totalt nybörjare
Dags att ge sig till känna och säga hej!
Jag är en totalt nybörjare som alltid har drömt, och när jag var liten försökt spara till ett akvarium. Nu är jag vuxen och kan äntligen börja se en framtid där jag en dag kan få ha mitt akvarium. När jag var liten plöjde jag igenom massor med akvarieböcker somliga mer eller mindre intressanta. Nu när jag är vuxen så är det enda jag kommer ihåg en massa fakta om fiskarna men inte så mycket om hur man bygger upp det optimala akvariet.
Så, nån som har några smarta tips på vart jag ska börja och vilka böcker/sidor man borde läsa på?
Jag har just nu kommit fram till tre olika former, antingen ha fjärilsciklider (vet att de är sönderodlade) och nånting mer som utfyllnad, ett riktigt snyggt kar (snyggt är såklart en smakfråga) med en ensam kampfiskhane eller ett nanoakvarium med Dvärggurami eller minirasborer. Sen måste jag erkänna att ju fler räkor jag ser ju mer förtjust blir jag.
Så har ni några tips? vad borde jag tänka på?

Köp att 54 liters nybörjarkar. Där ingår allt du behöver och de kostar sällan mer än 500 kr. Då kan du ha fjärilsciklider (vildfångade eller bolivianska om du inte vill ha sönderavlade) och ett stim av någon tetra som "utfyllnad". Tänk på att ha mycket växter, de utgör en bra biobuffert som hjälper mot nitrit och nitrat. På www.zoopet.com finns nästan all information du behöver. 🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#1 tack för snabbt svar! det var nog nått sånt jag tänkte börja med… hehe får se om min användare finns kvar där^^ tänkte hänga kvar här också…
Som LajvKrattan säger så är Zoopet en bra sajt och det finns mycket bra artiklar där: http://www.zoopet.com/artiklar/index.php
Sedan kan man läsa mycket om olika fiskarter och få reda på vilken miljö de trivs i: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
Här har du lite om vattenkemi: http://www.balder-balder.se/index.htm?pg=/vattenkemi.htm