Räk akvarium :)
Tänkte skriva en tråd om mitt kommande räk akvarium, kuhliiålarna är utflyttade och jag har/ska fixa om deras gamla akvarium till att ha CR och Snowwhite i. Dom beräknas inhandlas nästa månad.
Det jag hittills gjort är att sätta i en rot med fastbunden Anubias var. nana petite och försöker att tynga ner den. Jag har oxå fixat med en kokos nöt och tagit Ricca Fluitans och täckt nöten med sedan satt ett nät över och bundit fast det under nöten så att riccan ska växa igenom det fin maskiga nätet (tänk som nätet på en håv.
Och såklart ska det jävlas första dagen dvs idag, när jag kom hem från skolan så såg jag att en av led listerna som sitter fast silikonad i lysrampen har trillat ner i akvariet och mina äpplen ligger på botten med stängda dörrar, såg även att det läckt nånting ur listen men fiskarna verkade må bra, då fick jag fort som tusan dra ur kontakten till listen och ta upp den ur vattnet och plocka upp alla äpplen som fick flytta till det stora akvariet tillfälligt, dom tittar nu ur sina skal (5 timmar senare) men är fortfarande väldigt sega.. det blev oxå ett panik byte av vatten bytte väll kanske 55 procent. Det känns inte som en allt för bra start.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jättefint! Verkligen :)
Däremot tror jag att nätet är lite lite för tätt. Det kommer ta hundra år innan mossan når igenom, om den överlever.
Skulle, innan det är för sent, rekommendera att byta till ett nät med bredare maskor. Exempelvis såhär man får apelsiner i: http://aqstyle.why3s.cc/aquastyle/images/IMG_4127.jpg
Det är inte för brett? det är inte allt för kul att ha ricca flytandes runt i hela akvariet :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Kanske :) Det beror på. Är din riccia hel eller i små små mikroskopiska delar? Ibland har jag köpt riccia och fått en hel "kudde" och ibland fått "klipp".
Är det en kudde går det bra, är det klipp är det kört.
Oavsett vilket så är det väldigt viktigt att ansa riccian varje vecka/varannan vecka med sax. Annars lossnar allt som växt ut från nätet och flyter upp till ytan. Det hände mig också, så jag använder inte riccia alls längre.
Fick det av min kompis som använt det som flytväxt i sitt ena akvarium så det är inte klippt iaf, ska se om jag hittar nått med lite större maskor imorn när jag ska handla :)
Kan nog bli riktigt fint :)
#7 Tack :) tror jag med
Det blev ett till vattenbyte på karet idag och har köpt nytt nät men tänkte vänta och se lite ifall det lyckas ta sej upp ut det nätet som är på nu
Funderar på vad led listen kan ha läckt ut.. några sand snäckor ligger på botten med stängda dörrar, mina musselblommor har tappat rötterna och guppysarna är helt oberörda :/ jag skulle kanske ha råd att köpa några räkor denna månad men känns lite osäkert med tanker på vattnet..
Ska testa att lägga tillbaka nått äpple och se hur dom reagerar..
Jag har beställt räkor idag :) ska testa med en i akvariet om den verkar må mysko så får alla flytta tillfälligt till det stora akvariet under tiden jag får ordning på 54l
#0 vilken häftig växt i bakgrunden. Vad heter den?
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
Den heter Limnophila sessiliflora :)
Va roligt :) Söta små rackare.
Funderade lite när jag läste, finns ingen risk att det är vattnet som har blivit lite lätt strömförande av LED listen? Eller ja, var strömförande.
#17 Tack :) kan ju vara så men tycker inte att mina äpplen skulle reagerat som dom gjort om det bara var att vattnet var strömförande, dom var ju konstiga i några dagar efter och mådde fint när dom bytte kar
Snowwhite och crystal red, planerar du att få några king kong, red ruby eller blue bolt m.m.? ;) Hoppas i alla fall att det blir det, är alltid kul när någon lyckas odla fram dem :)
Medarbetare på Vetenskap.
