje vecka samt en halv dos extratillskott mitt i veckan av PMDD K2S04 samt KNO3.
#14 Eftersom jag har jordbotten i akvariet så är jag lite rädd att tillsätta gödning, är rädd att alger då ska få fäste. Eller är jag ute och cyklar nu? 😃
Du kanske kan använda ett nitrattest och hålla koll på den näringsnivån före och efter? Droppvarianten.
Ja, jag ska införskaffa dropptester så fort jag kan. Och framförallt innan jag stoppar i räkor.
Växer som ogräs hör med! Så konstigt att det inte funkar.
Vallisneria tål inte Easy carbo

#19 Det är bara sant till viss del. Den tål inte easycarbo, men efter att den "smält bort" kan den komma tillbaka och tåla kemikalien.😎
när jag läste igenom ditt inlägg igen så bör istället det vara ljusbrist nu vet inte jag hur mycket lux du har men det hade varit lite enklare då men jag skulle rekommenderat dig att byta till t5 istället. lajvkratan: bikarbonat är inte nödlösning för växter att ta upp kol. växter som i malawisjön får jämt och ständigt bikarbonat som kolkälla eller någon annan kolkälla. eftersom ph värdet där brukar ofta vara över 7,7 och easy carbo är en flyttande koldioxid källa och är bara flyttande koldioxid förutom att det måste vara något som höjer trycket och det som höjer trycket kan nog knappast vara farligt för växter har aldrig haft problem med det. har du egna erfarenheter av det eller är det någonting du bara har läst?
Jag har precis bytt till det ljuset jag har idag, så jag är inte jätte pigg på att byta igen. Jag tror jag hellre får välja växter som trivs bra hos mig 🙂

#21 Du menar alltså att det måste finnas bikarbonat i vattnet eftersom det är basiskt och har det som enda bevis. Kan du utveckla? Bara för att en lösning med vatten som lösningsmedel har ett pH-värde över 7 måste det inte innehålla bikarbonat.
EasyCarbo och Excel är inte flytande koldioxid. De innehåller olika kemikalier som CH2(CH2CHO)2 vilka växter kan ta kol från.
Att Vallisneria inte tål Easy Carbo är nog kanske inte riktigt sant.
Hos mig växer det bra med EC och nya skott kommer ständigt,det jag har märkt att dom inte blir så långa (ca 45 cm) men det kanske beror på sort.
lajvkrattan: att easy life easy carbo inehållde kolväte visste jag inte men det låtter mest möjligt som du skriver. men natriumvätekarbonat måste ju ändå finnas i alkaliska sjöar som det inehåller växter för var ska dom få kol ifrån annars? om det dock inte finns någon annan kolkälla men inte vad jag kan komma på kan du det?

#25 De använder inte karbonatet. Karbonater släpper ifrån sig koldioxid när de reagerar med en syra. Eftersom koldioxid löst i vatten bildar just kolsyra måste det skapa en kedjereaktion där kolsyra reagerar med karbonat och bildar mer kolsyra. Det finns alltså koldioxid i vattnet som växterna kan använda. ☝️Eller?🤔
nja så blir det men växter kan faktiskt använda sig av bikarbonatjoner.
så den koldioxid som bildas då är igentligen värdelös för växterna eftersom växterna ändå inte kommer att kunna ta upp näring när ph värdet är så högt som 8,5 .

#27 Växterna kan ju fortfarande ta upp koldioxid oberoende av pH-värdet! Och vad menar du med att de inte kan ta upp näring när pH är så högt som 8,5? De kan ju ta upp näring från rötterna i vilket fall.
Nej det kan dom verkligen inte växter kan ej ta upp koldioxid vid så höga ph värden eftersom vattnets bindningsförmåga för koldioxid beror på ph värdet och kh värdet om du inte har läst igenom det bör du göra det:www.**pny**.se/akvarium/co2/co2.php

#29 Jag står fast vid mitt tidigare påstående. Även om vattnets bindningsförmåga försämras kan växterna fortfarande ta upp den koldioxid som finns där, deras förmåga att ta upp koldioxid försvinner inte.
Din egen källa har dessutom förrått dig. Tabellen på sista sidan visar att vattnets bindningsförmåga inte försämras med pH-värdets ökning om KH-värdet också ökar. Om alkaliska sjöar skulle ha en berggrund som släpper ifrån sig karbonater borde KH-värdet också vara högt eftersom berggrunden måste vara lättvittrad för att släppa ifrån sig sådana ämnen. Vattnets förmåga att binda koldioxid försämras således inte i alkaliska sjöar, åtminstone inte i den utsträckning du talar om.
Shit LajvKrattan! Du kan dina växter du! Mycket imponerad av dina kunskaper. Önskar att jag hade tålamod att läsa på lite jag med, då kanske mina växter skulle se lite roligare ut ;)

#31 Tack!😃

För att ytterligare stärka mitt uttalande om malawisjöns hårhet skulle jag vilja påpeka att malawisjön har ett dH-värde på mer än 30. Om den gröna kurvan i tabellen fortsätter som tidigare kommer vattnets förmåga att binda koldioxid inte försämras. Quod erat demonstrandum.
vad har du för källor för att malawisjön har ett dh på 30? sen så hör dh på något sammanhang ihop inte med kh utan är två skilda måt!. sen så är ju inte vattnets ph värde och dh värde inte enbart påverkat av natriumvätekarbonat utan även kalium och magnesium kalcium som då inte höjer kh värdet särskilt mycket.

#34 The aquarium wiki. Källans trovärdighet kan ifrågasättas, men den säger fortfarande en hel del. Även wikipedias sida om Malawisjön har information om vattenhårdhet.
Ja, de olika värdena på vattenhårdhet mäter olika ämnen, men i naturliga miljöer brukar de icke desto mindre följas åt.
Mina argument till trots har du en poäng. Om wikipedias information stämmer har Malawisjön ett KH-värde på 8,3 som mest, vilket inte är tillräckligt för att bibehålla en bra koldioxidlösningsförmåga vid de pH-värden som råder där. Jag ber att få gratulera, du vann.🏆