kombination av växter
Jag har haft akvarium några år nu, men det är inte förrän nu som tanken slog mig att jag kanske skulle inreda det lite snyggare! (Har endast och tyvärr bara koncentrerat mig på fiskarna och bara haft växter för deras trivsel)
Såå, jag har ingen aning om hur jag ska tänka, att kolla på bilder från andra akvarium hjälper mig lika mycket som att stirra in i mitt eget med förtvivlan SÅ. är det någon som kan ge mig ett slags grundläggande tänkande och tips (eller kanske oskrivna lagar) om hur vida mitt kar kan börja se lite hyggligt ut? :)

Pax för att hjälpa!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
bild?
hahah.. det är ganska jättepinsamt då det är såå inte alls fint ^^bara tänk er ett akvarium med lite växtklungor här och där med lite stenar i kanterna..
skulle vara kul med före och efterbild :D

Nu ska vi prata om aquascaping, konsten att arrangera och ta hand om växter under vattnet.
Aquascaping följer många av reglerna för bildkomposition. I varje aquscape ska det finnas en fokuspunkt, mest intressanta saken i akvariet som ögat dras till. Den ska vara placerad antingen enligt tredjedelsregeln eller det gyllene snittet. Sedan kan resten av inredningen utformas för att följa de linjer som förespråkas av den regel du väljer. I praktiken betyder det att om du följer tredjedelsregeln så ritar du upp ett tänkt rutnät på akvariets framruta och försöker få växter och andra viktiga saker att hamna där linjerna möts.
När man placerar ut växterna tänker man i för- mellan- och bakgrundsväxter. Lägre växter ska vara längst fram och längre växter ska vara längst bak för att skapa en illusion av djup i akvariet. Djupkänslan kan förstärkas ytterligare om du har finbladiga växter längst bak och växter med större blad längre fram.
Det var några grundläggande regler. Du kan hitta mycket mer information och olika stilar om du googlar runt lite. Om jag får bild på akvariet och din budget kan jag ge konkreta förslag. Aquascaping FTW!😃
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
hahah, joo tänkte lägga upp något liknande när det är klart (:
oj tack så mycket! ska verkligen tänka på detta när jag beställer hem nya växter👍
en liten fundering bara: jag har köpt en stock/gren/pinne (eller vad man nu ska kalla det) Den som jag köpte den hära trägrejen av sa att jag skulle låta den stå i vatten i fjorton hela dagar innan jag tog ner den i akvariet eftersom att den kunde vara smutsig och göra akvariets vatten grumligt. Den har nu stått där i två dagar (i en balja med vatten) och vattnet som omger den verkar helt rent och inte grumligt. Ivrig som jag är så kommer nu denna frågan: ska jag vara duktig och vänta fjorton dagar… eller kan jag sätta ner den redan nu??
Hah! Jag hade lagt i den direkt jag ;) otålig jag med!
hahah, funderar stakt på att fuska lite C'x
Anledningen till att man blötlägger rötter innan man slänger ner dom i karet är att få bort lite av te färgen som nyare rötter kan avfärga vattnet (det är inget farligt) och att få roten att suga åt sej av vattnet så den sjunker snabbare.
Men jag brukar nästan aldrig blötlägga rötter innan, slänger bara ner dom :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
oh okej (: hahah, jag kunde inte hållas längre så jag la i den men vattnet verkade inte påverkas ^^