Jag planerar att få fram red ruby till att börja med :P sen skulle jag gärna vilja försöka få mej några blue bolts :) så jäkla snygga!! men då ska jag skaffa några svartingar oxå för dom behövs till att få fram dom blå :P
Jag har fått fram en red ruby tidigare när jag hade samma kombination som jag har nu fast då var mina snowwhites från en odlare och crystal red från en annan, hade tänkt köpa från samma odlare nu oxå men han som jag köpte CR:arna av hade slut och visste inte när han skulle få några att sälja igen.
Blir kanske att köpa några till av han när han får och om jag har pengar :P
(Hoppas det inte blev för rörigt)
#19 Kul förresten att du frågar! :) känns lite som man pratar med sej själv ibland :P
#22 är det alkottar som räkorna är på? Plockade du in dom från naturen bara sådär eller lät dom torka och koka dom? Funderar att skaffa sådana snowwhite räkor du har, såg verkligen snygga ut :) men jag har ingen grepp om kh och gh värden :/, ph värden fattar jag men resten är klurig! Snygga räkor iaf :)
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
#25 Jepp det är alkottar och jag hat plockat dom utifrån :) lät dom torka lite då det var blött när jag plockade dom och sedan ska dom kokas en stund :)
Snowwhites är rätt så dyra tycker jag :P riktigt täta exemplar kan gå för 2-300, jag gav 100kr st för mina.
kh och gh har jag ingen koll på i mina kar, bara ph och temp (behöver dock köpa ett nitrit test :P)
En liten uppdatering tycker jag passar :) växterna växer som bara den och räkorna värkar ha vuxit en hel del dom med :)
Har insett att jag inte har skrivit hur många jag köpt :P i karet går 11st Crystal red och 5 Snowwhites.
Visar väll en dagsfärsk bild på en av dom större invånarna ^^
Det är mossa som annars flyter :) Nätet tvingar ner mossan att växa fast på en kokosnöt.
Precis som Dynamitella just sagt :)
Får se om jag snart behöver klippa den lite..
En liten uppdate :P räkorna växer tror att en har växt klart (CR), dom vita växer på dom med 2st av dom börjar närma sej vuxen storlek jag tippar på att den största (CR) är en hona och tycker nästan att 2 av dom vita oxå är honor, men vet ju inte säkert än :P
En liten räka är död, märkte att man inte såg dom så mycket och blev lite orolig så satt och kollade i akvariet och så ser jag en endler/guppy hona simma förbi med en liten räka i munnen :( det blev snabbt som f*n att ta fram håven och flytta dom 3 honorna och 1 hane som bodde där till det stora karet.
Mina khulii ålar har fått flytta in till dom oxå och dom funkar fint tillsammans :) var faktiskt tänkt att jag skulle ha dom tillsammans från början men ville utöka med ålar och då blev det ju att flytta på dom.
Och kokosnöten har jag ju inte klippt än heller :P
Igår köpte jag 6 st Amano räkor som är tänkta att ha som städpatrull då jag har fått mycket alger i mitt räk kar.
Är det nån som vet vad Amanosen har för färg när dom är små? fick en som var mindre än dom andra och som var mer röd men den liknar ändå en amano.
Har oxå beställt 10st Snowwhites till (Från Janne) det var egentligen tänkt att jag skulle köpa några Crystal Black men det fick bli några vitingar till för stammen ger ibland lite Red Bolt/Blue Bolt. Hoppas på att det blir nått fint efter dom 😊
Idag har det kommit lite fler räkor hit :) 12st fina snowwhites gold shade, hoppas att det kommer nått kul efter dom :P
Man kan se att dom första har växt rätt rejält när dom nya kommit :)
Från inkopningen :)
Igår köpte jag 3 nya Crystal reds 😇 såg några fina i djur affären och så fick jag med mej en dräktig hona :P
Räknade oxå ut att jag har 30 räkor nu :P 17st snowwhite och 13st Red Crystals. Ska värkligen köpa CB nästa gång..
