Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 4059 ggr
[Tilde!]
2

Stoppa Kinas nya trend!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte vad jag ska skriva om detta..:( Kina har alltså försäljning i butiker av LEVANDE DJUR I NYCKELRINGAR! Här kan du skriva under att du är emot detta: https://secure.avaaz.org/en/petition/Petition_contre_les_amulettes_danimaux_vivants_en_Chine/?fzUvNfb&pv=487 Båda fiskar, sköldpaddor, ödlor osv säljs alltså i nyckelringen i Kina! *fanns ingen " regler och lagar" grupp *

[Tilde!]
0

.

inthegame
3

Jag är med i djurskydd iFokus och där har det snackats mycket om det.
Jag ska själklart skriva upp mig! Och prata om det inför min klass så att fler kan skriva upp sig. Det är hemskt!😢

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

LajvKrattan
0

Ja, kineserna hittar på mycket galenskap för att sälja djur.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Ellenor123
0

#3 😮 … målat på fiskarna? Vilka idioter.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

LajvKrattan
0

#4 Mhmm. De släpper fiskarna i syrabad så att deras skyddande slemhinna försvinner. Därefter använder de penslar för att måla på permanent färg och släpper ner fiskarna i ett bad med irriterande ämnen så att de får tillbaka sin slemhinna. Mindre än 10% av fiskarna överlever traumat och tas till butikerna.😕

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Tilde!]
0

Men uch!!

[dynamitella]
11

Detta är tyvärr inget nytt. Det har pågått i åratal. Kina har en annan syn på djur än vi har, och jag tror att det är lönlöst att vi försöker förändra det.

De avlivar ju hundar och katter i miljontals i små lådor med gas också. Det är ofantligt mycket som behöver ändras.

Thrace92
0

Säger som 7# Det är tyvärr kulturellt betingat att behandla djur på detta sättet och det kommer ta väldigt lång tid innan folk ändrar sitt synsätt.

[Tilde!]
0

Mycket sorgligt..:(

Anjelu
0

Skrivit på! Förfasas och förtvivlar (och har gjort länge) över synen på djur och djurhållningen i Kina.

xanna
2

Jag skulle vilja veta mer om förpackningssättet. 2 månader i så små påsar är mirakulöst imponerande och fantastiskt vid transport!

Ellenor123
0

#11 Jag såg en video om detta på youtube för några veckor sedan, gjord av en kinesisk tjej. Hon sa något i stil med "försäljarna påstår att djuren kan klara sig i veckor eller månader, men faktum är att majoriteten dör efter 1-2 dagar".

xanna
0

Låter så mycket mer logiskt. Särskilt som att reptiler andas med lungor och torde drunkna snabbare än så.

Emelie
3

Det är så fruktansvärt sjukt, och jag blir så ledsen av att det finns folk på våran jord som faktiskt tycker att detta känns okej.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Jessicahagstrom94
1

Det kanske är svårt att stoppa detta men seriöst, så här får det inte gå till någonstans här i världen. Alla länder måste fatta att djur också har känslor, spelar ingen som helst roll vart nånstans man är.

Frågan är bara hur man ska få stopp på detta, tror inte det funkar med att endast skriva på någonting.

Det är vidrigt hur folk behandlar djur, kunde jag så skulle jag åka dit och ta ett allvarligt snack med den eller de som bestämmer.

Blir riktigt förbannad och ledsen alltså. Vidrigt. Vissa människor borde inte få leva.

💔😡😭

LajvKrattan
6

#15  […] Many that live deserve death. Some that die deserve life. Can you give it to them, Frodo? Do not be too eager to deal out death in judgment.

/Gandalf  

[tlundegard]
0

#16 bästa citatet! Det finns mycket saker som inte går att göra något åt, jag tycker att det är bättre att fokusera på det man kan istället ;) Sortera sopor, bara äta svenskt och helst kravmärkt kött, rösta rätt m.m m.m ;) Men ja, jag tycker ändå att det är hemskt. Nästan lika hemskt som dödsstraff och tortyr som också hör/hörde hemma i det hemska landet.

Jessicahagstrom94
1

#16 …va?

Skrev vad jag tyckte.

[KiwieMie]
0

Det är hemskt. Sverige ligger ljusår före i utvecklingen när det gäller typ.. ja allting. 

