Behandling protozin
Såg att fiskarna i mitt nystartade akvarium fått vita prick sjukan och började igår behandla med protozin. Stod i instruktionerna att man skulle ta bort kol, vilket jag inte reflekterade över. Men kom på nu att jag kanske visst har kol, är osäker men är det vanligt att man har det i ett innerfilter? Är rätt så ny på detta så vet inte riktigt vad filtret innehåller osv…Men där är en svart svampaktig grej, innehåller denna kol? Har jag förstört kolet isåfall eller tvärtom? Ska göra doseringen ikväll så tacksam för snabba svar:)
En fråga till är vad det är för vitt ludd jag fått på insidan av akvarieglaset? Fick det först på en ny gren sen nu på glaset också, farligt för fiskarna? Ser liksom ut som om man dragit bomull mot sträv yta, ser dock det bara när man är nära glaset…
Tacksam för hjälp med mina problem:)
Kolet renar vattnet från medicin, så det är inte så bra att ha i när man medicinerar. ;)
Det vita tror jag är någon form av proteinhinna som brukar dyka upp på nya rötter i vattnet. Vissa fiskar gillar att äta det, det är hur som inte farligt. Det är antagligen det som är på rutan. Bara att tvätta bort och efter ett tag försvinner det. :)
ETA: Vill bara dubbelkolla att du har höjt värmen i akvariet? :)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Japp extra värme och extra salt sen jag började med medicinen så förhoppningsvis friska firrar inom några dagar:) Måste man ha kol i efter medicinering eller är det bara ett bra alternativ?:)
#3 Jag hade det, men jag hade en monsterversion av vita prick (körde först protozin, men det bet inte utan fick byta till punktol som tog det på kortare tid) så annars vet jag faktiskt inte om jag hade brytt mig om att använda kol utan mer kört på vattenbyten. Någon annan kanske vet bättre.
Bli inte orolig om prickarna inte försvinner på en gång. Medicinen tar ju bara parasiten i ett stadie, så vissa av dom har inte hunnit dit än helt enkelt. ;) Det går säkert bra!
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr