Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2851 ggr
abbas
0

äpple ägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej , igår frågade jag varför mina snäckor lägger inte ägg, jag hade de i 5 månader , idag hittade jag ett klass  vid lysröret , frågan är : är det inte för varmt för äggen precis vid lysröret  eller det är normalt som solen  i naturen kanske .

abbas
0

äpple ägg

abbas
0

h

abbas
0

föräldrar någon av det här snäckor

-Cissi-
0

Det kan nog bli lite varmt där klasarna brukar ju vilja ha lite fuktigt men inte blött eller tort.

Du kan ju testa att flytta på den till en fligolit bit om du planerar att ha kvar dom eventuella bebbisarna.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[RadioMG]
0

Abbas: Har du lust att skänka nga st? Jag betalar gärna frakten! Behöver till yngelkaret så det blir lite rensat på botten :)

abbas
0

#5 vi för se när de kläcks först man behöver ju inte alla  fast det är förbjudet att skicka hehe

#4 ja kanske bättre att flytta de till rn frigoli bit , men saken är var ska  man sätta den , det kan flytta runt i karen men är rädd att de ramlar i vattnet

hur länge tills de kläcks

-Cissi-
0

abbas det är ju även förbjudet att sälja och sprida.

jag har flyttat några äggklasar några gr och det har alldrig funkat för mej.

om jag vore du skulle jag nog låta den vara om det inte blir nått av just den klasen så blir det inte. Men när dom väl börgat lägga ägg så får du fler klasar innom kort.

Hm.. få sen nu hur lång tid det tog för mina.. typ 2 veckor ungefär, under tiden äggen mognar och bebbarna växer brukar klasarna bli mörkare för var dag som går :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[RadioMG]
0

#6 Jag bor nära Malmö annars så det kan vi lösa :)

Lägg de på en större bit frigolit, de ramlar inte av.

abbas
0

# 7 jag har lagt de på frigolit i hörnan , innan jag läste att låt de bli var de är , men inga problem tror det kommer bli något bebbar ,

abbas
1

efter 14 dagar exact  från 29 december till 12 januari  kläckte snäckorna  idag va sötta , här bilderna ,

abbas
0

:)

abbas
0

i burken

abbas
0

:)

abbas
0

frågan nu ska man ha luft pump slang i burken eller de kommer ta syre uppefrån när de vill ?  jag ska lägga de igen i 54 liter kår när de bli lite större ,

det är 30 cm hög , en kille berättade att sina 250 små snäkor dog i sin 60 cm hög kår för det tar tid till de att uppnå ytan när de vill ha syre , så druknar de , men 30 cm är det okej väl tror jag ,

va säger ni  då om luft slang nu och kåren som passar?

Sleggyman
0

Det skadar säkert inte men jag tror inte det är nödvändigt, dock så är det viktigare med vattenbyten & att ge dem något att äta. Du kan ta en slang lika tjock som din luftpumps så kan du slamsuga bort "avfallet" som kommer att bli, utan att vara orolig att suga upp någon bäbis :)

-Cissi-
0

Jag skulle nog släppt ner dom i akvariet :) när jag har hafft bebisar har jag aldrig upplevt att dom har svårt att få syre även fast jag kanske har ca 40-50cm till ytan, om du är orolig kan du ju sänka vattennivån i det stora karet :) eller om du har ett mindre yngel kar som är igång kan dom ju få bo där ett tag :)

Grattis föresten XP

abbas
0

#15 okej tack för tips , ja vattenbyten är ett måste ju ,

# 16 tacka , jaha så dina bebbar har överlevt allihopa  utan problem , vet inte den killen som berättade gjorde mig lite rädd att hans har druknat allihopa kanske det något annat som fick ta livet av hans snäckor

jag tror jag ska lägga de i kåren efter nån 10 dagar så de blivit lite större

-Cissi-
0

Jag kan inte säga alla för jag har inte kunnat räkna alla men majoriteten av kom "kullar" jag fått har överlevt :) men jag har iaf inte sett mer än 10 döda bebbar.

