Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4281 ggr
Kalashnivik
3

Färgad grus, bra eller ej?

Kan det vara skadligt, färga av sig eller nåt sånt? Finns mängder med märken och färger, är det något märke som är big no no? Hur påverkas fiskarna av tex klarblå grus eller neonrosa?

Funderar på att ha röd sand i ett akvarium men är osäker. Tror det skulle vara snyggt, har enbart haft typ vanlig sjösten/grus tidigare, vilket också är fint men ja, kanske kul med rött.

Mvh

inthegame
2

Detta undrar jag också!:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

[KiwieMie]
0

Om det är akvarium grus kan du vara rätt säker på att du kan använda det till akvarium. Akvarium grus kommer i alla olika färger, men jag tycker naturlig sand är finast.

Kalashnivik
1

Ja, akvariegrus :P Men man vet aldrig med sakerna som finns att köpa… Bäst att vara försiktig med neongiftfärgad sand hehe.

[KiwieMie]
1

#3 Kör på vanlig naturlig sand då :) ser bättre ut enligt mig och så behöver du inte oroa dig. Fiskar gillar också generellt mörkare och mer naturliga bottenmaterial, ej lysande.

Kalashnivik
0

Kunde tänka mig att de inte trivs så bra i lysande sand. Men jag har ingen aning hur deras färg/ljusseende är.

Såg en snygg mörkare röd, åt brunhållet fast fortfarande röd lixom men natursand är också snyggt så får se vad det blir. Kan det vara giftigt med färgad så tar jag inte risken utan skrotar den iden såklart.

[dynamitella]
1

Det går inte att lita på affärer. Köp inte färgat grus utan att först ha googlat det specifika märket och fått klartecken att det är 100% fiskvänligt. Likväl dör räkor lätt även om fiskar tål det. Så håll ögonen öppna.

(Också trivs fiskar bäst på ett dunkelt underlag. Vassa, färgade och kritvita bottnar är inte så poppis. Sand är dock ok)

[KiwieMie]
0

#6 Även om det är jätte rosa osv. Naturliga färger ftw :)

Kalashnivik
0

Det där med mörkare botten har jag hört sen jag var barn men aldrig reflekterat över eftersom vi alltid haft "vanlig" sjögrus ala brunaktig bladade färger.

#6 Precis, jag har väldigt lågt förtroende för djuraffärer så därför frågar jag experterna här ;)

[Parlplattan]
0

fiskarna ser inte att färgen är knallrosa,.!. ? dock gillar olika fiskar olika mörka nyanser av grus om jag inte är helt ute och cyklar? en del vill ha ljust och en del mörkt? eller? men som andra sa akta gifter osv

[dynamitella]
0

Klart att de ser att färgen är rosa :) (eller du kanske sa som jag?) 

Ja, det stämmer. Pansarmalar verkar tycka om ljus sand bäst. Och resterande arter jag har gillar mörkt grus.

Emel
0

Jag har röd grus i mitt yngelkar. Iofs är det mesta täckt med rot och växter, snyggt är det. Men jag håller med, är också skeptisk. Var dock så ansvarsfull, hehe, att jag googlade och hitta knappt ett piss… Dock snackade jag med en kunnig person som rekommenderade mig den sanden jag har. Han sa även att det inte var optimalt att ha i större akvarier eller där bottnen inte täcks av lite andra saker. Växter växer lite sämre i färgad sand och många märken kan tappa färg (lite men tillräckligt för att försämra vattnet). Neonsanden sa han att det bara var tveksamma företag(märken) som sålde det och dem skulle i alla fall inte han våga ha i ett akvarium med fiskar.

Har inte märkt av några som helst konstigheter i akvariet och fiskarna är pigga, friska och växer där i.

Men natursand ftw. (Även fast jag älskar mitt fina röda kar, det är verkligen fint:P)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Emelie
1

#11 Emel, har du möjligtvis någon bild på ditt yngelkar? Skulle vara kul att se. Du kanske till och med kan starta en tråd om det? 😃

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst men har för tillfället en lite äldre mobil så bilden blir inte så bra. Lite orättvis bild för det ser snyggare ut. Kunde inte stänga av blixten heller ><

Men ska minsann starta en tråd när jag har ordentlig kamera!

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[Parlplattan]
0

#10 så fiskar ser färg? eller ser de olika gråskalor?

[dynamitella]
0

Vanliga akvariefiskar ser färg mycket bra.

Emel
0

Ja det är klart! Tänkte inte på det innan men fiskedrag är ju alltid färgglada vilket borde tyda på att de ser färger bra! Aldrig spekulerat i fiskars färgseende innan.

[Parlplattan]
0

! tack för svar! 

ah, tänkte gjorde jag nog inte :O

[dynamitella]
0

Ja, precis :) Likväl utvecklar hanar ofta färg för att attrahera honor, och honorna väljer specifikt hanar efter utseende och färg.

Och vissa platys och mollys väljer i nästan alla fall sin egen färg hos partnern, och ignorerar den som är av fel färg.

Och, än en sak, så kan kampfiskar slakta en Guppy bara baserat på färg. 

Så jodå. Utöver vetenskapen som säger det, så kan vi ofta se det om vi observerar våra fiskar hemma.

Emel
0

#17 Inte jag heller, förens nu :P

#18 Det har du så rätt i, platysarna av samma färg håller ihop och beblandar sig inte direkt med de andra. Och jag haar en gul molly och en gul Platy som hänger ihop och fått bebisar (om det nu inte är en Guppy som är far till alla barnen). Få se hur de ser ut som vuxna, fö bor dom i karet jag visade ovan :P

[dynamitella]
0

Platy och molly kan inte korsa sig :) Men det räcker att honan en gång i livet gått med en platyhane och behållt sperman. De behöver bara paras en gång.

(Guppy och Platy kan inte heller korsa sig. Men molly och Guppy "kan" och Platy går bara att korsa med svärdbärare).

[Parlplattan]
0

de viste jag där emot ;) men tillbaka till tråden, jag har några få blå stenar i b rde jag ta ur dem?

Emel
0

Lol vaa? Varifrån kommer barnen för mollyn som är honan är uppfödd av mig och hon har bott med guppys och på senare tid platyn också :P Kan inget om hybridavel så antog att de var mollyxplaty. Kanske lyckades någon av bröderna fertilisera henne innan jag separerade… Knas. Dock ser yngelna lite knepiga ut, lite formen av Kardinaltetra men svagt gul/grå. Tiden får utvisa vad detta är för mystiska yngel. De är bara 1 vecka gamla knappt.

[dynamitella]
0

Molly och Guppy kan som sagt para sig. Men avkomman blir ofta lite efterbliven och dör i förtid. Det är rätt ovanligt att de parar sig.

Men Platy kan helt enkelt inte bli befruktad av arterna :) De är inte av samma familj.

(som du säger är det säkert syskonparning vid ung ålder).

Emel
0

#21 Jag tror inte det är någon fara. Testa att ta upp den och diska lite på den (utan diskmedel såklart :P) och se om den färgar av sig. Gör den det skulle jag nog ta upp. Men jag vet inte…

#23 Ja, inavel i ett nötskal. Ungarna blev missbildade och bestämde sig för att ser ut som tetror…. Korkad jag känner mig :P Det kan i alla fall inte vara Guppy inblandat för där är bara honor.

[Parlplattan]
0

dom har iinte färgat av sig :)