Skriver här oxå att jag ska ta och mörklägga karet för att jag har fått Cyano i det :/
Tråkigt med cyano! :( Hoppas att du får ordning på det.
Måste bara ge dig lite rolig feedback också, eftersom att du inte bara skriver när det går bra för dig utan även när det går mindre bra. Mer lärorik läsning, och man inser att det är en hel liten vetenskap att ha akvarium. :)
Håller tummarna för att mörkläggningen hjälper!
Hörde häromveckan om en kille som hade biltoning på sitt akvarie, kan ju vara ett tips om karet står i ett ljusinsläpp.
Jo det är det :/ har mörklagt det idag så ska se hur det ser ut i helgen.
Karet står i min hall och där finns det inga fönster och har målat 3 sidor svarta så det kan inte bero på ljus utifrån tycker jag, hoppas värkligen att mörkläggningen funkar. Såg alger flyta omkring i karet :S Små streck kanske en halv cm långa.
En kort uppdatering :) idag har jag sett min ena RC gå med rom :) den stora jag alltid misstänkt är en hona :) jag har en SW som oxå är en flicka men har inte sett nått "på" henne än.
Jag trodde ett tag att det kanske var nått fel med vattnet för att dom inte blev dräktiga men ett vattenbyte och mer mat så blev alla djur knasiga i karet :)
Jo har också tänkt att byta bottensubstratet till shrimpsoil men det kommer förmodligen inte bli på ett tag om jag inte får mitt ena akvarium sålt.
Intressant läsning och fina bilder :) Btw så är räk akvarium särskrivning :P
Häftigt :) Funderar också på att sätta ner lite räkor i mitt blivande yngelkar så det slipper stå tomt varje gång jag inte har yngel, vet du hur många räkor man kan ha i ett 30l kar? Och är det någon speciell skötsel hos räkor? Hoppas det är ok att jag frågar lite :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#40 Tack :) jo stavning är inte min starka sida :P
#41 Angående hur många brukar jag köra på om det börjar se fullt ut eller inte :) 20st vuxna ska nog inte vara nått problem, går kanske med fler :) Körsbärsräkor är lätta att sköta och inte så kräsna med vattenkvalité som andra kan vara, man behöver mata dom lite ibland. Jag matar mina ca var annan dag och funkar fint.
Redbee.se är en bra info sida om räkor och finns mycket kunnigt räk folk där och även odlare :)
Igår såg jag ett stort antal saknade rom på CR honan och nu på morgonen har hon inga kvar :( vet inte vad det beror på kan vara att det var hennes första kull, men kan ju oxå vara nått annat.
Idag har en SW hona rom :) hoppas att hon inte tappar den oxå som CR honan. Har tänkt ta en bild på henne men hon är längst bak i akvariet och bakom massa växter.
Igår hade jag ingen tid att kolla in SW honan, i morse kändes det som att hon oxå hade tappat alla ägg för jag såg henne inte nån stans.
Och när jag kom hem nu på kvällskvisten så såg jag henne fortfarande med rom! :) det såg däremot ut att vara ett mindre antal.
För ca 10min sen såg jag henne sitta på ena silikon "listen" och konstanterade att det ser ut som att alla rom är kvar :) fick några hyfsade bilder oxå dock var det lite svårt att få en bra skärpa för hon rörde på sej hela tiden. Tycker mej ana några ögon i romkornen oxå :)
Och nu har SW honan börjat sparka bort romen :/
Så tråkigt :/ Vad har du för vattenvärden i karet?
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#47 Jag har strax under 7 i ph och det är det enda jag vet.. borde skaffa fler tester men har lite dålig ekonomi, jag har tänkt köpa shrimp soil när jag fått mitt ena akvarium sålt och hoppas att det blir lite bättre värden.
Såg en nu SW hona med rom nu, men känns som hon oxå kommer tappa dom om några dagar..
Nu är det 3 st SW honor med rom inklusive den första som sparkat bort alla utom 3 rom, så två med alla tillsynes kvar och en med 3, ska åka och hälsa på min pojkvän i Göteborg imorn så får se om nån har kvar något när jag kommer hem på söndag.