Dem där djuren lever ju när dem säljs i dem där små påsarna, men om personen som köpt påsen fortsätter ha den runt halsen så dör ju dem flesta djuren inom en timme :/ Små sköldpaddor som bara levt i typ max en månad, dör.. på grund av något så idiotiskt och dumt. 

Och tilda, jag är Kiwie Aqua på instagram btw :P ofc

LajvKrattan
0

#18 Du skrev att vissa människor inte borde få leva. Nog för att de de gör är fel, men det är mänskligt att fela. Dessutom är deras syn på djur, som dynamitella säger, kulturellt betingad.

Jessicahagstrom94
0

#20 Och det står jag för att jag faktiskt tycker :) handlar inte bara om det här utan om andra saker där det inte handlar om någon kultur osv också.

LajvKrattan
1

#21 Okej.🙂

Anon
9

Jag undrar bara lite hur ni resonerar när ni skriver att Sverige ligger ljusår före i utvecklingen och att Kina gasar katter och hundar. Djur gasas ju också i Sverige för att ge kött åt människor som inte orkar ändra sina matvanor. Är det inte lite bättre att faktiskt försöka göra skillnad här i Sverige, istället för att klaga på andra kulturer? Jag försvarar verkligen inte Kina och jag tycker att de är riktigt vidriga när det gäller synen på djur MEN många människor verkar ha fruktansvärt lätt för att glömma hur det ser ut i t.ex. kycklingfabrikerna i Sverige. Äter man kött bidrar man till flera tusen djurs död och även en rad miljöproblem. Därför tycker jag personligen att det känns lite konstigt att man önskar att människor i Kina ska dö, om man för någon timme sedan åt en stor köttbit till middag. Vad är skillnaden på en Guldfisk i skål och på en gris i en pyttebur? Det är ju inte så att grisen tänker "äsch det här var ju inte så farligt för jag ska ju faktiskt ge min kropp till en hungrig människofamilj snart och det är värdefullt för mig :))".

Det är väldigt enkelt att klaga på andra men verkar vara lite jobbigare att faktiskt ändra på sig själv för att göra skillnad. :)

Ellenor123
0

#23 👍

[KiwieMie]
1

#23 Det handlar inte om att äta kött, utan vart köttet kommer ifrån. Vilt kött tycker jag man ska köpa, då kan man vara säker på att djuret haft ett bra liv 👍 vi är djur som äter både kött och grönt, vi är gjorda för det och borde få i oss lite kött då och då. 

Angående detta, för alla som äter mycket griskött som kommer ifrån sverige, se denna dokumentär (varning för starka bilder): http://www.youtube.com/watch?v=Df9GviWJSaw Tror dock inte att det ser ljusare ut för grisarna i andra länder :/ 

Det är hemskt, och när jag flyttar hemifrån kommer jag ej äta kött som jag inte är 100% på kommer från djur som har haft det väldigt bra.

Ellenor123
0

#25 Absolut! :) Men jag tror inte att alla i den här tråden inte äter ko, kyckling och gris.

LajvKrattan
3

Ni kanske ska besöka etisk djurhållning i fokus? Då får ni tillfälle att diskutera sånt här mycket.🙂

Sleggyman
0

Håller med  #27  det börjat balla ur lite från vad tråden handlar om.

LajvKrattan
2

#28 Vad? Det var inte det jag menade, jag gillar när saker går O.T.😃

[KiwieMie]
4

Om vi återgår till själva ämnet. 

Det man kan göra (som jag kommer på, som inte redan har nämnts) är ju att sprida detta, via sociala medier. Få folk att förstå varför det är fel (om man nu inte förstår det). 

Om någon här har en aktiv youtube kanal så kan man ju göra en video om det. Eller om man har instagram kan man göra som tilda har gjort, osv.

Ellenor123
0

Dessa bilder har cirkulerat länge på internet och videos finns, är ganska välkänt skulle jag vilja säga. Att måla på fiskarna var däremot nytt för mig. Men absolut kan man göra mer videos, men med största sannolikhet händer det ingenting annat än att västerlänningar sitter och säger "GUD VAD ELAKT!" medans tillverkningen av dessa nyckelringar fortsätter - tyvärr. Vi får vara glada över att vi har en bra djurhållning i Sverige jämfört med många andra delar av världen.

mejamylove
0

Det finns ju också pink-tailed och blue-tailed corysar också, som blivit injicerade med färg i stjärtfenan, googla :(