Guppy
Hej jag har en fråga ja köpte 4 nya Guppy honor igår och 2 hanar. Mina honor har en svart fläck i baken betyder det att dom är gravida då??
Ja förmodligen:) Kan du visa bild?
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Ne, det är inte särskilt lätt:) Men du lyckades få ett bra kort!
Japp hon är dräktig, jag tippar på att det är ca 1,5 vecka tills hon föder:)
Vet du hur du ska göra? Annars berättar jag gärna:)
Smyger lite här då även jag köpt en guppyhona som ser ganska lik ut den på bilden :). Och ursäkta att jag snor tråden men jag vet inte alls hur jag ska gå till väga när ynglen föds. Är ju inte ute efter att odla men vore kul om några klarade sig iaf :)
#4 Jag kan hjälpa dig lite:) Först finns det alternativet att ha en nätyngelkasse som du kan sätta honan i när hon föder och när hon fött är det bara att ta ut henne. Du kan också göra små akvarium av godisburkar eller köpa små yngelakvarium på runt 10 liter. Det väljer du själv:)
När ynglen är födda matar du dem med artemia (fryst eller levande) och flingfoder:) Det gör jag med mina och de växer på:)
Jag matar 3 ggr om dagen men det är ju vad man hinner:) Du kan också mata dem med en liten bit ägggula (det har jag ännu inte testat) och lite olika grönsaker.
De börjar få färger när de är omkring en månad och färgar ut när det är ca 2 månader om jag inte säger fel:)
Hoppas det kunde hjälpa dig lite:) Fråga om något är oklart eller om det var något jag inte berättade som du ville veta:)
Okej. Tack då vet jag. Jag är ny med akvarium men har min bror som kan lite och vi läser på så mycket vi kan om dom fiskar jag har och om akvarium. Men när tror du man kan lägga i henne i ett yngel kar?
#6 Bra att ni läser på:)
Om ca 1,5 vecka kan ni lägga i henne:)
Okej tack då vet jag. Är kul när folk kan hjälpa varandra :)
#8 Ingen orsak:)
Tack så mycket för jättebra svar! Ska bli jättespännande att se vad det blir för yngel. Dom får man ju liksom på köpet med gravid hona så man vet ju inte hur pappa Guppy ser ut :). Men hur länge kan honan gå i yngelkasse? Jobbar tyvärr ganska intensivt och det känns som om det kommer bli svårt att fånga henne i rätt ögonblick. Och hur är det om hon föder i akvariet? Det går 4 vuxna Guppy där nu, är det 0% chans till överlevnad för ynglen?
#10 Honan kan gå där hyfsat länge förutsatt att du har lagt lite mat där så hon har något att sysselsätta sig med (annars kan ynglen bli mat) Har du mycket växter i akvariet? För har du det är det nästan större chans att de klarar sig där än instängd i en yngelkasse med en hona.😉
Mossa och flytväxter samt hornsnäv är bra. Du kan ju välja att köpa fler växter (mossa, flytväxter, hornsnäv)
Men har du ett yngelakvarie med en liten växt på runt 5-10 liter tror jag det är säkrast:) Du behöver absolut inte köpa ett utan du kan göra det av en godisburk eller liknande:) Men det är ditt val, inte mitt;)
Sammanfattat är alternativen:
1. Chansa på att honan inte tar sina yngel och tar en yngelkasse.
2. Plantera akvariet rejält med mossa, hornsnäv, flytväxter.
3. Göra/köpa ett 5-10 liters akvarium, plantera en växt och ha ynglen där:) Alternativ 3 har jag🙂 Men som sagt ditt val:)
Lycka till!!
PS: Jag hade mina yngel i en plastkasse med honan i 12h. Men ta hellre en nätkasse för mina yngel fattade hur man gjorde för att ta sig ut…
Återigen tack för tydligt och uttömmande svar! Alternativ 3 låter nog faktiskt bäst! Men behöver man inte pump eller tillsätta syre på något sätt? Ursäkta dumma frågor men är nybörjare på både Guppy och yngel i allmänhet. Har ju platy i stora akvariet som får yngel ibland men dom blir tyvärr bara protein tillskott till dom större fiskarna.
#12 Alltid kul att hjälpa till🙂
Om du har rejält med växter så lär du inte behöva pump, men då ska du ha växter så man knappt ser in i burken😉
PS: Inga frågor är dumma:)
som lite extra svar på detta så är det ju så också att så små akvarium som #11 säger kan vara svårt att få tag på men det fungerar perfekt med 20-30 liters om ni har lättare med det och det brukar ofta vara lättare att hitta begagnade kompletta sådana vad jag har sett på tex blocket för ngn hundring samt då har man också lite mer yta att plantera lite på personligen har jag både ett 20 liters samt ett 60 liters som yngel kar för guppys samt har ett 110 liters yngel & tillväxt kar för våra ciklider =) lite overkill för er dock =) men tex 20 liter är ganska lagom till dom är ca 3 cm och börjat fått sina färger dvs "färga ut"
sist men inte minst LYCKA TILL !
#14 Åhh, jag som tycker det är så svårt att hitta på blocket😕
Haha, otur för mig🙂
Eftersom Guppy kan få ganska många yngel, skulle jag inte rekommendera ett så litet yngelakvarium som 10 liter. Så små akvarier är knappast lämpliga för några fiskar (inklusive yngel) överhuvudtaget, annat än om man bara har dem där under en kortare period. Dessutom är de svåra att få bra balans i. Jag skulle rekommendera ett välplanterat yngelakvarium på ca 40 liter, så får ynglen lite plats att växa också.
Olle
bara kolla där lite då och då =) kolla under en vecka så kommer det vara ngt vettigt det kan jag lova då jag hittat alla mina akvarium där hehe
#16 Jag fick bara 13 yngel så det funkar för mig;)
#17 Okej:)
Hej jag har en fråga min ena Guppy hona ser lite konstig ut och beter sig lite konstigt vad kan det bero på. Så här ser hon ut
Guppys har en tendens att vara sönderavlade, vilket kan resultera i sneda och krokiga fiskar. Helst så vill man ju undvika att avla vidare på "missbildade" fiskar. Och om hon nu beter sig konstigt, så hade jag avlivat den faktiskt.
// Sofia
Just den där krokiga ryggen är vanlig på Guppys med lite större stjärtfenor, där kroppen ofta inte är stabil nog att orka hålla upp fenan under en längre tid. Dessa blir väldigt krokiga, och det bästa alternativet är att avliva dem då det får svårt att simma och högst troligt också har ont.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!