Håller tummarna för att det går vägen med rommen nu!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Tack :) hoppas jag med
Räkorna "blir med rom" och några dagar senare så är romen bort sparkad så antar att det är nått fel med ph och liknande värden och eftersom jag inte har några tester och dåligt med pengar tänker jag satsa på att köpa soil som stabiliserar värdera men kommer nog inte ha råd att köpa 2 säckar som behövs till mitt 54l så funderade på att ta så mycket vatten som möjligt från det karet och fylla upp mitt tomma 30l med, samt inreda med växter och soil samt pumpen från 54l.
Så till frågan..
Tror ni att jag kan fixa i ordning allt detta och flytta över räkorna till sitt nya hem samma dag? Allt vatten är planerat att ta från deras gamla kar samt pump och växter.
Idag har jag fått shrimp soilen jag köpte i tisdags, jag har även satt i soilen och vatten och pumpen, nu ska jag bara vänta några timmar på att vattnet ska klarna och sen blir det att plantera i växter och till sist i med räkorna :) köpte oxå lite foder som är anpassat för crystals så ska bli kul och se ifall det blir nån skillnad. Har köpt en ny lampa till karet oxå men den har inte kommit än så får duga med den blåa så länge, men hoppas att den kommer imorn.
Kan kanske säga att pumpen som jag hade i 54l är den som jag har i nanot nu, den lät en jäkla massa inatt så jag vaknade, jag drog ur kontakten och satt i den men den ville inte starta, efter jag lyckats få upp själva motorn visar det sej att en av ålarna har lyckats komma in dit och blockerar motorn.. den var död.
Ni får en bild på hur det ser ut nu ( uppdaterar mer ikväll vart efter som om jag kommer ihåg)
#24 Gud, vad fint du gjort! Roligt att Riccia:n tog sig - kommer bli hur läckert som helst med växtbollen👍
Tack :) fast riccan tyckte mina äpplen var mumma så nöten är flyttad till ett annat kar, ska göra om 45l oxå så ålarna som är kvar får det lite mer anpassat till dom.
#55 Ha, ha - brukar bli så… Här hemma har andmaten minskat radikalt. Smakar tydligen lika bra som Riccia 😉
Det är ju typ samma konsistens på dom så :P
Har planterat i karet nu och försökt tvinga ner en torr rot men vattnet är fortfarande väldigt grumligt så kanske blir så att räkorna får flytta imorn ist.
Räkorna har fått flytta :) orkade inte vänta mer, det är ju inget fel på vattnet bara att det är grumligt :) blid ska jag försöka komma ihåg att visa imorn när vattnet är klart :)
Nu kommer en bild :) det är fortfarande lite grumligt men nu ser man iaf nått :P
Kan väll säga att när jag släppte ner räkorna så var 3 med rom var av en med 4 rom korn, och dom andra med tillsynes alla. Får hoppas att dom hinner bli räklingar ^^
Fick en lapp från posten att jag hade fått ett paket (lampan) gick och skulle hämta det men det fanns inte hos dom.. min vanliga tur..
Idag är vattnet helt klart men det ser lite konstigt ut pga den blåa lampan. Har planterat i lite mer växter och sett att SW hona blivit dräktig sen dom flyttade :) så har 4 flickor med rom. PH:t ligger runt 6, lite svårt att se på det testet jag har.
Vad dålig jag varit på att uppdatera då :P har hämtat den nya lampan för ett bra tag sen och det har börjat växa på bra :) räkorna är fortfarande med rom så tummen upp för det :) dom borde snart börja släppa den med ifall jag räknat rätt :)
Ni får en ny uppdaterad bild på karet :)
Ser fint ut!🙂
Tack :)
Idag har jag sett dom första små räk bebbarna ^^
Grattis! 👍
Tackar ^^
Va roligt! Grattis :)
Spännande :)
Jättefint! Vad är det för soil du har?
