Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 1123 ggr
Mantissa
0

Kreativa ideer?

Har en plåtkruka som är 60 cm hög och 52 cm i diameter. Har haft vatten i den ute under sommaren och det har gått bra. Fick en ide om att fylla upp den och ha näckrosor däri (inomhus)
Är det någon som har en bättre ide? Fontän fungerar inte då den ska stå i vardagsrummet och det tål inte för mycket stänk

LajvKrattan
0

Näckrosor låter bra! Men jag skulle gärna se en enorm wabi kusa i mitten med svenska växter.😎En wabi kusa är en liten boll av mossa med andra växter som växer på den. Om man hittar ett vått område i skogen kan man hitta ställen där andra växter vuxit fast i mossan. Ta en stor klump av det och bind ihop till en boll och ställ den mitt i hinken på en pelare eller stenhög. Det skulle bli väldigt effektfullt men en liten ö bland näckrosorna och inte alls lika svårt som det låter.🙂

Wabi kusa: https://www.google.se/search?q=wabi+kusa&espv=210&es_sm=91&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=li51Ute4IumY4wTl3oDoBw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1280&bih=728#es_sm=91&espv=210&q=wabi%20kusa&tbm=isch 

Gungfly: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gungfly

Alltså: Steg 1: Ta en klump gungfly (mossgegga) från skogen. 
         Steg 2: Sätt den i akvariet så att den till större delen är
                   ovanför vattenytan.

Den kommer växa till sig och bli levande och vacker!😍

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Mantissa
0

Ja det kanske skulle vara häftigt :)
Men man kommer bara kunna se ytan då krukan är svart plåt

LajvKrattan
0

Om du sätter den så att den sticker upp ovanför ytan syns den bra, men den behöver en del i vatten för att inte torka ihjäl.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Mantissa
0

hm, vad skulle man kunna ha som stöd från botten? eller flyter den på ytan?

LajvKrattan
0

En hög med stenar? Tre pinnar som du binder ihop på toppen och sätter mossbollen på? En frigolitbit?🙂

Vänta lite! De flyter ju faktiskt, det är så gungfly funkar.😃

Emelie
0

ÅH! Jag hade ingen aning om vad en Wabi Kusa var för något tills jag läste denna tråd, men det är absolut något jag själv måste testa. Herregud vad snyggt. 

Förlåt TS om jag snor tråden lite men är det alltså bara gå ut i skogen och plocka med mig en bit mossa? Det är ju bra att göra detta innan allting fryser på nu.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

LajvKrattan
0

#6 Om du nu vill göra en i svenskt stil, annars använder man bollar av akvariemossa. Förhoppningsvis får du mossan att trivas med ditt kranvatten och din innetemperatur. Plocka flera sorters mossor och se hur de växer, det finns otroligt många ute i skogen.😃

sauk1
2

Jag använde mossa från naturen i ett vattenfyllt fat för länge sen. Tillsammans med bla vattenväxter. Det man ska ha med sig är att det kan bli sjysst med småkryp överallt i närheten :) Undvik bord, säger jag bara…

Mantissa
1

#8 haha, var det skogsmossa då eller? Man kanske måste inhysa någon sorts fisk i en sån installation som tar hand om desertörer :P

sauk1
0

Vallgrav och något som lurpassar däri ;)

Mantissa
0

Fler ideér om vad man kan göra med en gigantisk svart kruka mottages tacksamt 😉

LajvKrattan
1

#11 Odla potatis?😃

Mantissa
0

ha, näe jag har potatis så jag klarar mig och är med ute efter ett smycke till hemmet 😃