totalt nybörjare
Dags att ge sig till känna och säga hej!
Jag är en totalt nybörjare som alltid har drömt, och när jag var liten försökt spara till ett akvarium. Nu är jag vuxen och kan äntligen börja se en framtid där jag en dag kan få ha mitt akvarium. När jag var liten plöjde jag igenom massor med akvarieböcker somliga mer eller mindre intressanta. Nu när jag är vuxen så är det enda jag kommer ihåg en massa fakta om fiskarna men inte så mycket om hur man bygger upp det optimala akvariet.
Så, nån som har några smarta tips på vart jag ska börja och vilka böcker/sidor man borde läsa på?
Jag har just nu kommit fram till tre olika former, antingen ha fjärilsciklider (vet att de är sönderodlade) och nånting mer som utfyllnad, ett riktigt snyggt kar (snyggt är såklart en smakfråga) med en ensam kampfiskhane eller ett nanoakvarium med Dvärggurami eller minirasborer. Sen måste jag erkänna att ju fler räkor jag ser ju mer förtjust blir jag.
Så har ni några tips? vad borde jag tänka på?

Köp att 54 liters nybörjarkar. Där ingår allt du behöver och de kostar sällan mer än 500 kr. Då kan du ha fjärilsciklider (vildfångade eller bolivianska om du inte vill ha sönderavlade) och ett stim av någon tetra som "utfyllnad". Tänk på att ha mycket växter, de utgör en bra biobuffert som hjälper mot nitrit och nitrat. På www.zoopet.com finns nästan all information du behöver. 🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#1 tack för snabbt svar! det var nog nått sånt jag tänkte börja med… hehe får se om min användare finns kvar där^^ tänkte hänga kvar här också…
Som LajvKrattan säger så är Zoopet en bra sajt och det finns mycket bra artiklar där: http://www.zoopet.com/artiklar/index.php
Sedan kan man läsa mycket om olika fiskarter och få reda på vilken miljö de trivs i: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
Här har du lite om vattenkemi: http://www.balder-balder.se/index.htm?pg=/vattenkemi.htm
När du börjar med ditt akvarium så finns det två saker som är viktigt att ha från början och det är Easy-Life FFM som är bra bakteriekultur som du ska använda i vattnet för att säkerhetsställa en bra start för vattenkemin.
Det andra är ett test som testar Nitrit-nivån i vattnet. Gärna i droppform och det finns olika märken på det men jag har alltid en sådan här hemma: http://www.pwss.se/product.php?productid=8602&cat=0&page=1
Sist men inte minst. Här i forumet finns mycket information att ta del av och det är via sökmotorn, "Sök på sajten"-knappen finns nästan längst upp till vänster. Det finns olika kategorier att gräva i för att hitta information också.
Uppstår det ytterligare frågor så är du alltid välkommen att fråga här i forumet för det finns många som har så bra kunskaper och som gärna vill dela med sig av dem.
Mata fiskarna mycket mycket varsamt i början!
Lycka till!
Ska tipsa dig om du nu månne vill läsa om fiskar m.m. så är boken "Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora" en fantastisk bok! En grundläggande bok som ger svar på de flesta frågorna kring akvaristik.
Hej! om det är någon bok som du ska ha rekommenderar jag dig akvariets Lexikon en mycket bra bok som både är för en nybörjare och en erfarenakvarist. och strunta i att köpa nitrit test kostar bara onödiga pengar och behövs verkligen inte om du dock inte ser något konstigt med dina fiskar under incykling perioden. det ända du skulle behöva köpa är ett ph, test och ett kh, test och ett nitrat, test. ett akvarium,
en doppvärmare, en pump, sand, lite växter även eventuellt någon rot,
vattenberedningsmedel som easy life ffm som andra rekommenderade,
även en bakterie kultur, även fiskmat, fiskar, sen är det inget mer.
Nu måste jag bara komma med en lite dum fråga men varför måste man ha alla dessa tester och medel? När jag startade mitt första akvarium tog jag med lite kranvatten till affären och dom kollade alla värderna. Sedan köpte jag bara ett pH test. Sedan jag startade det så har jag startat tre till akvarium och jag har aldrig använt något medel till dom och det har fungerat bra. Visserligen så har jag inte kommunalt vatten så det kanske kan vara en anledning till att det har fungerat…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

#6 Dels så kan man testa sitt eget vatten för att se om hårdheten och pH-värdet funkar för fiskar. Om det inte gör det måste man använda vattenberedningsmedel. Tester för nitrit och nitrat är viktiga för att ha koll på att filtret och växterna räcker för de fiskar som finns. Om filtret har för lite bakteriekultur eller om det finns för få växter kommer det med tiden byggas upp nitrit respektive nitrat, båda giftiga för fiskar. Därför har många nitrittester för att få en inblick i hur det ligger till. Men visst klarar man sig utan, man tar bara en risk.
#5 Jag håller inte med dig. Testerna för nitrit och nitrat är de viktigaste. Du kan få både pH och hårdhet för ditt vatten om du söker online på den vattentäckt din kommun får vatten ifrån. Nivåerna på nitrit och nitrat uppkommer däremot i ditt akvarium och dessa måste du kunna testa själv för att inte riskera dina fiskars liv.🤓
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#7 Håller helt med! När jag startade så var det tur(?) att jag hade dropptester för bl a nitrit. Inget märktes på fiskarna men nivån var hög för nitrit. Det gjorde att jag bytte vatten i flera dagar i sträck och räddade antagligen många fiskar. Inga dog. Sedan dess har alla typer av värden sett bra ut.
pH och hårdhet har däremot inte förändrats ett dugg, det ligger nära det som vattenleverantören anger på sin webb, så de testerna känns för mig egentligen ganska överflödiga.
Vad använder du för slags vattenberedningsmedel? De påverkar väl inte pH och hårdhet? De tar hand om metaller o dylikt i vattnet, om jag inte läst på fel.

