Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 5329 ggr
inthegame
0

Mosaikgurami

Hej!
Planerar att skaffa 100 liters akvarium. Och då med mosaikguramis. Men när jag var hos min kompis och såg hennes kändes de lite tråkigare.
Ena (den lite större) jagade den andre (mindre) och försökte bita tror jag🤔
Vi tog upp i håven och ruskade lite, lite, när h*n jagade mycket. Var det fel? Annars satte vi ner håvens skaft emellan och särade på dem.
Ja, ska vi vara oroliga? Har vi gjort fel?
Tacksam för svar!
//Clara🙂

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

inthegame
0

När vi gjort detta verkar det faktiskt lite bättre. Resultatet får vi väll se imorgon:)

[Jens]
0

Om jag tolkar det rätt så har din kompis ett par guramis? Alltså en hona och en hane och det är inte bra. Hanen kan stressa sönder honan och det bästa vore om hanen har två honor att vara med men då måste man tänka på volymen på karet eftersom Mosaikgurami trivs i minst ett 100 L akvarium och väldigt mycket växter.

De ställer väldigt höga krav på miljön och du kan läsa mer om det via zoopet: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243

Till sist så svarar jag JA på att det inte är okej att 'ruska' på fisken. Det löser inte alls situationen.

inthegame
0

En hona och hane? Ingen aning. Hur ser man det?
Akvariet är 350 liter med ganska mycket växter. Den ena mosaikguramin är alldeles ny (den mindre) den andre har varit i akvariet kanske 2 veckor? Något sånt tror jag.   
Okej! Det var en vild impuls eftersom hon blev ledsen när hon såg den andre mosikguramin få ett så tråkigt välkomnande.
Tack för ditt svar!!

[Jens]
0

En hane har oftast en intensivare röd färg och mer utdragna ryggfenor och analfenor. Det står på zoopets sida 😉 Det är väldigt lätt att skilja på könen.

inthegame
0

Jaha, ursäkta.😊 Får kolla där i fortsättningen då🙂
Okej. Båda ar bleka, men ena hade fått lite, lite, lite rött (den större).
Då är det nog hona och hane:(

[Jens]
0

Om det är hona och hane så är det ju bra! Skaffa ett par honor till och mer växter så blir det ännu bättre för det är som jag skrev tidigare stress just nu eftersom hanen vill imponera och honan vill vara ifred då och då.

Hoppas det löser sig!

inthegame
2

Men vad bra!  Då fixas det:)
Tack för all hjälp!