Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 5434 ggr
[dynamitella]
3

100 kuhliiålar :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fyllde pappa 45, och som överraskning köpte jag och mamma 50 ålar till till honom :) Vi har ju länge försökt att odla dessa underbara djur, men utan framgång.

Och vad gör man då? Jo, man köper istället!

Så här har vi våra nya (och ofantligt små!) ålar. De ska koppas i nu under några timmars tid, och sen ska det göras ett stort vattenbyte så att alla ålarna lätt integreras i gruppen.

mejamylove
0

Har inte ni typ 65 ålar redan? :P

grattis :D

inthegame
1

Så söta!

Hälsa honom grattis då!:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

[dynamitella]
0

Vi har haft några som hoppat ur akvariet, någon fastnade i pumpen och nu förra veckan fick vi en liten nitritspik som dödade två. Också fick mormor 10 stycken :) Så exklusive dem har vi ca 50 i akvariet för tillfället.

mejamylove
0

# 3 Jaha, har du suttit och räknat alla nu då så att du vet att du har precis 100? ;)

[dynamitella]
1

Självklart inte. Det är inte möjligt.

mejamylove
7

#5  Det var ett skämt.. 😐

Emelie
0

Nämen spännande! Måste se fint ut i akvariet med så många. Fota gärna när de är ikoppade och hemmastadda! 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Mantissa
0

varför köpte ni inte 45 ålar?

[dynamitella]
2

För att de kommer i 25-pack :) Men jag håller med. 45 hade varit roligare!

RadioMG
0

Jag måste tyvärr sälja mina :(

Har väl 35 st tror jag det är, 25 neonisar, 2 malar och 3 pakistanbotier. Har ett mindre akvarium med en massa olika räkor i.. Det kommer en annons senare på blocket.

Jag lyckades föda upp lite kuhliålar. Vi hade en massa småttingar här, men när pakistanierna tog plats så försvann alla :(

[dynamitella]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här har vi ålarna tillsammans :) De stressade lite i början, sen gick de och gömde sig en stund. Och nu på kvällen kom alla fram och har superkul tillsammans.

Glöm inte att titta i HD. Annars är kvalitén alldeles för kass.

Lilolizeit
0

Åh va kul att se! :) Jag är riktigt avundsjuk.

har velat ha kuhliiålar länge, men då min bästa vän och djur- och husvakt lider av ormfobi och allt som liknar en orm så får jag hoppa över det. 😕

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Emel
0

Haha vilken kul present. Köpte nyligen 10 st av dessa mystiska ålar och de växer i mina ögon.  Vackra! 4 av dem var svarta khuliålar. Tycker de är piggare. Men gillar dem lika mycket, båda har sin charm… Blir 2 till svarta när lönen kommit :D

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Kalashnivik
1

Passar på att fråga i denna tråden. Trivs ålarna bäst om det är ett par stycken, mår de lika bra ensamma eller räcker det med 2? 

Såg videon  med ålarna, häftigt. Kan man ha ett gång på säg 20-30 st i 54 liter, även andra fiskar tillsammans? Kan inget om dessa…

[dynamitella]
1

Även om de klarar sig fint i små grupper så blir de (som du ser) mycket aktiva i större grupper om 7-8+ individer. Minst 4 skulle jag vilja säga i alla fall :)

Helst vill de ha ca en meter eller längre akvarium. De älskar att simma längsmed långsidan och ha roligt ihop. Så är akvariet mindre får man tänka på att de kanske inte kan utöva sin akrobatik lika enkelt. Men även det ska gå, i exempelvis 54 liter. Jag skulle säga "Inte mer än 4-6 ålar" i 50-60 liter. Och i så fall bara tillsammans med snälla fiskar som rasboror, tetror, ottosar eller Guppy osv. Inga barber, mollys eller andra "vassare" fiskar som kan vara dumma.

Kuhliiålar gömmer sig gärna. Så tyvärr köper folk denna fisk, och ser sen den en gång i månaden ungefär. Genom att göra som vi har gjort, och ta bort alla faror och läskiga saker, plus en stor mängd ålar, så blir de väldigt modiga!

Roxie
1

Jag måste skaffa fler ålar! De är ju såå fina!

// Sofia

Oliviahack
0

Jag har 12 st och dom visar sig hela tiden, kul att titta på dom!

-Cissi-
0

Så avis vill oxå ha ett sånt fint kar med enbart Massa! ålar dom är ju bara för fina

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Emelie
0

Har du inga bilder att visa oss Dynamitella? 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[dynamitella]
0

Bilderna blir lätt dåliga eller exakt lika dana :) Alla ålarna håller fortfarande på att cirkulera runt i sina hörnor. Så det blir bara ett virrvarr av ålkroppar :D

Emel
0

Pallar inte starta en tråd. Äter ålarna yngel (guppy/platy/molly)? Om ålen är liten.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[dynamitella]
0

Ålen äter inte yngel även om ålen råkar vara jättestor. (Jo, om ynglet av någon anledning ligger dött på botten. Men de äter inget levande).

Emel
0

Okej, tack för svaret! :)

sauk1
0

#22 Äter de levande räkor?

[dynamitella]
0

Det står ju i min text i 22.

"Men de äter inget levande".