Slamsugning?
Hur ofta slamsuger ni? Inte behöver man göra det varje gång man byter vatten väl?
Beror nog på hur skitigt det är. När jag hade slöjstjärtar fick jag slammsuga jättenoga varje vecka för dom skitar ner så OTROLIGT mycket. Om man har få fiskar eller småfisk som inte skitar ner så mycket behöver man nog inte göra det varje gång. Sitter ju massa bra bakterier i bottensubstratet men samtidigt måste man ju ta bort avföring och överbliven fiskmat.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Matar man med försiktighet och inte i överflöd utan på rätt sätt så är det sällan man behöver slammsuga akvariet. Jag gör det ca 1 gång i månaden. Ellenor123 ger ett mycket bra svar men jag ville bara lägga till att man ska mata innevånarna i rätt mängd. Lär dig att känna dina innevånare i akvariet. =)
Jag gör det kanske 4-5 ggr om året och mina fiskar mår bra men 1 gång i månaden tror jag väl är bäst. :)
slamsuga gör jag varje vecka i alla mina akvarier för att ta bort eventuella alger och avföring. men jag säger ändå inte att någon annan har fel i att slamsuga botten varje månad heller fast har man av någon anledning en stor algtillväxt (som är på botten) kan det alltid löna sig att ta bort det med en slamsug för på det översta lagret av botten inehåller det inga nitrifikation bakterier och den kan man hålla på och mixtra som man vill med.