Saltbad
Hej allihopa! Är ganska ny här på akvariefisk, eller har väl varit medlem i några veckor och läst massa bra trådar och lärt mig jätte mycket bra grejer! Men tänkte nu skriva mitt första inlägg då jag undrar en liten sak.
Har läst några gånger nu om att det ska vara bra att ge nya guppys ett saltbad innan man släpper ner dom i karet. Men hur exakt gör man ett saltbad?
Tack o hej!
Ta akvarievatten ur akvariet i en skål på t ex 4 liter och tillsätt 20 gram per liter och blanda vattnet. Koppa in Guppy i skålen och låg dem ligga där i max 15-20 minuter och sedan flytta över dem till sötvattensakvariet. Häll sedan ut allt vatten från skålen i toaletten eller i vasken. Häll inte i det i akvariet!
Tack så mycket för snabbt och bra svar! :)
Ja, det är oftast de hårt framavlade guppyn man kan ge för att de ska få bättre liv i akvariet. På svenska Guppy sällskapet så rekommenderar de att göra detta. Det gäller inte vildguppy eller endlers-guppy eller svenskodlade guppys.
Självklart ska man ha lite salt i akvariet också för det är bra för t ex mollys och platy m.m. men då pratar vi om helt andra mängder salt i akvariet. Det är ytterst lite man har i akvariet vilket framgår i instruktionerna när man köper salt från t ex en akvariebutik.
att använda saltbad i förebygganda syfte anser jag helt onödigt och bör inte hjälpa med så låga koncentrationer 2% i så kort tid som jensw rekommenderar. och stressar bara fisken. bättre metoder när man köper fiskar är att ha dem i karantäns akvarium och använda någon mildare saltlösning på max 0,5% (enbart bräckvattensfiskar) men det får man avgöra själv om det behövs.
Precis, det får man tycka vad man vill om men rekommendationen av väldigt många så är lite salt i akvariet väldigt bra.