Göra rent BTN bakgrund
Jag ska avveckla ett akvarium och undrar lite nu hur jag får rent BTN-slimlinebakgrunder som är totalt igenväxta av toffsalger. De sitter verkligen berget och går inte bort med vanlig diskborste iaf.
Nu är iof akvariet fortfarande i bruk men kommer tömmas om några dagar.
Hur gör man?
Det där har jag undrat över också men inte på BTN utan på ett 'fejkat' korallberg jag har i ett akvarium. Borsta med diskborste är helt uteslutet för det har jag försökt med. Att lägga i den i en kastrull och koka går inte för de är är för stora för att få plats i bunken så här behövs det verkligen tips!!
Toffsalger, är det sådana svarta som ser ut som svart/gröna hårstrån? Isåfall så är siamesiska algätare/flying fox bra på att äta sådana. Jag hade väldigt mycket sådana i mitt akvarium. Jag köpte 2st siamesiska algätare och på en månad var alla algerna borta. Så om du kan ha igång akvariet ett litet tag till och har möjlighet att köpa ett gäng siamesiska algätare så kan du nog få bort dom ganska lätt :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Skaffa ny fisk är jag tyvärr inte så pigg på då de är svåra att bli av med sen. Är glad om jag blir av med fisken jag har nu utan att ha ihjäl dem.
Kan BTN tänkas tåla kokhett vatten? Kan det fungera?
Kan det vara läge att tömma akvariet och låta det torka några dagar så dör de och lossnar av sig själv?
Nepp MagArne, jag har testat med att låta det vara ute en vecka och sedan skrubba men inte hjälpte det men kanske under vintern och det blir islager så kanske det lossnar på mina 'fejkade koraller' men om BTN klarar kyla vet jag icke. Tofsalger tror jag det inte är på mina wille_wille utan det är alger som gror. Jag har siamesiska algätare, ottosar och Ancistrus i akvariet men de verkar nog inte hinna med det hela utan jag får aktivt hjälpa till ändå att råda bot på algerna då och då. Det blir alltid alger och man får tyvärr leva med det känner jag men efter att ha bytt från innerfilter till ytterfilter så känner jag att det har blivit mindre angrepp utav dem.
Haha, nu låter jag som min mormor men bikarbonat brukar fungera till det mesta och jag tror inte det är giftigt för fiskarna :) Jag har haft det och gjort rent diverse saker med och det har fungerat bra. Bara att ta något, hälla upp vatten (gärna varmt), i med mycket bikarbonat, rör om och lägg i saken som ska rengöras. Sen är det bara att vänta, man kan nog testa att skrubba lite också om man vill det.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Jag får testa lite olika saker annars blir det till att kassera bakgrunden. Fler tips mottages tacksamt
Ja, det kanske inte är så dumt med bikarbonat. Ska prova det nästa gång jag vill bli av med 'skiten' så att säga. Tack för tipset! Hoppas det fungerar men det är ju så att man måste ju prova allt ;)
I kategorin husmorstips finns även att ringa upp BTN och fråga :-) Det gjorde jag för att kolla att det var ok brandsäkerhetsavstånd mellan min bakgrund och lysröret. Jag vet, jag är kontrollfreak ;)
Jag testar kokande vatten nu och ett paket salt.
Toffsalgerna verkar inte släppa av bara kokande vatten men om det får stå över natten med saltat varmvatten kanske de ger med sig?