Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 7218 ggr
[purp_pet]
2

Fjärilsciklid yngel!

Hej!

Köpte 2 fjärilsciklider för ca en vecka sen. Direkt verkade dem skapa ett revir och vakta det, varje gång jag stoppat ner handen för att ta upp död växt osv så har hon gått loss totalt på min hand. Så såg jag nu att där är yngel i reviret! Har inte varit där innan så måste kommit till för bara några timmar sedan. Ska jag bara låta fjärilarna fortsätta sköta det eller ska jag ta bort yngel om jag vill behålla? Ska man tänka på något spec? Dessutom medicinerar jag akvariet med protozin , har medicinerat tredje dagen idag, ska medicinera sista gången på måndag( medicinerar  dag 1,2,3,6) Vad äter dem?

[purp_pet]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dem tar in yngel i munnen när de kommer för långt bort o spottar ut dem på rätt plats igen:) Så bra föräldrar jag har:) Man ser yngel om man zoomar in på bilden

[tlundegard]
0

Kul med yngel! Jag har för mig att fjärilsciklider brukar vara ganska dåliga föräldrar och äta upp sina yngel, så du har nog tur med dina :)

Anjelu
1

Åh va avundsjuk jag blir! Saknar mina små fjärilar nu. Köpte 4 st men dom levde bara i 1 mån - ett halvår och jag har inte vågat skaffa några nya :(. Grattis till ynglen och lycka till!

[purp_pet]
0

Tack:) Har bara haft mina i lite mer än en vecka så får hoppas på att dem lever längre men verkar trivas eftersom yngel redan kommit till så hoppas hoppas:)

[Evisen]
0

#0 Eftersom de verkar ta hand om ynglen bra så låt dem vara. Att ha ynglen med föräldrarna, gör att ynglena lär sig hur de ska ta hand om sin ev. blivande avkommor.

[purp_pet]
0

Lite arg på mina fjärilsciklider som ätit upp hela svärmen med yngel när jag kom hem efter att varit borta i sex timmar, känns onödigt att passa dem så aggressivt för att helt plötsligt ge upp och äta upp alla…menmen antagligen lite förvirrade pga avel:( Har dock lyckats spara ett par stycken i en yngelkasse men dem dör kanske där? Hur ska jag göra för att dem ska överleva? Dem är så små!

LajvKrattan
2

#6 De behöver nog inte föräldrarna för att överleva. Det finns specialmat för yngel. Kolla i närmsta zooaffär.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

sauk1
3

Lycka till med ynglen! Det var smart att lyfta över en del. Önskar att jag hade gjort det första gången jag fick yngel, men jag var sämre förberedd än du.

Det finns risk för att du råkar ut för samma som jag. Tydligen hamnar fjärilsciklider lätt i ofas efter romläggning. Om de åt upp rom eller yngel så vill de gärna "sätta igång igen", utan att vila, som de gör i sin naturliga miljö, där det finns större kolonier med fjärilar. Det leder till att honan (och hanen?) lätt blir stressade och tappar energi, batteriet laddas aldrig. Min hona dog helt plötsligt en vecka efter romläggning, utan synbara sjukdomar.

[purp_pet]
1

Alla dog:( Hade bara ett fåtal som jag lyckats med att rädda, fiskarna blev väldigt intresserade av yngelkassen utan försvarande föräldrar så tror dem dog av stress…Får hoppas på att de får yngel igen då, mamman ser dock lite blekare ut i färgen nu, får hoppas att hon klarar all stress. Känns bara så sjukt att dem åt upp en hel svärm med yngel på några timmar, stackars yngel:(

sauk1
0

Det är tydligen helt naturligt. Om de känner att det blir för mycket jobb eller om kullen inte upplevs som bra eller tillräckligt stor så äter de avkomman för att bygga upp energi. Tråkigt att höra att ynglen i kassen inte klarade sig :(