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#71 Tack :) Det är ebi soil :)
Har sett 2 randiga bebisar idag :) var lite rädd att det skulle bli många SW för att jag har så många av just dom :P
2 honor har ynglat :) den 3dje ynglar nog snart med + 2 nya med rom :) har tyckt mej se SS graderade räkligar och en som jag är rätt säker på att den är antingen SS+ eller SSS :) Och ett antal Snowwhites. Ser mest av CR men tror att det har att göra med att SW smälter in bättre :)
Slänger med en nytagen bild på karet, tycker att det börjar se hyfsat fint ut :) stenen ska bort när roten sugit åt sej mer vatten och växten snett bakom (som jag ju såklart glömt namnet på tillfälligt) ska placeras där stenen är. :)
Har beställt 2 nya sorts foder till räkorna idag :) hoppas att dom uppskattas och man får se nått resultat med dom med :)
Räknade till 25st Cr yngel tidigare :) Men det var länge sen jag såg en Sw bebis 🤔 undrar om dom är så känsliga eller nått att dom lite klarar dej..
Har iaf 3st nya honor med rom :) Alla Sw
Fick det nya fodret igår oxå :) Gravidas fodret var ett pulver och vill inte gärna "ösa ner" det då det känns som dom inte kommer hitta det, så försöker komma på en lösning :)
Har börjat tänkt på att skaffa mej ett till nano för att kunna "färg" odla lite bättre

#79 Ooooooooh! Fancy schamcy schrimpy! 😍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#80 Hihi ^^ har ett par st av dom 😍

De högst rankade crystal red är ju nästan helt vita med bara lite rött. Har du korsat vanliga crystal red med de vita för att få dina superräkor? 😎
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Dom högst graderade Cr är nästan helt vita ja :) men det sägs att om man blandar Cr och Sw så blir dom vita partierna på Cr räkorna svagare eftersom dom flesta Sw inte har lika stark vit färg utan att den kan bli lite genomskinlig, så det kanske inte är så smart av mej att blanda dom men målet med odlingen är att få fram Blue Bolts. inte högt graderade Cr :) men det är kul det med ^^
Har funderat på att ifall det blir ett till kar så ska jag se om jag har råd att köpa nån BB

#83 Smart knep i alla fall! 👍
Lycka till med blåblixtarna! 😃
Tack ^^ dom blå är allt en favorit
Idag har jag sett plantarier (stavning?) i akvariet :( vet inte om jag kommer ha råd att köpa ett medel som dödar dom i slutet på månaden.. får se vad jag har att röra mej med. Annars blir det definitivt månaden efter.

#86 Planarier. 🙂
Tack :P Är dålig på stavning ibland.
Mini uppdate :) har 5 räkor som bär rom nu :) och räk bebisarna växer på snabbt ^^
Det dog en dräktig räka igår.. vet inte varför iaf.
Vad tråkigt! :(
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jo det är ju det :/ men det händer..
Jag åkte till Göteborg i torsdags för att jag skulle på en jobbintervju på fredagen vilket gick awsome! och jag fick jobbet :) körde hem idag, så under den tiden har det komigt en? ny kull :) sett några små vitingar och några randiga.
Den första kullen börjar blir stora nu :) tycker dom växt massa sen jag åkte iväg. Dom största är ca en cm nu :)
Har haft lite problem med alger som ligger som en grön hinna på vattenytan och vet inte riktigt hur jag ska bli kvitt dom men ska testa göra rent pumpen imorn och kanske öka flödet lite.
Har ett litet problem till, i och med att jag fick jobbet så ska jag flytta och klurar nu på hur jag ska göra med räkorna i speciellt dom små nykläckta.. dom är så himla pluttiga. Tänkte försöka fånga alla räkor och sätta dom i en påse och sedan tömma akvariet så mycket som det går, och försöka låta alla växter och inredning vara kvar.
Planarierna börjar bli rätt så många nu så har köpt medel så jag kan bli av med dom. Har kommit fram till hur jag ska göra med flytten av karet med :)