#8 I skolans akvarium använder jag vattenberedningsmedel som förutom att neutralisera metaller stabiliserar pH:t, om jag inte missminner mig.🙂pH och hårdhet förändas bara om man har kalkhaltiga stenar eller rötter/löv/kottar i karet, så om man inte har något av det kan man gå på vattenleverantörens värden precis som du säger.

http://www.tetra.net/de/en/tropische-fische/pflege/wasserpflege/tetra-aquasafe
Nix! Den gör visst inget med pH.😃
om fiskarna inte visade något symtom bör inte nitriten varit särskilt högt (hur högt var det) och det bör även blivit något fel i början läsar man igenom alla råd på olika nybörjarguider och FÖLJER dom så blir det ingen nitrit i vattnet. lajvkrattan du glömde även koldioxid.

#11 Tester för koldioxid? Den koldioxid som produceras i ett akvarium kan knappast byggas upp till en tillräckligt hög koncentration för att ta livet av fiskar! Det är betydligt vanligare att på konstgjord väg tillsätta koldioxid för växternas skull och det är i dessa sammanhang man använder koldioxidtester för att se till att nivån är hög nog. Tänkte du på något annat sätt? Att påstå att ingen nitrit uppstår om man gör som man ska stämmer bara till viss del. Det finns många variabler som spelar in och därför är det alltid riskfyllt att starta upp ett kar utan tester eftersom man omöjligen kan förutse resultatet.
Nej nu missförstog du mig det jag menade är att: koldioxid påverkar ph värdet genom att det bildas kolsyra som visst sänker ph värdet under ett längra tag ett akvarium varit igång så där måste du tänkt fel. och visst kan man förutse resultatet hur tänkte du nu? börjar man med ett fiskbestånd på 2 eller 3 fiskar i ett 50liters akvarium exempel kan man ju självklart förutse resultatet= ingen nitrit. om man inte övermatar självklart. alltid när man får nitrit i ett nystartat akvarium har man gjort något fel och har gjort något fel då kan jag instämma (med att testa nitrit.

#13 Okej, du syftade på pH-sänkningen som orsakas av koldioxid. Jag kan tänka mig att den är mätbar, men den sker tillräckligt långsamt för att fiskar ska hinna anpassa sig och surheten späds snabbt ut när man gör ett vattenbyte, så jag förstår inte varför det skulle vara ett stort hot.
Man får alltid nitrit i ett nystartat kar, det finns i alla akvarier eftersom det bildas av nitrifikationsbakterierna i filtret och substratet. Sen om halten blir farlig kan ju variera.
Det jag menar med att man inte kan förutse resultatet är att även om du följer en instruktion från någon som lyckats bra med uppstarten av sitt akvarium så kommer ditt vara annorlunda. Han kanske hade ett substrat med rik bakterieflora och ett inkört filter medan du kör på grus och ett helt nytt filter. De två faktorerna kan göra att du får ett helt annat resultat och dina fiskar dör.
I ditt exempel har du extremt goda marginaler. Den tiden det tar för nitrit att byggas upp där är alldeles för lång för att det ska hinna bli farligt innan nästa vattenbyte. Det är visserligen alltid klokt att ta sig goda marginaler, men nu diskuterar vi ju huruvida testerna är nödvändiga för den här nybörjaren. Det är inte alls säkert att hen börjar så försiktigt eller känner sig trygg med att chansa.
Slutligen så kan det gå fel utan någon skenbar anledning. Man kan starta upp karet enligt konstens alla regler men ändå göra ett misstag. Precis som du säger är det osannolikt att man får en nitritspik om man gör allting rätt, men det här är fortfarande en nybörjare vi talar om! Hen kanske inte har en aning om hur mycket man ska mata och då är testerna en bra försäkring.
nej koldioxid sänkningen av ph värdet som sker i ett akvarium utan växtnäring är alldeles för låg för att döda fiskar det instämmer jag med dig det jag menade är att det går sakta i en sänkning av ph värdet.
fortfarande håller jag inte med dig om nitrit.

#15 Och varför tycker du inte att nitrittester behövs när större delen av sajten tycker det? 😕
Jaja, men som sagt för en nybörjare är det bra att ha nitrit-test i början av sin akvaristiska karriär. Det kan många intyga och finns det dom som tycker annat så får man tycka det men mitt råd är dock att ha ett nitrittest hemma.