Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 4986 ggr
[purp_pet]
0

Molly

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har köpt 2 segelfensmolly och 2 dalmatinermolly. Den ena hanen följer efter den andra hanen hela tiden och försöker para sig, kan det vara så att den ser fel på om det är en hona eller hane för att det är en annan sort eller är det ett sätt för hanen att markera vem tsom bestämmer? Blev väldigt förvirrad när jag såg detta beteendet och honorna följer efter hanarna istället för tvärt om, allt är omvänt:) Bifogar en bild på segelfensmolly honan för jag undrar om hon är dräktig? Tycker hon ser lite tjockare ut men det är kanske normalt utseende för denna sorten, helt ny på mollys så tacksam för svar :)

[dynamitella]
1

Det är ingen segelfensmolly, det är en lyrstjärt. Men det ska inte spela roll, de borde para sig "rakt över" så att säga. Vissa hanar kan dock vara lite konstiga och favorisera en hona.

Honan på bilden ser inte alls dräktig ut. Tvärt om har hon säkert precis fött för någon vecka sen. 

Det händer också att hanar som bara gått med andra hanar tidigare blir övertygade om att hanar är "sexiga" och reagerar sen inte på honor. Fenomenet finns i alla fall hos guppys.

Men jag tror bara att dina fiskar är lite nya och förvirrade. En hackordning inleds snart, och alla vet sin plats.

[purp_pet]
0

Aha…tänkte väl att hon såg lite annorlunda ut i jämförelse med hanen, han i djuraffären var nog lite förvirrad. Men då vet jag att jag har tre olika sorter då:) Några tips på andra fiskar som är roliga att ha tillsammans med mina mollys? Ska inte lägga till fler på nån månad men kul att ha lite funderingar. Akvariet är 250 liter…110 cm långt, ca 40 cm djupt och 50 cm på höjden:)

[dynamitella]
0

Okej :) Ja, det händer ibland. Men det är okej, hon är ju också fin!

Man kan ju spela vidare lite på levandefödare om man vill och skaffa större platys och svärdbärare. 

Andra fiskar jag kommer att tänka på som tål mollyns lite burdusa stil är zebra/leoparddanior (zebrafisk), kardinalfiskar, kardinaltetror, Neontetra, kilfläcksrasboror, palettciklider, ancistrusar osv :)

[dynamitella]
0

Ps. Ha gärna lite högre temperatur och lite salt i vattnet, så förebygger du vita prick och liknande sjukdomar som mollys gärna drar på sig.

[purp_pet]
0

Tack för tipsen:) Högre temp och salt redan fixat så hoppas dem inte åker på nån sjuka:)

Anjelu
0

Hur ser man skillnad på segelfena och vanlig Molly (hona)?, innan dom har kommit upp i storlek? Segelfens honor har väl liten ryggfena? Och både Poecilia, Sphenops och Velifera finns väl i lyretail variant? Frågar av egenintresse då jag har lite dubier ang en hona som såldes som Segelfena men är väldigt liten.

Anjelu
0

Nu var jag trött ser jag. Bort med ett kommatecken. Men kan passa på och fråga om P. Latipinna då. Är det en segelfens variant eller är det två namn på samma fisk?