Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2918 ggr
byggarn30
0

CO2

Har ett akvarium där jag har mest guppys. Massa olika växter. Som trivs. (Både guppys och växter). Men sista veckorna har flytväxterna börjat minska väldigt. Hört talas om PMDD men det verkar så trassligt. CO2? Kan man sätta en sats vin och leda gaserna genom en sockerbit ner i akvariet? Tänk "outside the box". ? .

wille_wille
0

Sockerbiten lär väll för det första lösa upp sig i vatten?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

MagArne
0

Du kan blanda socker, jäst och vatten i en petflaska och leda ner koldioxiden som uppstår vid jäsning till akvariet. Kallas även mäsk 😃

Sockerbiten misstänker jag är en syresten du menar?
Teoretiskt sätt kommer det fungera men det är lite svårt att justera mängden gas som kommer ner i akvariet och det är då lätt att få för lågt pH. Men absolut ska du kolla närmare på hur det fungerar. Googla på mäsk och akvarium så blir du säkert lite klokare på hur det fungerar.
Jag har själv laborerat med mäsk men tröttnade snabbt och bytte till kolsyreflaskor där det är mycket lättare att finjustera.

Ska du börja med CO2 så måste man gå all in för att det ska fungera optimalt. PMDD, stark belysning och CO2. Saknar man något av det fallerar hela systemet.

byggarn30
0

Lite luttrad sådär har man väl blivit. Står det "Båt-nånting" på en produkt så kan tillverkaren ta fem gånger priset för samma produkt utan att ändra innehållet. Står det "MC-nånting" så kanske tre gånger priset.

Därför undrar jag nu om det är samma sak här. Står det "Akvarie-nånting" så är det samma sak fast dyrare?

Växtnäring som växtnäring? Kanske köpa Blomlandets växtnäring? Kväve som kväve? Å så lite CO2?

MagArne
0

Japp, akvarieutrustning är svindyrt. Därför kan det vara läge att bygga lite själv eller handla från t.ex. Tyskland.
http://www.us-aquaristikshop.com/

Nja, kvävegödning för trädgården ska du inte köra på utan du ska göda med kaliumnitrat istället. Jag har tyvärr ingen bra förklaring mer än att det går att läsa lite varstans på nätet att det inte är att rekommendera.
http://ciklider.uppslaget.se/vaxter.htm

PMDD är så pass billigt så det är inte värt att snåla 20kr och köpa någon obeprövad trädgårdsgödning.
http://www.haack.se/pmdd/

byggarn30
0

Ok, jag köper det. PMDD it is.

Men sedan behöver man vara vetanskapsman för att fylla i nåt formulär för att veta vad man ska ha? 

Inte undra på att andra (säkert sämre) växtlösningar kostar mer på zoo-affärerna…

Hjälp!

Det handlar om ett 35 litersakvarium. Guppys som föder yngel hela tiden så vattnet borde va ok. En algätande skäggig och prickig mal samt massa posthornssnäckor.

Ganska mycket växtlighet. Känns som att det är en fungerande biotop men nu har flytväxterna (de små PHYLLANTUS FLUITANS, eller om jag fick fellevererat och fick de mycket mindre flytväxterna som förökar sig som gräs) börjat dö ut. Resten av växterna verkar må bra.

Vad för PMDD ska jag köpa?

allevo
0

#4: går det ändra språk till engelska på den tyska sidan?

Är som danska för mig 🤔

MagArne
0

Jag kör med PMDD portionsförpackning med MiPlus
http://www.haack.se/pmdd/

Kostar 75kr inkl frakt och räcker till 5000l akvarievatten eller ca 6 månader då det börjar bli dåligt och måste kasseras.

byggarn30
0

Hur börjar det bli dåligt?

LajvKrattan
0

Att tillsätta CO2 till dina flytväxter skulle inte hjälpa, de tar sin koldioxid från luften. PMDD är däremot klokt eftersom makronäringsämnena är nödvändiga för att växterna ska kunna celldela och växa. 👍
     Malen du har är troligtvis en Ancistrus och den hör inte hemma i ett kar på 35 liter. Ge bort den omedelbums!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Emelie
0

Måste bara tillägga att akvariets värden inte nödvändigtvis är på en bra nivå bara för att guppyna ynglar av sig. Dessa fiskar har tyvärr en tendens att yngla av sig i rätt dålig vattenkvalité också.

Och som föregående sa, din Ancistrus bör absolut inte bo i ditt 35 liters. Det är djurplågeri 😮

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

byggarn30
0

Uppgraderat till ett 100 liters. Men återigen vad eller hur eller varför blir PMDD dåligt?

MagArne
0

Järnlösningen brukar mögla. Ställer man den mörkt och lite svalt håller den längre. Jag har kört min i snart ett år nu utan problem men tidigare har den gett upp efter ett halvår.