Låter som en bra idé :)

abbas
0

de jag fick räkna och säkert på de är 140 st kanske de är max 150 st lol aså helt galet bara med en kul haha

Sleggyman
0

Det var jag som berättade det :) totalt på 4st klasar så har 2st överlevt som jag flyttade till mitt nano 20l. Mitt kar är väldigt djupt och högt. det är 50cm djupt och över 60cm högt det kan nog bidra till det stora dödsantalet. 
Det blev nog för lång sträcka för att ta sig från botten upp till kanten även fast jag släppte ut 40l vatten.
De dog en efter en först tänkte jag att det inte gjorde så mycket eftersom jag har inte plats för så många äpplen, men några vill man ju ha kvar så när 75% dött efter 1.5 vecka så flyttade jag en handfull nykläckta ( par dagar gammla) till nanot.

Vet ej varför det dog av i nanot, kanske stressen att kommer ner i annat vatten med andra värden än de fötts till?

Så drunkna kan de göra. finns ingen annan förklaring då mina vatten värden var näst intill perfekta.

kyla86
0

Jag har alltid haft mina äppelsnäcklingar i mitt 54liters utan några problem alls, haft väldigt många överlevare. Det är bättre de får gå i det akvariet som är igång ordentligt där det finns mycket att äta av.

www.akvarieodling.se Färgodling av äppelsnäckor!

Gur4m1
0

Problemet när de är små har varit för mig:
1. de hinner inte från kläckningsplatsen ner i vattnet innan de torkar ut (jupp, hänt mig :(((()
2. De ramlar ne ri vattnet och hinner inte upp för att andas, men det har inte hänt mig, vad jag vet. De andas ju gärna med luftrör men jag har även för mig att de kan andas med gälar också. Det är kanske inte utvecklat när de är bäbisar.

3. Främsta problemet för de små är nog oftast att de dör av svält- att de måste välja på god mat och lång promenad upp till vattenytan. Så i början har jag dem i ett litet akvarium, sen får de ploppa ner i stora. Men ja, jag ser det mer som "natural selection". JAg misstänker att småbäbisaräven kan råka slinka ner på fiskar som annars inte äterdirekt  snäckor. Små, små saker osm faller från vattenytan, klart man måste smaka!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

abbas
0

nice diskution tack för info  ,fick en idea idag , jag tror det bästa för de att vara på en yngel kasse i samma akvarium , då där får de mat som du själva lägga till de och bra närning ,

för om man har de direkt i kåren med andra stora snäckor och räckor så hinner de inte få det mat man bjuder  ,

ni vet varge snäcka bli som en pin boll så kommer hon går över alla små haha och där i yngelkassan hinner de ta hur mycket luft och mat tillräckigt de vill

och föresten idag hittade jag en till kul och lagt på frigolitet igen ,märkte när de kläckte på frigolitet  så stannade allihopa på den tills jag kom och lagt de i borken

lol asså det ska bli havet av snäckor haha

-Cissi-
0

Med risk för att låta dum nu men har du platts för alla bebbar sen när dom växt till sej? med 10l pär snäcka?

Jag menar inget illa!!

abbas
0

absolut inget plats till de allihopa,  , men vi för se hur mycket kommer överleva det första två klassar jag fick , om det så hela tiden så kommer jag kasta borta klassar sen , nu de gula lägger ägg , jag vill att de röda och blåa gör det sen :))Obestämd

-Cissi-
0

Om du känner nån med tex botior kan du ju ge dom som mat om det inte känns fel. Och om du välljer att spara mer klasar kan du ju dela dom och krossa och slänga den ena delen så får du inte så många..

abbas
0

visst man kan det , någon som har mer tips , ni som odlade snäckor innan , hur har ni gjort med bebbar? , alla tips är välkomna

Gur4m1
1

Förr sålde jag dem men det får man ju inte göra längre. JAg avlivade faktiskt en hel del, så de som ska leva får det bättre- det blev för många helt enkelt. Jag skulle inte själv odla just äppelsnäckor som foder åt fiskar, de är för söta för det XD

Men man ska väl så tidigt osm möjligt välja ut de exeplar som är finast och man kan tänka sig avla på i framtiden och tänka på att miljön ska vara bra- sen får man tyvärr rensa ut rätt mycket om alla i en klase överlevt. man kan tydligen äta äppelsnäckor…:D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

abbas
0

3 klass på gång nu kläcker på 6 feb 2013

Denna kommentar har tagits bort.
abbas
0

haft många snäckor , en hel del dog de behöver verkligen mycket mat och tillräcklig med kalk när de är många så tänk på det om du har snäckor som lägger ägg altid varge klass minst 100 ,120st att ta bort klassarna om man inte vill de annars så blir de för många och snäckorna börjar dog  , nu har typ 30 st bara